https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Legendarne An 2 kończą służbę w wojskach lotniczych

Józef Lonczak [email protected] 17 867 22 57
W WSK PZL Mielec wyprodukowano blisko 12 tys. samolotów An 2, z czego ponad 10 tys. sztuk trafiło do b. Związku Radzieckiego, a wojska polskiego ok. 140 maszyn.
W WSK PZL Mielec wyprodukowano blisko 12 tys. samolotów An 2, z czego ponad 10 tys. sztuk trafiło do b. Związku Radzieckiego, a wojska polskiego ok. 140 maszyn. Grzegorz Lonczak
Legendarne „Antki”, czyli samoloty An 2 produkowane przez wiele lat w mieleckiej WSK, kończą służbę wojskową w polskich siłach powietrznych.

Oficjalne pożegnanie tych maszyn ma się odbyć jutro w Radomiu. „W tamtejszej 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego są ostatnie dwa latające wojskowe samoloty tego typu. Kolejne cztery An-2 są jeszcze w Krakowie, ale skończył im się już resurs płatowca (maksymalna możliwa liczba wylatanych godzin) – poinformowała Rzeczpospolita.

– Samoloty An-2 w różnych wersjach służyły w wojsku przez rekordowe 56 lat. Znaczna ich liczba po zakończeniu kariery wojskowej została przejęta przez instytucje cywilne, w tym aerokluby. W wojsku samoloty te były wykorzystywane m.in. do szkoleń spadochronowych. Do dzisiaj były jedynymi dwupłatowcami służącymi w wojskach NATO – powiedział „Rz” ppłk Artur Goławski, rzecznik Sił Powietrznych.

W sumie przez te lata w wojsku polskim służyło blisko 140 „Antków” wyprodukowanych w nieistniejącej już Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego (WSK) Mielec - obecnie PZL Mielec.

Legendarny dwupłatowiec An-2 to znana konstrukcja radzieckiego biura Olega Antonowa. Pierwszy egzemplarz samolotu oblatano w 1947 r. W kilka lat później seryjną produkcje tych samolotów, na licencji radzieckiej rozpoczęto w WSK Mielec. W sumie wyprodukowano ponad kilkanaście tysięcy sztuk tych maszyn.

Samoloty te były cenione za niezawodność, prostotę łatwość obsługi pilotażu. Oczywiście głównym odbiorcą „Antków” nie było wojsko lecz gospodarki byłego ZSRR i krajów także nieistniejącego RWPG

An 2 były wykorzystywane głownie w lotnictwie rolniczym, pasażerskim, sportowym (szkolenie spadochronowe) i transporcie sanitarnym w ponad 20 krajach świata.

 

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

O
Olek
Ale chyba do Wietnamu zobili w Mielcu niedawno kilka antków.
 
b
bury
Najwiekszy dwuplatowiec swiata. Najlepiej mi sie z niego skakalo. W Krosnie mamy dwia prawie czterdziestoletnie egzemplarze. SP-AML oraz SP-AMR.
o
olo262
S-70i  BLACK HAWK
M28
M28B Bryza
M18 Dromader
To sie produkuje obecnie w Mielcu dla informacji
m
marko
pracowalem przy budowie a teraz co w polsce produkuja???
O
Ojojoj
Ładny to on nie był
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska