Kujawsko-Pomorskie. Leją czarny asfalt, układają chodniki… Wszystko dla bezpieczeństwa

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Remont nieco ponad kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w miejscowości Chmielniki
Remont nieco ponad kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w miejscowości Chmielniki Marek Weckwerth
Dokończenie drogi ekspresowej S5, budowa obwodnic Sępólna i Kamienia Krajeńskiego oraz sześciu innych nowych to najważniejsze zadania bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na najbliższe lata. Przy tak dużych inwestycjach naszej uwadze umykają mniejsze. A tych jest sporo.

Zobacz wideo: Otwarcie ulicy Kujawskiej w Bydgoszczy dla tramwajów.

Każda z tych inwestycji, choćby najmniejsza, ma poprawić bezpieczeństwo na drogach, bo z tym wciąż jest źle, bo dowiadujemy się, że autobusy nie mogą zatrzymać się w zatoczkach, samochody wypadają z ciasnego zakrętu, piesi giną na nieoświetlonych przejściach.

Więcej światła na przejścia

- W kwestii doświetlenia przejść procedujemy realizację zadań pod nazwą Budowa oświetlenia zatoki do ważenia pojazdów miejscowości Trzeciewnica na drodze numer 10 oraz budowa doświetlenia przejścia dla pieszych w miejscowości Elzanowo już poza obszarem zabudowanym na drodze numer 15 - wymienia Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Przy nowych inwestycjach staramy się uwzględniać tego typu rozwiązania dla poprawy bezpieczeństwa pieszych.

To też może Cię zainteresować

Siatki, by już nikt nie wpadł

W przyszłym roku kontynuowany będzie montaż siatek zabezpieczających szczeliny między równoległymi do siebie wiaduktami i mostami na autostradzie A1. A to po serii nieszczęśliwych wypadków w naszym regionie na początku 2020 roku.

W szczeliny wpadali kierowcy spieszący na pomoc poszkodowanym w wypadkach. Dramaty rozgrywały się nocami, gdy trudno było zorientować się, że za barierą energochłonną nie było gruntu, a kilkumetrowa przepaść. W pierwszej kolejności na wszystkich obiektach ustawiono tabliczki ostrzegawcze.

Montowane będą także wyższe od zwykłych bariery zabezpieczające przed zjechaniem auta poza krawędź obiektu mostowego.

Modernizacja i remonty

Ważne są nie tylko nowe inwestycje z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, ale również modernizacja istniejących dróg lokalnych, które wykorzystywane są w ruchu lokalnym, np. przez ludzi dojeżdżających do pracy w większych miastach.

W ramach tych prac powstają m.in. nowe przystanki autobusowe, chodniki i ścieżki rowerowe.

Przykładem takiej drogi jest krajowa 67 przebiegająca przez wieś Łochocin, a łącząca Lipno z Włocławskiem. W tym roku za 12,6 mln zł przebudowano ją na odcinku jednego kilometra. Wzmocniono nawierzchnię drogi, wykonano pasy skrętu, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych wraz z azylami, chodniki, wyspy kanalizujące ruch, oświetlenie.

Na DK 56 Sienno - Kotomierz wykonano ponad dwukilometrowy ciąg pieszo-rowerowy, przejścia dla pieszych przy Zespole Szkół w Kotomierzu wraz z oświetleniem. Wartość prac: 2,6 mln zł.

Wyremontowano też bardzo ruchliwy odcinek drogi krajowej nr 25 Bydgoszcz - Inowrocław na wysokości letniskowej miejscowości Chmielniki (nieco ponad 1 km za 3,9 mln zł). Tu również wzmocniono nawierzchnię, wyremontowano istniejące zatoki autobusowe, chodnik, zainstalowano wyspy kanalizujące ruch.

Na tej samej DK 25, ale w Nowym Dworze k. Koronowa, trwa budowa 300-metrowego chodnika, co pochłonie 350 tys. zł. - W trakcie budowy nowej drogi ekspresowej S5 nie zapominamy o drodze krajowej numer 5. Dlatego do połowy grudnia zmodernizowany został północny wylot z Bydgoszczy na wysokości Osielska – mówi rzecznik bydgoskiej GDDKiA.
Najważniejszym elementem tej modernizacji (za 1,3 mln zł) było ułożenie chodnika z kostki betonowej, barierek i kanalizacji deszczowej.

Nakładki na drogi

Tak zwane nakładki na drogi, a przy okazji remonty poboczy, chodników, zatok autobusowych wykonano w tym roku na czterech odcinkach DK 15 o łącznej długości 6,55 km (za 7,1 mln zł).

Były też drobniejsze remonty nawierzchni na siedmiu odcinkach dróg (m.in. DK 10, 15, 25) o łącznej długości 8 km, co pochłonęło za 1,8 mln zł. To zadanie polegało na ułożeniu cienkich warstw bitumicznych w technologii slurry seal. Taki zabieg poprawia szorstkość nawierzchni, poprawia przyczepność opon do drogi.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie