Marszałek podpada samorządowcom z Sępólna i Więcborka remontem dróg wojewódzkich

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Droga wojewódzka nr 241 na trasie Sępólno - Tuchola jest w fatalnym stanie
Droga wojewódzka nr 241 na trasie Sępólno - Tuchola jest w fatalnym stanie fot. UM Sępólno
- Mnie osobiście już to denerwuje – powiedział podczas sesji rady miejskiej w Sępólnie burmistrz Waldemar Stupałkowski, odnosząc się do deklaracji marszałka Piotra Całbeckiego w sprawie minimalnego zakresu remontu drogi wojewódzkiej nr 241 z Sępólna do Tucholi. Z kolei Anna Łańska, przewodnicząca Rady Miejskiej w Więcborku stwierdziła, że marszałek nie spełnia obietnic przedwyborczych.

Zobacz wideo: Więcej radarów na polskich drogach. Zapłaci za to Unia.

Samorządowcy z powiatu sępoleńskiego są coraz bardziej rozczarowani planami inwestycyjnymi dotyczącymi remontów dróg wojewódzkich na 2021 rok. Samorząd województwa na inwestycje drogowe – kontynuacje prac modernizacyjnych i rozpoczęcie nowych projektów zamierza przeznaczyć w tym roku 285 milionów złotych.

- Rozpoczniemy między innymi nowe inwestycje, o których wcześniej rozmawialiśmy z mieszkańcami regionu. Zależy nam na tym, by powstające drogi odpowiadały jak najlepiej na potrzeby lokalnych społeczności -podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

Oprócz dużych inwestycji drogowych władze województwa rozpoczną też modernizację kolejnych dróg ujętych w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej i Kolejowej, w oparciu o środki własne Urzędu Marszałkowskiego.

Remonty DW 241 w Sępólnie i Tucholi

- 10 mln zł trafi na przebudowę kilku dróg z tak zwanej I grupy (kluczowe trasy, o dużym natężeniu ruchu). Kolejne 10 mln trafi na przebudowę dróg z grupy III (drogi, które nie kwalifikowały się do przebudowy w oparciu o fundusze unijne) – informuje biuro prasowe UM w Toruniu.

W ramach tego zadania zostaną zlecone prace dotyczące m.in. drogi wojewódzkiej nr 241 w Tucholi na ulicach Czarna Droga i Sępoleńska (2,3 km ) oraz fragmentu Trzciany- Sikorz ( 2,4 km) i odnowę 1,5 km odcinka ze Zboża do Więcborka.

Droga wojewódzka 241 jest obok drogi krajowej nr 25 najważniejszym traktem komunikacyjnym w powiecie sępoleńskim. Łączy ona nie tylko stolicę powiatu z Tucholą i dalej jest dojazdem do autostrady A1, ale także wyprowadza ruch w kierunku Więcborka i dalej do Poznania. Stan drogi na odcinku Sępólno – Tuchola oraz Sępólno – Więcbork jest fatalny.

Przewodnicząca RM w Więcborku Anna Łańska: "Marszałek obiecywał"

Rozgoryczona planami inwestycyjnymi jest przewodnicząca rady miejskiej w Więcborku Anna Łańska. Chce od marszałka Piotra Całbeckiego konkretów. W tej sprawie wystosowała interpelację do burmistrza Więcborka.

„Zwracam się do burmistrza Waldemara Kuszewskiego z prośbą o wystosowanie do pana marszałka województwa kujawsko-pomorskiego oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich zapytania w sprawie przebudowy i remontu dróg wojewódzkich przebiegających na terenie gminy Więcbork w 2021 roku. Z doniesień prasowych, jakie pojawiły się na stronie urzędu marszałkowskiego wynika, że żadna z dróg wojewódzkich, ani 189, ani 241, ani 242 nie są przewidziane nawet do remontu na ten rok w planie inwestycyjnym pana marszałka” – czytamy w interpelacji przewodniczącej.

Anna Łańska przypomniała, że na jednym ze spotkań przed wyborami parlamentarnymi w 2018 roku, marszałek deklarował remonty lub przebudowy dróg.

”Pan marszałek obiecywał, że wszystkie wymienione drogi zostaną przeznaczone do remontu bądź przebudowy. Jednak mijają kolejne lata, a w sprawie dróg wojewódzkich na terenie gminy Więcbork nic się nie dzieje. Jako radna rady miejskiej w Więcborku czuję się w obowiązku wobec mieszkańców gminy Więcbork, aby zadać kolejne pytanie: kiedy nastąpi czas, kiedy drogi wojewódzkie na terenie gminy Więcbork zostaną wpisane w plan inwestycyjny województwa kujawsko-pomorskiego. Bardzo proszę o przedstawieni konkretnych terminów dotyczących konkretnych dróg”.

Burmistrz Więcborka skierował interpelację przewodniczącej Anny Łańskiej do Urzędu Marszałkowskiego Toruniu, lecz odpowiedź nadal nie nadeszła.

Burmistrz Sępólna Waldemar Stupałkowski: "Jesteśmy zaniedbani"

Jak informowaliśmy w połowie lutego tymi planami rozgoryczone są też władze Sępólna, które od 2006 roku postulują o remont całego 30 kilometrowego odcinka łączącego stolice powiatu sępoleńskiego i tucholskiego.

- Informacje, już historyczne, mówiły o kompleksowej modernizacji w wysokim standardzie DW nr 241 z Sępólna do Tucholi na całej jej długości łącznie z prostowaniem zakrętów, budową ścieżki pieszo-rowerowej, oświetleniem, budową ronda. Dziś to wszystko okazuje się nieprawdą – przypomina Waldemar Stupałkowski, burmistrz Sępólna, dodając, że dwa razy zamykana była dokumentacja, a zadanie przeznaczone do realizacji.

Jak stwierdził burmistrz, prawdopodobnie chodzi o pieniądze, choć z ust przedstawicieli urzędu marszałkowskiego i zarządu dróg wojewódzkich tego nie usłyszał. Choć i ten argument nie do końca go przekonuje.

- Widzimy przecież, że w województwie buduje się drogi wojewódzkie i to dość w wysokim standardzie z poboczami, ścieżkami rowerowymi, oświetleniem. Powiedzieliśmy marszałkowi, że jako północno-zachodnia część województwa czujemy się zaniedbani – przyznaje burmistrz.

Marszałek podczas zdalnej konferencji „pocieszył” samorządowców powiatu sępoleńskiego, że DW 241 będzie wyremontowana jeszcze w tym roku, ale jedynie fragmentami. Naprawiony będzie tylko 2-kilometrowy odcinek z Sikorza do Trzcian, drugi na trasie Zboże – Więcbork. I będzie to tylko wymiana nawierzchni z naprawą poboczy i odwodnieniem. Po piątkowym (12 marca) spotkaniu z wicemarszałkiem Zbigniewem Sosnowskim drugi fragment uległ korekcie, zatem remontowanym odcinkiem będzie 1,5 kilometrowy fragment już na terenie gminy Więcbork przy granicy z torami, poza granicami gminy Sępólno.

- Oczywiście, dobrze że będzie chociaż wymieniony asfalt, ale sama naprawa drogi nie rozwiązuje kompleksowo problemu. Mieszkańcy od lat zabiegają o poprawę bezpieczeństwa nie tylko kierowców, ale też pieszych i rowerzystów. Mamy stosy korespondencji z odpowiedziami, że są przeszkody, by tego nie realizować. Oczywiście będziemy zabiegać o wpisanie ścieżek do wojewódzkiego planu budowy ścieżek rowerowych, który jest właśnie opracowywany. W domyśle tego planu jest założenie, by ścieżki połączyły atrakcyjne obszary naszego województwa w jednolitą sieć rowerową, na przykład do Borów Tucholskich. Ale przecież Krajna też jest atrakcyjna i uważam, że dużo atrakcyjniejsza niż Bory – zaznacza burmistrz.

Gmina chce zabiegać o budowę ścieżek rowerowych z najbliższych miejscowości od Sępólna oraz chodnika w miejscowości Zboże. Samorządu na sfinansowanie stu procent inwestycji nie stać, ale przy współpracy z samorządem województwa mogłoby się udać.

- Mnie osobiście już to denerwuje. Czas leci, a robót nie ma. Skoro droga ma być remontowana fragmentami 2-2,5 kilometrowymi to tak z zastępcą sobie obliczyliśmy, że będzie ona wyremontowana na całej długości może za 10 lat. Nie jest to pocieszająca informacja…

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie