https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Linki za 140 mln zł sprzedam pilnie. Niemcy ich nie chcą

agad
Jarosław Pruss
Jeszcze żaden polski producent pociągów nie otrzymał w Niemczech homologacji, więc podziwiam Pesę, że w ogóle zdecydowała się wejść na ten rynek - komentuje Jakub Madrjas, z portalu rynek-kolejowy.pl.

Homologacja to dopuszczenie do ruchu na terytorium danego kraju. Pozwolenia nie może doczekać się 12 Linków wyprodukowanych przez Pesę dla zachodniego przewoźnika Oberpfalzbahn. Stoją gotowe na bocznicy w Bydgoszczy, choć na niemieckich torach powinny być - zgodnie z wartą 140 mln zł umową - w połowie grudnia zeszłego roku.

Skompikowana procedura

- Linki nie wyjechały, procedura jest bardzo skomplikowana i jeszcze potrwa - informuje krótko Michał Żurowski, rzecznik Pesy.
Oberpfalzbahn w ogóle milczy.

Tymczasem w branży kolejowej huczy od plotek, że Niemcy mogą nie odebrać składów. Nieoficjalnie mówi się, że są za ciężkie, zawadzają o peron, a usunięcie usterek jest niemożliwe. Niewypełnienie kontraktu grozi jego zerwaniem i wysokimi karami umownymi. Bydgoska firma tego nie komentuje. Jednak Jakub Madrjas nie ma złudzeń: - Zdziwiłbym się, gdyby kary w ogóle nie wchodziły w grę.

Kilka dni temu Koleje Wielkopolskie podpisały umowę na wydzierżawienie czterech Linków. Oficjalnie Pesa tłumaczy, że to są pociągi nie z grupy dwunastu dla Niemców.

Surowe niemieckie prawo pozwala w sytuacji, gdyby kontrakt został zerwany, dalsze niedopuszczanie polskich pojazdów na ten rynek. A, przypomnijmy, że Pesa realizuje tam jeszcze ogromny kontrakt za 5 mld zł - ma wyprodukować 470 Linków dla Deutsche Bahn. Dostawy jeszcze się nie rozpoczęły.

Fachowcy twierdzą, że również inne umowy naszej firmy mogą być zagrożone.  

Pociągi Linki utknęły przed niemieckim szlabanem,

a od nich zależy "być albo nie być" na tym rynku 

Kontrakt na dostawę 12 spalinowych Linków dla Oberpfalzbahn Pesa podpisała w grudniu 2011 roku. "Po raz pierwszy w historii polskie pociągi będą obsługiwać niemieckie trasy!" - brzmiały wtedy nagłówki gazet.

ziś, gdy już powinny tam jeździć, zachodni przewoźnik nie podaje nawet terminu ich odbioru, dostarczenia do Niemiec i dopuszczenia do eksploatacji.

- Drażliwa sprawa, a nie jest w niemieckim zwyczaju, by takie dyskusje odbywały się za pośrednictwem mediów, dlatego przewoźnik niechętnie odpowiada na pytania dziennikarzy - uważa Jakub Madrjas z portalu rynek-kolejowy.pl.

Dodaje, że Niemcom łatwiej wyeliminować z rynku obcą firmę niż pozwala na to polskie prawo. Gros kontraktów jest realizowanych z unijnych pieniędzy, a w tej sprawie nasi zachodni sąsiedzi mają najwięcej do powiedzenia. Są rozdającymi, a nie, jak m.in. Polska - wyciągającymi ręce po europejskie wsparcie. Dlatego, gdyby kontrakt z Pesą został zerwany, mogą zablokować jej dalsze "być albo nie być" na niemieckim rynku.

Bydgoska spółka tłumaczy się skomplikowaną procedurą. Jeszcze żaden polski producent pociągów nie dostał w Niemczech homologacji, czyli dopuszczenia tam do ruchu. Otrzymał ją jednak np. poznański Solaris, ale na tramwaje.

Na polskim podwórku Pesie też nie jest łatwo. Podjęła się realizacji różnorodnych kontraktów, a np. nowosądecki Newag postawił na jedną linię produkcyjną - pociągów Impulsów.

Cud z Dartami

- Zdarzyłby się cud, gdyby bydgoska firma zdążyła do października tego roku wyprodukować i przetestować 20 pociągów Dartów dla Intercity - uważa Madrjas. - Na razie powstał szkielet: przód i dwa człony pierwszego składu.

- Na pewno zdążymy - twierdzi jednak Michał Żurowski, rzecznik Pesy.

Ale to zupełnie nowa linia produkcyjna, podobnie jak jeszcze m.in. wagony piętrowe dla Kolei Mazowieckich, które muszą być gotowe (22 sztuki) do sierpnia br. Pesa wygrała też przetarg na wykonanie 10 lokomotyw spalinowych dla Intercity, a jak dotąd - zbudowała tylko elektryczną Gamę. Mają być dostarczone pod koniec tego roku. Ponadto nadal nie przeszły testów nowe tramwaje Jazz dla Warszawy.

Są zaś gotowe Elfy dla kujawsko-pomorskiego projektu BiT City. - To nie są nowe pociągi, Pesa ma już przećwiczoną ich produkcję - podsumowuje Madrjas.

