https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przebieg trasy S5 pod Grudziądzem. Mamy opinię w sprawie rekomendacji wariantu przez wójta Rodziewicza i prezydenta Glamowskiego

Aleksandra Pasis
Wspólne stanowisko w sprawie rekomendowanego wariantu przebiegu S5 do projektanta trasy wysłali Andrzej Rodziewicz, wójt gminy Grudziądz oraz Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. Jakie?

Projektant trasy S5 na odcinku Nowe Marzy (powiat świecki) - Wirwajdy (warmińsko - mazurskie), firma Trakt, pod koniec maja br. poprosił ponownie włodarzy gmin i miast, przez które planowany jest przebieg, o wydanie opinii dotyczącej wariantów. Mieli oni podać rekomendacje dla preferowanego wariantu. O tym, że spośród czterech obecnie procedowanych zwłaszcza jeden wzbudza ogromne kontrowersje wśród mieszkańców gminy Grudziądz ze względu na liczne wyburzenia domów, pisaliśmy wielokrotnie. Przypomnijmy. Na "tapecie" są warianty:

  • Różowy (W1)

  • Pomarańczowy (W1A): ten jest pokłosiem wypracowanego kompromisu pomiędzy wójtami i burmistrzami gmin powiatu grudziądzkiego: Grudziądz, Gruta i Świecie nad Osą. To kompilacją przebiegów proponowanych przez „Trakt”, a przechodzi poza zurbanizowanymi terenami gminy. Jest akceptowalny przez mieszkańców

  • Zielony (W2): ten ingeruje w największą liczbę zabudowań mieszkalnych i przebiega prze gm. Grudziądz, przez m. in. sołectwa: Biały Bór, Pieńki Królewskie, Hanowo, Piaski. Jest on całkowicie nieakceptowalny przez społeczeństwo

  • Czerwony (W3)

Podczas wielokrotnych spotkań, konsultacji społecznych mieszkańcy i władze gmin, miasta opiniowały wspomniane przebiegi. Co dziwi teraz? Częściowa zmiana stanowiska prezydenta Glamowskiego.

W obecnym stanowisku prezydenta Grudziądza, datowanym na 22 lipca br., czytamy m.in. "(...) po przeanalizowaniu najlepszym wariantem byłby W2 (zielony). Wariant ten w najlepszym stopniu skomunikuje Grudziądz z autostradą A1 w kierunku wschodnim. Umożliwi on bardzo dobre skomunikowanie terenów inwestycyjnych Grudziądza, co w znacznym stopniu przyczyniłoby się do jego rozwoju. (...)".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Skąd taka zmiana? Jak wyjaśnia Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza we wcześniejszym etapie projektant przedstawił ogólne przebiegi poszczególnych wariantów, stąd też stanowisko o całkowitym odrzuceniu wariantu zielonego, który był i jest społecznie nieakceptowalny. - Obecnie zostały zaprezentowane bardziej szczegółowe układy drogowe - dodaje Karol Piernicki.  - Taki właśnie układ drogowy z centralnym węzłem rozprowadzającym w kierunku autostrady A1 i drogi ekspresowej S5 byłby z punktu widzenia rozwoju Grudziądza oraz odciążenia ruchu tranzytowego przez miasto (Szosa Toruńska) najkorzystniejszy. 

Wójt z prezydentem dogadali się. Dla dobra sprawy

Dalej jednak czytamy, że miasto podjęło rozmowy z gminą Grudziądz (przyp. red. która jest od początku przeciwna wariantowi (W2) "zielonemu" i mimo, że "byłby on najkorzystniejszy dla Grudziądza, to budzi on wiele kontrowersji które są związane z koniecznością licznych wyburzeń domostw na terenie gminy Grudziądz, a tym samym ma bardzo negatywny odbiór społeczny planowanej inwestycji. (...)".

Prezydent w piśmie do "Traktu" też licząc się z powyższymi argumentami, chcąc pogodzić interes społeczny z korzyściami jakie płyną dla regionu w związku z budową S5, w porozumieniu z władzami gminy Grudziądz podjął decyzję o rekomendacji przebiegu S5 poprzez wariant W1A lub W3.

Jest "ale". Według służb prezydenta Glamowskiego, co dalej jest artykułowane w piśmie do projektanta firmy "Trakt", rekomendacja wariantów W1A lub W3 wiąże się z koniecznością ujęcia w planach remontu oraz budowy alternatywnych dróg umożliwiających szybkie i bezpieczne dotarcie do "węzła Radzyń Chełmiński", a to z kolei z koniecznością rozbudowy DW 534 łączącej bezpośrednio Grudziądz z Radzyniem Chełmińskim.

Ponadto prezydent Glamowski z wójtem Rodziewiczem wypracowali wspólne stanowisko o konieczności budowy alternatywnego połączenia DK 55 z autostradą A1 poprzez DK 95.

- Wspólne stanowisko, które przedstawiliśmy z prezydentem Glamowskim czyli rekomendacji wariantu W1A ma ogromne szanse realizacji - uważa wójt gm. Grudziądz Andrzej Rodziewicz.

Ponadto wójt Rodziewicz zapewnił, że poza wspólną opinią z prezydentem Grudziądza, wyśle też swoje stanowisko jako gmina Grudziądz z jasnym przesłaniem, że wariant W1A jest najważniejszy.

Warto to wiedzieć:

Zimą poznać mamy wariant przebiegu S5, który będzie realizowany

Dodajmy, że z ostatnich informacji uzyskanych od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wynika, że wariant wybrany do realizacji poznamy z końcem 2024 roku. W czwartym kwartale br. ma nastąpić  złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla konkretnego wariantu przebiegu S5. Po przeprowadzonych konsultacjach społecznych w ankiecie mieszkańcy największe poparcie wyrazili dla wariantu W1A. Co ważne, w piśmie do samorządów, GDDKiA potwierdzała, że kompilacja przebiegu w ramach W1A jest możliwa i będzie brana pod uwagę w analizie wielokryterialnej. Dla ścisłości, wariant W1A zakłada przebieg:

  • od km 8 do km 25 wariant pomarańczowy (W1a) przebiegający w okolicach: Kitnówka, Gołębiewka, Fijewa

  • od km 25 do km 32 wariant fioletowy (W1) przebiegający w okolicy Dębieńca

  • od km 32 do km 40 wariant czerwony (W3) przebiegający w okolicy Wiewiórki, Pilewice z nowym węzłem autostradowym w Sarnowie

O sprawie będziemy informowali na bieżąco.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska