https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kradzież z konta. Bydgoszczanin padł ofiarą oszustwa. Bank nie chce zwrócić mu pieniędzy

Katarzyna Paczewska
Jeżeli klient zgłosi nieautoryzowaną transakcję, bank powinien niezwłocznie zwrócić mu utracone pieniądze - przypomina RF
Jeżeli klient zgłosi nieautoryzowaną transakcję, bank powinien niezwłocznie zwrócić mu utracone pieniądze - przypomina RF Fot. 123RF.com
Kradzież z konta może zdarzyć się każdemu. Jak w takiej sytuacji powinniśmy się zachować? Co mówi prawo?

- 4 września zniknęło mi z konta około 4 tys. zł. Dowiedziałem się o tym rano dzięki powiadomieniu SMS - mówi pan Łukasz z Bydgoszczy, który zgłosił się do naszej redakcji. - Ktoś wykonał transakcję w internecie na kwotę 19 tys. meksykańskich peso. Od razu powiadomiłem bank i zastrzegłem kartę, złożyłem reklamację przez infolinię i złożyłem zawiadomienie na policji. Zgłoszenie z policji dostarczyłem do banku tego samego dnia. Nikomu nie użyczałem karty, mam ją zawsze przy sobie. Otrzymałem informację, że bank ma 15 dni roboczych na odpowiedź.

- 5 września wysłałem wiadomość e-mailową przez stronę banku „Proszę o pilny zwrot utraconej gotówki. Konto jest ubezpieczone i odciągane są płatności z tego tytułu’’ (bank pobiera opłatę co miesiąc z konta tj. ubezpieczenie karty - przypis redakcji). 11 września otrzymałem elektronicznie wiadomość, że bank prosi o dwa dokumenty: oświadczenia o niedokonywaniu transakcji i oświadczenie o wywiązywaniu się z warunków art. 42 Ustawy o usługach płatniczych. Tego samego dnia stosowne pisma złożyłem w oddziale banku - relacjonuje dalej nasz czytelnik. - W poniedziałek otrzymałem SMS z banku, że „poprosiliśmy o wyjaśnienie usługodawcę u którego płatność miała miejsce i że w związku z tym czas rozpatrzenia może ulec wydłużeniu maksymalnie do 21 października. To jest jakaś kpina, ktoś dokonał nie autoryzowanej transakcji, straciłem ok. 4 tys. zł z konta, a bank przeciąga sprawę.

Może zainteresuje Cię też to...

Powiadom bank, policję i CERT

Pan Łukasz postąpił prawidłowo.

- Jeśli ktoś ukradł pieniądze z twojego konta bankowego jak najszybciej poinformuj swój bank, najbliższą jednostkę policji (koniecznie weź z niej zaświadczenie) i zespół CERT (www.incydent.cert.pl). Uwaga, niezależnie od informacji o kradzieży zgłoś się do swojego banku z żądaniem zwrotu pieniędzy. Powinieneś otrzymać ich zwrot nie później niż do końca dnia roboczego od stwierdzenia wystąpienia nieatoryzowanej transakcji lub zgłoszenia tego faktu. Jeśli bank nie zwróci ci środków, złóż reklamację! - radzą eksperci Biura Rzecznika Finansowego. 15 dni roboczych - w takim czasie klient powinien otrzymać odpowiedź na reklamację usługi płatniczej.

Wstrzymanie zwrotu jest możliwe tylko w przypadku, gdy twój bank ma uzasadnione i należycie udokumentowane podstawy, aby podejrzewać twoje oszustwo i poinformuje o tym na piśmie organy powołane do ścigania przestępstw.

Pamiętaj, ty będziesz musiał zwrócić pieniądze bankowi, jeśli udowodni on, że transakcja była wykonana przez ciebie i próbowałeś oszukać bank. Gdy umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa naruszyłeś obowiązki użytkownika. Należą do nich: niezwłoczne zgłaszanie faktu kradzieży środków lub nieuprawnionego dostępu osób trzecich do konta, korzystanie z konta zgodnie z zasadami określonymi w umowie, przechowywanie indywidualnych danych uwierzytelniających z zachowaniem należytej staranności i nieudostępnianie ich osobom nieuprawnionym - przestrzegają eksperci Biura Rzecznika Finansowego.

Składaj reklamację

Co powinien zrobić pan Łukasz?

- Bank powinien zwrócić środki w ciągu 48 godzin. Mamy wiele sygnałów, że nie zawsze się tak dzieje - mówi Marcin Jaworski, rzecznik Biura RF. - W takiej sytuacji klient powinien złożyć jak najszybciej reklamację do banku z żądaniem zwrotu pieniędzy na swoje konto.