Tymczasem nasza firma walczy o kolejne rynki, 13 lutego we Florencji zaprezentowała nowy szynobus Swing dla Kolei Włoskich.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 31

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

c
człowiek Józefa Bąka
To może nie byc prawda, pani Agnieszka Rybka może nie mieć pełnej wiedzy. Co innego, gdyby artykuł na ten temat napisał najwybitniejszy znawca rynku kolejowego w Polsce (i w ogóle) Józef Bąk. Oczywiście w chwilach wolnych od opisywania rynku lotniczego, w których to sprawach Józef Bąk jest jeszcze większym ekspertem.
t
tom bonney
Witamy na HARRY CLARK Loan Service Company, (spersonalizowane usługi dla wszystkich potrzeb finansowych) My, zapewnić pożyczki na bardzo niskim oprocentowaniu w wysokości 3%, oferujemy pożyczki osobiste, konsolidacji zadłużenia pożyczki, venture capital, Biznes Pożyczka, edukacyjne pożyczki, Home Loan, a pożyczki z jakiegokolwiek powodu i pilnych potrzeb !. na maksymalny okres 10 lat. Czy zostały odrzucone przez bank? Czy ty złych kredytów? Czy masz niezapłacone rachunki? Czy jesteś zadłużony? Czy trzeba założyć firmę? Martwić się nie więcej jak my tutaj, aby zaoferować Państwu niskie kredytu stopy procentowej. Nasze pożyczki waha się od 2000 USD do 50, 000,000.00, USD, także pożyczyć w USA dolarów euro i funtów !! skontaktuj się z nami poprzez e-mail; [email protected]
o
onnn
Panie Madrias mam pytanie czy ma pan dokladne informacje zwiazane z liniami produkcyjnymi???ze wypisuje pan bzdury???????????hmm czy jest pan na codzien na chalach w biurach????jesli nie to jak moze pan pisac takie cos????a co do linkow to minie jakis czas i niemcy je zabiora a nawet jesli nie to napewno nie bedzie bankructwa bo Unia czyli  rowniez Niemcy daly dotacje na rozwoj pesy...co do dartow dla intercity to zdazymy bo jestem pracownikiem i widze ile w ostatnich tygodniach ich zrobilismy...Dziwi mnie to ze ktos z zewnatrz kto wie tyle co uslyszal i ktos mu powiedzial no i pewnie sam troche dodal wypisuje takie cos a rzecznik pesy ma racje nie mowiac za wiele...i jeszcze cos jesli jest tylko jedna gama to naprawde ma pan informacje...Żal!!!!
P
Paweł
Ale takie są fakty. Pesa nie dotrzymała danych technicznych ustalonych w zamówieniu. Podobno próbowali potem te pociągi odciążyć usuwając jakieś elementy z wnętrza, ale mimo to nadal były za ciężkie (i za szerokie). Po prostu dali ciała i wyprodukowali pojazd niespełniający norm wyznaczonych w zamówieniu. Taka to jakość Pesy.
i
iks
Podobnie jak kontrakty do Rosji. Pasza dla zwierząt nie może zawierać bakterii. Hahaha
T
Tiaaaaaaaa
Jak sie nie uda kupić dając w łapę POlskim Specjalistom POlitykom za 1zł żeby zniszczyć firmę zawsze można złożyć zamówienie i nie odebrać ....
To też sposób na zniszczenie konkurencji .....
Tak więc nic nowego KAPITALIZM RZĄDZI A POLACY NIESTETY JAK ZWYKLE KOPANI W TYŁ .....
Nie rozumiecie ? to że POLSKIE FIRMY POUPADAŁY to czyszczenie KONKURENCJI .....
A EFEKTY ? NO CHYBA KAŻDY WIE CO W JEGO MIEŚCIE JESZCZE SIĘ PRODUKUJE !!!!
 
 
J
JohnnyQwert
na szczęście Ty tam nie pracujesz i nie znasz prawdziwej twarzy PESY.
Skuteczny PR zarządu zaciemnia stan faktyczny firmy oraz jej wyrobów.
 
b
bzdura
przed 1989r mie mieliśmy żadnej marki ? żart 7 gospodakra przemysłu cięzkiego w świecie !!
T
Tantrum
"A tzreba pamiętać, że PESA jest jedną z niewielu już polskich marek."
Zgadza się. Dobrze, że choć tych kilka marek mamy. W 1989r. nie mieliśmy żadnej.
P
PESA
O to chodzi, zamówić, nie kupic, doprowadzic do bankrutctwa i kupić za grosze. To jest właśnie strategia Niemiec i po wojna jak mozna wszystko przejąć bez żadnego wystrzału
D
Darkoris
Jestem praktykantem pesy i nie byłoby miło gdyby zbankrutowała. :v
@@
Celowa robota makreli. Niedługo pesę załatwią jak i stocznie
m
miko
nie wiem jak wygląda ta sprawa w Niemczech ... ale jak porównuje się przejazd nowej pesy ( swing) z 15 letnim alstomem (citadis) na śląsku... to jak porównać ciężki walec drogowy do ...hmmm tramwaju :-)
z
zawsze tak było.
Tu aż cuchnie polityką. Takie są skutki robienia interesów z Niemcami, bo kto nam wykończył np.stocznie? Kto chce zamknąć nasze kopalnie?  A tzreba pamiętać, że PESA jest jedną z niewielu już polskich marek.
~Maciej
Niemcy jeżeli postawili wymagania, to producent musi się z nich wywiązać w 100%. I w taki sposób jest też podpisana umowa. Swego czasu na bocznicach w Niemczech stała setka albo nawet dwie setki nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych przez któryś z zachodnich koncernów dla DB, ponieważ czegoś tam nie dopełniono. Różne pogłoski krążą nt. przyczyn nieodebrania linków przez Oberpfalzbahn. Nie mniej, choć o wyrobach Pesy produkowanych na polski rynek są różne opinie (w ostatni piątek w odstępie kilku godzin popsuły się dwa kujawsko-pomorskie elfy), to myślę, że w PESIE jest wielka determinacja, żeby dopełnić całkowicie warunki kontraktu. Bo tak na prawdę umowa z Oberpfalzbahn to jest tylko prolog do tego, co może czekać bydgoskiego producenta przy realizacji umowy z DB.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska