Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mandat za wjazd na czerwonym świetle. Radar ITD nie ma jednak prawa!

Marek Weckwerth
Jarosław Pruss
Kierowcy skarżą się, że kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle nie są oznakowane. Sprawą zajął się rzecznik praw obywatelskich.

W naszym regionie są trzy skrzyżowania, na których zainstalowano urządzenia rejestrujące naruszenie przepisów: na obwodnicy Nakła nad Notecią - skrzyżowaniu drogi krajowej nr 10 z drogą wojewódzką 241, w pod-toruńskim Grębocinie na skrzyżowaniu krajowej „piętnastki” z wojewódzką nr 552 i w Kowalu na skrzyżowaniu drogi krajowej 1c z wojewódzką 269.

Emerytury 2019 - waloryzacja. Mamy tabelę i wyliczenia waloryzacji

Ludzie skarżą się RPO, że dostają mandaty od Inspekcji Transportu Drogowego za przejazd na czerwonym świetle, mimo że nie ma do tego podstawy prawnej. Od trzech lat, czyli od zmiany tzw. ustawy fotoradarowej, nie wydano stosownego rozporządzenia, w którym minister infrastruktury ma obowiązek określić warunki lokalizacji urządzenia, sposobu jego oznakowania (ma być prewencyjnie oznaczony i widoczny), sposobu w jaki mierzy on zachowanie pojazdu.

Jak przypomina dr Adam Bodnar, rzecznik praw obywatelskich, takie rozporządzenie już kiedyś było, ale w 2015 r. zmieniono przepisy, odbierając strażom gminnym i miejskim prawo do stawiania fotoradarów (ma je dziś tylko Inspekcja Transportu Drogowego) i rozporządzenie uchylono.

Nie było to zresztą rozporządzenie doskonałe, bo nie określało dokładnego sposobu uprzedzania kierowców o fotorada-rach. Sama ustawa nie różnicuje zaś sposobu oznakowania stacjonarnych fotoradarów w zależności od tego, czy rejestrują przekraczanie prędkości czy przejazd na czerwonym świetle.

W czerwcu 2016 roku w serwisie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowego rozporządzenia, w którym napisano, że konieczne jest niezwło-czne uzupełnienie porządku prawnego o te przepisy. Odbyły się konsultacje publiczne (uwagi należało składać do 8 lipca 2016 r.). Innych śladów prac nad projektem w serwisie RCL nie ma.

Dlatego Adam Bodnar prosi ministra Adamczyka o wskazanie, kiedy zostaną wydane odpowiednie przepisy wykonawcze. A tymczasem kamery rejestrujące wjazd na czerwonym świetle (w całej Polsce jest ich 20) pracują...

O krok od wielkiej tragedii! Cudem uniknęli śmierci! [wideo - program Stop Agresji Drogowej]

W pierwszym półroczu 2018 zarejestrowały już 23 tys. pojazdów, zaś w całym 2017 roku 76 tys. W ubiegłym roku najwięcej naruszeń odnotowano na Mazowszu w miejscowościach Mroków (14,8 tys.) i Jabłonna (12,4 tys.) oraz w wielkopolskich Komornikach (7,9).

Nowy Kodeks Pracy 2019. Niewykorzystany urlop przepadnie [ZASADY, NOWE PRZEPISY]

Jednak mandat za przejazd przy włączonym czerwonym świetle można otrzymać na każdym skrzyżowaniu - jeśli tylko zauważy to policjant. Grozi za to mandat w wysokości od 300 do 500 zł i 6 pkt. karnych. W tym przypadku nie potrzeba nawet nagrania - wystarczy, że tak uzna funkcjonariusz. Każdego roku kujawsko-pomorscy policjanci wystawiają za to przewinienie ok. 1700 mandatów.

- Policjant zgodnie z prawem stosuje tryb postępowania mandatowego i jednocześnie informuje kierowcę o możliwości nie przyjęcia mandatu. Jeśli ten nie zostanie przyjęty, sprawa jest kierowana do sądu, który podejmie autonomiczną decyzję - wyjaśnia mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska