- Zablokowaliśmy ustawowo możliwość zmiany, restrukturyzacji w szpitalach uniwersyteckich w Bydgoszczy, których chcą dokonać władze toruńskiej uczelni - mówi minister Łukasz Schreiber wspominając o nowelizacji ustawy o medycynie laboratoryjnej przyjętej w październiku w Sejmie.
Zobacz wideo: Na pamiątkę złamania szyfru Enigmy obchodziliśmy Dzień Kryptologii

Ten akt prawny wyklucza możliwość dokonywania fuzji szpitali uniwersyteckich oraz ich likwidacji bez uzyskania zgody ministrów kierujących resortami zdrowia i nauki.
W piątek Schreiber uczestniczył z posłem Tomaszem Latosem z Bydgoszczy w spotkaniu z ministrem zdrowia, Adamem Niedzielskim i szefem resortu edukacji i nauki, Przemysławem Czarnkiem. Na ręce ministra Niedzielskiego trafiło pismo, w którym parlamentarzyści pytają o sprawę bydgoskich szpitali Jurasza i Biziela.
To Cię może też zainteresować
Plany częściowej konsolidacji szpitali
Przypomnijmy, że w styczniu rada Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika przyjęła pozytywną opinię dotyczącą konsolidacji szpitala im. Biziela oraz im. Jurasza w Bydgoszczy na poziomie administracyjnym. Lecznicami miałby kierować wspólny dla obu jednostek dyrektor. Powstałoby Uniwersyteckie Centrum Kliniczne UMK. Uczelnia tłumaczy taki zamiar względami ekonomicznymi, jednak od kiedy tylko zaczęto mówić o planach UMK (wcześniej informowano o pełnej konsolidacji szpitali), pracownicy lecznicy im. dra Biziela przystąpili do protestów.
Jak zapowiadał rzecznik UMK, prof. Marcin Czyżniewski, rektor Andrzej Sokala miałby podjąć decyzję w sprawie zmian administracyjnych dotyczących bydgoskich lecznic jeszcze przed końcem miesiąca. - Oczywiście analizujemy sytuację prawną i wydaje się, że rzeczona ustawa nas nie obowiązuje, bo odnosi się do uczelni medycznych, a my taką nie jesteśmy - prof. Czyżniewski odniósł się krótko w rozmowie telefonicznej z "Gazetą Pomorską".
Wciąż czekamy na odpowiedzi ze strony uczelni na temat zmian, jakie niosłaby częściowa fuzja szpitali dla personelu i pacjentów.
- Ustawa jak najbardziej dotyczy UMK. Tu wykładnia jest jednoznaczna - komentuje minister Schreiber. - Pan rzecznik takie tezy formułuje, ale są one wbrew prawu.
Poseł Tomasz Latos, szef sejmowej komisji zdrowia opinię Rady CM UMK ocenia krytycznie: - Mamy kolejny raz przykład, gdzie władza rektorska w sposób absolutny podejmuje wszystkie decyzje. Mieliśmy to samo dwie dekady temu przy likwidacji Akademii Medycznej, mamy teraz - mówi Latos.
Poseł PiS-u ponadto przyznaje: - Rektor przy wsparciu Rady CM szuka sposobu obejścia ustawy o braku zgody na konsolidację. Bo, przecież, jak to jest tłumaczone, mowa jest "tylko o konsolidacji dyrekcji", ale mogę sobie wyobrazić, że dyrektor dwóch szpitali może uznać, iż oto w jednym szpitalu można ograniczać liczbę łóżek, w klinice "X", a w drugim szpitalu w tej samej klinice zwiększać liczbę przyjęć. To próba zagrania na nosie większości parlamentarnej, ale też obu ministrom, którzy wstępnie wyrażali zaniepokojenie tymi działaniami. Pan rektor uważa, że może się nikim i niczym nie przejmować.
Łukasz Schreiber powołuje się na opinię prawną dotyczącą interpretacji i zastosowania zapisów ustawy o medycynie laboratoryjnej.
"Użyte w poprawce regulacje odnoszące się do ograniczeń dotyczących utworzenia, likwidacji, połączenia, przekształcenia oraz zmiany samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, dla którego podmiotem tworzącym jest samodzielny zakład leczniczy - czytamy w notatce dotyczącej zastosowania noweli ustawy z października 2022 roku - zostały określone w oparciu o sposób ukształtowania obowiązujących przepisów ustawy o działalności leczniczej."
I dalej: "Ustawa o działalności leczniczej, do której wprowadzono poprawkę, nie zawiera definicji uczelni medycznej. Z tego również względu w poprawce takiej definicji również nie sformułowano bowiem celem poprawki było wprowadzenie ww. ograniczeń, a nie ingerencja w dotychczasowy aparat pojęciowy obowiązującej ustawy. Ustalenie rozumienia tego określenia następuje bowiem na podstawie innych przepisów tej ustawy."
"Z powyższego wynika, że przez podmioty tworzące będące uczelniami medycznymi w odniesieniu do utworzenia, likwidacji, połączenia, przekształcenia oraz zmiany podmiotu tworzącego samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, w tym w odniesieniu do ograniczeń w zakresie tych czynności, należy rozumieć 3 kategorie podmiotów:
- 1) publiczne uczelnie medyczne;
- 2) publiczne uczelnie prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych;
- 3) Centra Medyczne Kształcenia Podyplomowego.
"