Należy powołać się na nowe brzmienie art. 46 ust. 1 Ustawy o usługach płatniczych. Mówi on o tym, że w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji płatniczej dostawca płatnika niezwłocznie, nie później jednak niż do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek płatnika, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia, zwraca płatnikowi kwotę nieautoryzowanej transakcji płatniczej.

Jeśli bank odrzuci reklamację, poszkodowany powinien skontaktować się z Biurem Rzecznika Finansowego.

Co ważne, jeśli bank uważa, że to wina klienta, że wykradziono mu środki - to bank musi to udowodnić, a nie tylko uprawdopodobnić.

Dostawca usługi płatniczej ma 15 dni roboczych na odpowiedź na reklamację. Jak podaje Biuro RF, tylko w szczególnie skomplikowanych przypadkach termin odpowiedzi na reklamację można wydłużyć do 35 dni roboczych. Wtedy jednak w ciągu 15 dni roboczych należy przekazać klientowi na piśmie przyczynę opóźnienia i jasno wskazać okoliczności, które muszą zostać ustalone w celu rozpatrzenia sprawy.

Uwaga, w razie niedotrzymania powyższych terminów reklamację uważa się za rozpatrzoną na korzyść klienta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Polak
18 września, 6:15, Ciekawski:

Jaki to bank

Mi kradli przez pare dni po 50 zl 60 zl że niby w Irlandi placilem swoją kartą a bank to Credit Agricole jeszcze nie odzyskałem

G
Gość
19 września, 10:16, Daniel:

Zostałem okradziony w zeszły piątek, robiłem nieumyślnie przewle dla niby kuriera, wtedy wykradl dane hasło i login. Nastepnie zmienił numer tel do przelewu (nie doczytałem SMS i wpisałem kod do przelewu) i zrobił przelew na ok 3 tys. Zł. Jest szansa że bank to zwróci?? Sprawa jest policji

Moja corka miala podobna sytuacje bank sie wypial ale nasza policja odzyskala kase á to býl prawie 5 tys

B
Bydgoszczanin

Takie operacje wykonuje Magdalena Kubiak pracownica PKO.

G
Gość

Mnie tez okradl bank PKO! W latach osiemdziesiatych placono 13 w bonach PKO, zistal mi sie jeden bon o wartosci 500 zl, to bank chcial zwrocic mi tylko 5 zl. Chociaz pisze na nim ze ,, srodki zostana zwrocone w wysokosci nominalnej po 1997,r. Ja swoje i napis swoje, a bank swoje. Tak ze chca mnie walnac w rogi juz drugi raz!

G
Gość

To jakaś kpina w tej Polsce mi też się ktoś wkradł na konto płacąc w Amsterdamie poszlam do banku zablokowala karte A jak się okazało transakcji było już 5 razy oddali wszystko w ten sam dzień i dostalam list przeprosiny z banku ale to tylko za granicą tak jest w Polsce jakby mogli to by skupali wszystkich na kase

...

Korzystanie z blików, logowanie się do banku na smartfonie itp, nie jest wcale bezpieczne. Oczywiście, jeśli nie korzystamy na smartfonie z internetu poza płaceniem to jest minimalna szansa utraty kasy, ale jeśli normalnie, codziennie używamy internetu to nawet mając antywirusa, stracić kase jest bardzo prosto. Mam kumpla informatyka, śmiał się zawsze z ludzi którzy dawali się nabrać na te maile w stylu: "My mieć twoja paczka prześlij 4,20zł na nr/...", on sie na to nie nabrał, ale i tak wyzerowali mu konto, bo płacił za zakupy przez internet, przelewem, wpisał dane logowanie, hasło, transakcja poszła, wszystko ok, tylko że miał wirusa wykradające dane... I pach, kasy nie ma.

G
Gość

Mnie też okradziono z konta PKO ale bak zwrócił mi pieniądze natomiast następnym razem okradziono mnie z konta bak okazało się że w Londynie oplacono moja karta drogi hotel natychmiast zglosilam sprawe na policje pl niezdolna bo otrzymałam informację że operacyjnie policjanci zajmą się tym za 2 dni zadzwoniłam do znajomej z Londynu ona na policje i odzyskała pieniądze hotel mi oddał okazało się że osoby płacąc moja tartę miały jej kopie i znały pin

D
Daniel
Zostałem okradziony w zeszły piątek, robiłem nieumyślnie przewle dla niby kuriera, wtedy wykradl dane hasło i login. Nastepnie zmienił numer tel do przelewu (nie doczytałem SMS i wpisałem kod do przelewu) i zrobił przelew na ok 3 tys. Zł. Jest szansa że bank to zwróci?? Sprawa jest policji
I
Ilona
Też jestem ciekawa co to za bank jeśli tak się dzieje autor tego tekstu powinien napisać!
G
Gość
O którym banku piszesz????
G
Gość
dokładnie, który to bank ?
C
Ciekawski
Jaki to bank
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska