Szczegóły projektu - szacunkowe koszty, dalszy przebieg trasy wschodniej oraz jej powiązanie z istniejącym - zostaną przedstawione w czwartek o 17 na spotkaniu informacyjnego w Społecznym Liceum Ogólnokształcącym o Profilu Menedżerskim przy Żółkiewskiego 46. Zaprezentują je toruńscy drogowcy i przedstawiciele Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska, które za nieco ponad 2 mln zł przygotowuje dokumentację dla odcinka od pl. Daszyńskiego do ul. Grudziądzkiej. Z przebiegiem pięciu wariantów arterii opracowanym przez projektantów można się zapoznać na stronie internetowej konsultacje.torun.pl. Co zakładają te propozycje?
Pierwszy z wariantów przewiduje poprowadzenie trasy ul. Wschodnią, tunelem pod Skłodowskiej-Curie, torami kolejowymi i nasypie trasy średnicowej, a następnie w śladzie ul. Kanałowej i Kociewskiej, gdzie w rejonie pola golfowego przeszłaby na zachodnią stronę linii kolejowej Toruń-Malbork i zostałaby podłączona do Grudziądzkiej. Dwa kolejne warianty zakładają poprowadzenie trasy między Żwirową a Skłodowskiej-Curie w obudowanym wykopie (pozostały przebieg jak w poprzednim wariancie). Różni je powiązanie z układem drogowym na Rubinkowie.
Czytaj także: Z mostu w Toruniu na trasę S10 i dalej na Warszawę?
Kolejne dwie propozycje projektantów przewidują poprowadzenie trasy wschodniej estakadą nad Skłodowskiej-Curie, torami kolejowymi i trasą średnicową (na wysokości 20 m nad poziomem terenu). Następnie droga biegłaby wzdłuż linii kolejowej Toruń - Malbork (po zachodniej stronie), a w rejonie terenów magazynowo-przemysłowych powstałby przejazd pod lub nad torami (w zależności od wariantu) na stronę wschodnią torów.
Warianty w różny sposób są powiązane z istniejącym układem drogowym. Żaden z nich w pełni nie łączy trasy średnicowej z ul. Rydygiera, czyli jednym z głównych wjazdów na Rubinkowo. Możliwe jest np. podłączenie ul. Żwirowej i Rydygiera za pomocą prawoskrętów (w przypadku budowy tunelu) lub połączenie ul. Żwirowej i Rydygiera jako układu lokalnego na konstrukcji tunelu (w wariantach z obudowanym wykopem). Warianty uwzględniające budowę estakady nie pozwalają nie przewidują zjazdów i wjazdów w ul. Skłodowskiej-Curie i Rydygiera. Wszelkie wątpliwości będziemy mogli rozwiać jednak na jutrzejszym spotkaniu. Uwagi dotyczące trasy wschodniej można zgłaszać na [email protected] do 9 lipca. Kolejne spotkania konsultacyjne zostały zaplanowane po wakacjach.
Według szacunków dalszy ciąg trasy mostowej może pochłonąć 320-350 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa dalszego ciągu trasy może się rozpocząć wiosną 2016 r. i zajmie dwa lata.
Czytaj e-wydanie »