Zobacz wideo: Spis powszechny w 2021 roku będzie możliwy online
Batalia o remont drogi na trasie z Sępólna do Tucholi trwa od 2006 roku, gdy projekt zakładał kompleksową modernizację drogi wojewódzkiej nr 241 łączącą oba powiatowe miasta. - Było już ogłoszenie, że rusza modernizacja, co więcej zgłoszone już było pozwolenie na budowę. W pewnym momencie zostało wycofane i rozpoczęła się tzw. optymalizacja projektu – przypomina burmistrz Sępólna Waldemar Stupałkowski.
Pierwszy projekt zakładał remont całego 30-kilometrowego odcinka, tzn. wymianę nawierzchni, poszerzenie drogi, modernizację skrzyżowań, budowę ścieżek rowerowych, prostowanie niebezpiecznych zakrętów. Aktualna wersja jest taka, że remont będzie polegał jedynie na wymianie nawierzchni. Podczas spotkania z samorządowcami marszałek województwa podał termin rozpoczęcia i zakończenia inwestycji.
- Nie otrzymaliśmy informacji o całościowym remontowaniu dróg, ale usłyszeliśmy, że remont tej drogi zakończy się w tym roku. Ale chodzi jedynie o 2,3 kilometrowy odcinek od Sikorza do Trzcian[/b] i w zasadzie będzie zrobiona tylko nawierzchnia asfaltowa po śladzie – mówi Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna.
Burmistrz Sępólna: - Dla bezpieczeństwa mieszkańców potrzebne są ścieżki pieszo-rowerowe
Przetarg ma być ogłoszony na początku marca. Włodarz gminy nie jest zadowolony z takiego obrotu spraw.
- Moim zdaniem nie tego oczekują mieszkańcy. To niebezpieczne miejsce, po którym pieszo lub rowerem mieszkańcy się przemieszczają. Samo odnowienie asfaltu nie poprawi bezpieczeństwa. Potrzebne są przede wszystkim ścieżki pieszo-rowerowe – tłumaczy.
Szansą na budowę ścieżki rowerowej jest opracowywany wojewódzki plan budowy ścieżek rowerowych, do którego gmina Sępólno zgłosi inwestycję. - Jak znam życie, potrwa to latami. Bo jeśli dopiero ten plan się opracowuje, a my na naszą ścieżkę wnioskujemy od lat, a była już opracowana dokumentacja (w momencie złożenia pozwolenia na budowę drogi), to my znowu oddalamy się w czasie – dodaje.
Marszałek przekazał również informację, że identyczny zakres prac zostanie wykonany na odcinku 1,5 kilometra drogi wojewódzkiej między Zbożem a Więcborkiem. W tym miejscu, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym, władze Sępólna chcą również zawalczyć o chodnik.
Dobra informacja dotyczy trzeciej planowanej inwestycji.
- W związku z pracami zleconymi przez GDDKiA nad obwodnicą Sępólna Krajeńskiego planujemy opracowanie niezbędnego do połączenia drogi wojewódzkiej nr 241 od strony Więcborka z obwodnicą w ciągu drogi krajowej nr 25. Pozwoli to docelowo wyprowadzić cały tranzyt z Sępólna Krajeńskiego – informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu.
Chodzi o opracowanie dokumentacji odcinka wojewódzkiego Grochowiec – Niechorz do obwodnicy „krajówki”.
Mniejsze szanse na remont dróg w gminie Więcbork
Na spotkaniu mniej deklaracji padło natomiast o remontach dotyczących dróg wojewódzkich na terenie gminy Więcbork. Droga wojewódzka nr 241 z Więcborka do Zabartowa ma mniejsze szanse na remont, choć możliwe, że pojawią się oszczędności po przetargach na odcinku na terenie gminy Sępólno.
- Być może jeszcze w tym roku rozpocznie się remont DW nr 189 w kierunku Złotowa. Jednak, jak poinformował nas marszałek, ta droga była pierwotnie założona do przebudowy przez spółkę celową powołaną przez marszałka. Z przekazanych nam informacji wynika, że niestety ta formuła się nie sprawdzi ze względu na wytyczne, które marszałek otrzymał od regionalnej izby obrachunkowej. Jeżeli już się uda w tym roku, to będzie to realizowane również odcinkami – informuje burmistrz Więcborka, Waldemar Kuszewski.
Jak zapowiada burmistrz, na następnym spotkaniu z przedstawicielami urzędu marszałkowskiego i zarządu dróg wojewódzkich będzie chciał poruszyć m.in. temat budowy ścieżki rowerowej między Więcborkiem a firmą Gabi.
