Zobacz wideo: Pierogi według przepisu Ewy Wachowicz i marszałka Piotra Całbeckiego

Spotkanie w sprawie budowy linii kolejowych w Grudziądzu
Spotkanie, podczas którego zaprezentowano wstępne założenia przebiegów nowych tras kolejowych przez Grudziądz, odbyło się w sali konferencyjnej Inkubatora Przedsiębiorczości. Uczestniczyło w nim około 120 mieszkańców miasta oraz przedstawiciele spółki Centralny Port Komunikacyjny, a także firm przygotowujących dokumentacje tej inwestycji, m.in. firmy Transprojekt Gdański.
Przygotowywane są dwie inwestycje :
budowa linii kolejowej Grudziądz-Warlubie
oraz budowa linii kolei dużych prędkości Lipno-Grudziądz-Gdańsk.
Pięć wariantów nowej trasy kolejowej w okolicach Grudziądza
Podczas spotkania w Grudziądzu zaprezentowano pięć wariantów trasy kolejowej.
W pierwszym etapie budowana ma być linia szybkiej kolei z Lipna do Grudziądza oraz trasa Grudziądz-Warlubie.
W drugim etapie budowany ma być odcinek kolei dużych prędkości między Grudziądzem a Gdańskiem.
Wszystkie planowane trasy przebiegają przez obecny dworzec kolejowy w Grudziądzu.
Budowa trasy do Warlubia wymaga budowy mostu kolejowego nad Wisłą tuż obok obecnego mostu im Bronisława Malinowskiego.
Zrezygnowano z wariantu budowy mostu północnego.
Stanowcze "Nie!" dla przecinania lasu komunalnego w Grudziądzu
Podczas spotkania mieszkańcy najczęściej wyrażali sprzeciw wobec przebiegu linii kolejowej przez las komunalny. Budowa tej części trasy jest jedną z możliwości wykonania drugiego etapu linii dużej prędkości - z Grudziądza w stronę Gdańska.
Alternatywą dla wariantu z wycinką lasu jest wariant przewidujący zmianę kierunku jazdy pociągu na dworcu w Grudziądzu, czyli np. przestawienie lokomotywy na drugą stronę pociągu.
O tym, że wariant przebiegający przez las jest niedopuszczalny mówił m.in. Maciej Glamowski, prezydent Grudziądza. Podkreślał, że większość problemów związanych z nową trasą rozwiązałoby przywrócenie wariantu trasy z budową mostu północnego.
Przedstawiciele inwestora i projektantów podkreślali, że wariant ten został już odrzucony. Ale jednocześnie nie wykluczyli możliwości jego przywrócenia.
Wyburzeń obawiają się mieszkańcy Sadowa i Tuszewa
Zgodnie z przedstawionymi wstępnymi przebiegami trasy kolejowej z Grudziądza w stronę Gdańska, konieczne będą wyburzenia w dzielnicach Tuszewo i Sadowo.
Mieszkańcy tej części miasta swoje wątpliwości przedstawiali głównie w indywidualnych rozmowach z projektantami.
Przedstawiciele CPK przyznali, że wyburzeń nie uda się wykluczyć. Informowali o możliwości wykupu terenów oraz wywłaszczeniach.
O kontrowersjach wokół planowanych przebiegów trasy kolejowej przez Grudziądz pisaliśmy: Budowa CPK. Grudziądzanie boją się o swoje domy, do wycinki wielkie połacie lasu
Jak poinformowali projektanci, zgodnie z planem, wybór wariantu preferowanego przebiegu tras ma nastąpić do końca pierwszego kwartału 2025 roku. Termin ten jednak może zostać wydłużony, m.in. jeśli wpłynie wiele wniosków do rozpatrzenia na etapie trwających konsultacji społecznych.
Trwają konsultacje tej inwestycji. Można wypełniać ankiety
Uczestnicy spotkania mogli na miejscu wypełnić ankiety ze swoimi uwagami dotyczącymi planowanych przebiegów nowych tras kolejowych. Kto w spotkaniu nie uczestniczył, również może to zrobić.
Cykl spotkań konsultacyjnych dotyczących CPK w okolicach Grudziądza jeszcze trwa. Następne odbędą się:
Gmina Dragacz
Urząd Gminy Dragacz, Dragacz 7A
środa, 6 listopada, g. 17
Gmina Rogóźno
Gminny Ośrodek Kultury, Rogóźno 91C
wtorek, 19 listopada, g. 17
Gmina Grudziądz
Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego, ul. Złota 2, Mokre
środa, 20 listopada, g. 17
Gmina Gruta
Urząd Gminy Gruta, Gruta 244
czwartek, 21 listopada, g. 17