Wyprodukowany przez bydgoską firmę Link to pierwszy pojazd o podwójnej homologacji znajdujący się w taborze polskiego przewoźnika. Dzięki temu Województwo Lubuskie będzie mogło uruchomić nowe połączenia transgraniczne pomiędzy Polską i Niemcami. Na początku składy będą wozić pasażerów na funkcjonujących obecnie trasach Zielona Góra Gł. – Frankfurt (Oder) i Zielona Góra Gł.– Gorzów Wielkopolski.
– Nowy Link dla Województwa Lubuskiego to efekt wieloletnich doświadczeń Pesy w produkcji spalinowych zespołów trakcyjnych. Pojazd spełnia najbardziej wyśrubowane normy bezpieczeństwa i w standardzie oferuje liczne rozwiązania z zakresu komfortu podróżowania, m.in. wydzieloną część niskopodłogową czy klimatyzację. Zaawansowany system kontroli i diagnostyki pojazdu ułatwia jego serwisowanie i codzienną eksploatację – mówi Jerzy Berg, Dyrektor Sprzedaży Rynku Kolejowego w PESA Bydgoszcz.
Lubuski Link powstał na bazie konstrukcji przygotowanej dla niemieckiego przewoźnika NEB. Składy zostały przekazane województwu lubuskiemu bezpłatnie na mocy ugody sądowej jako zadośćuczynienie za niedotrzymanie warunków umowy z 2013 roku. Pesa dostarczyła wtedy cztery Linki, nie udało się jednak dla nich uzyskać niemieckiej homologacji.
– Pesa dotrzymuje swoich zobowiązań i systematycznie reguluje wszelkie zaległe kontrakty z przeszłości, również takie sprzed 6 lat. To niezbędny aspekt wyprowadzania firmy na prostą, który pozwala nam odzyskać zaufanie klientów na rynkach krajowym i zagranicznym. Kolejne lata chcemy rozpocząć z czystym kontem - mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes Pesy Bydgoszcz.
Firma porozumiała się również z przewoźnikiem Deutsche Bahn, dla którego kontynuuje prace nad kolejnymi pociągami. Ostatnie składy dla niemieckiego operatora wyjadą z fabryki na początku 2020 roku. Obecnie partnerzy prowadzą rozmowy dotyczące przyszłej współpracy.
