To pierwszy na tak dużą skalę samodzielny program wieloletni dotyczący infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5
- Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest naszym priorytetem, obok budowy nowoczesnej sieci autostrad i dróg ekspresowych, wsparcia samorządów w budowie i modernizacji dróg lokalnych oraz walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dodatkowe 2,5 mld zł na pewno przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych w Polsce wciąż należy do najwyższych w Unii Europejskiej. Potrzeba opracowania nowego programu drogowego wynika z pilnej konieczności poprawę bezpieczeństwa. Takie zadanie wymaga stabilnego finansowania, więc jego gwarantem będzie Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024.
Tragicznie w regionie
W ubiegłym roku na kujawsko-pomorskich drogach krajowych zginęły 84 osoby. Najwięcej na owianej złą sławą trasie nr 10, bo aż 18 (32 osoby zostały ranne). Na DK nr 16 wiodącej z Grudziądza na Warmię i Mazury śmierć spotkała 15 osób, zaś do szpitali odwieziono 51, co plasuje tę trasę na pierwszym miejscu pod tym względem. 13 zabitych i 38 rannych - to dane z DK nr 5. Na DK nr 91 (dawna "Jedynka") zginęło 10 osób, a 15 trafiło pod opiekę służb medycznych.
Minister Adamczyk: Dodatkowe 2,5 mld zł na pewno przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców. Dodatkowe 2,5 mld zł na pewno przyspieszy realizację inwestycji niezbędnych z punktu widzenia bezpieczeństwa pieszych i kierowców
Zweryfikowanych danych za ten rok bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze nie ma, ale z tych ogólnych wynika, że do piątku zginęło 41 osób.
Cele na lata
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zajmie się w ramach programu na lata 2021-2024:
- budową chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych,
- budową zatok autobusowych,
- przebudową skrzyżowań,
- budową lewoskrętów,
- budową kładek dla pieszych,
- montażem znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych,
- nie obsługujące tereny przyległe do pasów drogowych),
- poprawą geometrii skrzyżowań dróg i korektą łuków poziomych jezdni,
- dostosowaniem przekrojów drogowych do potrzeb wynikających ze struktury ilościowej, rodzajowej i kierunkowej ruchu,
- wprowadzaniem stref bezpieczeństwa w otoczeniu jezdni, ze szczególnym uwzględnieniem „stref wybaczających” błędy kierowców,
- zwiększeniem bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu,
- montażem efektywnego oświetlania lub doświetlaniem szczególnie niebezpiecznych miejsc,
- poprawą parametrów użytkowych jezdni,
- poprawą przepustowości dróg, a w szczególności węzłów i skrzyżowań drogowych,
- ·poprawą bezpieczeństwa na dojazdach do przejazdów drogowych, w szczególności w zakresie fizycznego wymuszania redukcji prędkości oraz poprawy widoczności,
- uporządkowaniem warunków parkowania wzdłuż dróg krajowych.
Uwagi można przesyłać...
… na opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury formularzu na adres e-mail: [email protected], listownie na adres Departamentu Dróg Publicznych, ul. Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa (w przypadku przekazania uwag za pośrednictwem poczty decyduje data wpływu formularza do MI), osobiście w siedzibie MI (Kancelaria Główna, pon. – pt. w godzinach 9.30-16.00).
W związku z epidemią COVID-19 nie przewiduje się możliwości ustnego składania uwag do protokołu w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury.
