
Od kilku lat trwa dyskusja nad najbardziej oczekiwaną inwestycją w Toruniu - drugim mostem drogowym przez Wisłę.
"Wytwórnia Zdarzeń Niezwykłych" postanowiła tchnąć w tę sprawę dobrego ducha, aby dodać Toruniowi wiary w to, że władze i mieszkańcy mogą, potrafią i zechcą razem zrobić to, co dziś wydaje się do zrobienia niemożliwe.
Wytwórnia apeluje o nadanie mającemu powstać II mostowi drogowemu w Toruniu imienia Steve'a Fossetta - amerykańskiego multimilionera
i wielokrotnego rekordzisty świata w najróżniejszych dziedzinach - człowieka powściągliwego w mowie a konkretnego w działaniu. Człowieka, który za nic miał wszelkie przeciwności, za nic krytykę malkontentów, a który wbrew i na przekór wszystkiemu i wszystkim raz po raz udowadniał, że chcieć, to znaczy móc!
Dlaczego właśnie Steve Fossett?
Zbudowanie mostu w Toruniu to nie lada wyzwanie - to wyzwanie dla ludzi nieprzeciętnych, czyli osób o cechach charakteru Steve'a Fossetta.
Zmaganie się z wyzwaniami było Jego pasją. Całe życie robił to, co lubił.
A lubił przedsięwzięcia, które wielu uznałoby za niemożliwe i szalone.
Swoje zamierzenia realizował z niesamowitą determinacją i chociaż wiele razy przegrywał, nigdy się nie poddał.
Całym swoim życiem udowodnił, że można spełniać marzenia i pokonywać największe trudności. Był człowiekiem o niespożytej energii, zdolnościach, o wszechstronnych zainteresowaniach. Nie ograniczał Go wiek, liczyły się przede wszystkim chęci.
Był odważny, nieustępliwy, ambitny, pracowity, cierpliwy, pomysłowy
i konsekwentny. Stawiał sobie coraz większe wyzwania i krok po kroku je realizował.
Kim był?
Steve Fossett - amerykański milioner i podróżnik. Znany był z wielu niekonwencjonalnych przedsięwzięć. Pobił łącznie 115 rekordów świata różnego typu: balonowych, lotniczych, żeglarskich…
Urodził się 22 kwietnia 1944 roku w Jackson w południowej części stanu Minnesota.
Ukończył Washington University i Stanford University.
Uzyskawszy dyplom, osiadł w Chicago i z taką samą pasją, z którą później bił kolejne rekordy, zaczął zarabiać pieniądze. Najpierw jako taksówkarz, potem jako konstruktor pierwszych operacyjnych systemów komputerowych. Po ukończeniu kursu giełdowego zaczął pracować w funduszu inwestycyjnym Merrill Lynch.
Swój pierwszy milion zarobił w wieku 33 lat, handlując nasionami soi. Fortuny dorobił się, handlując na chicagowskiej giełdzie towarowej. Fossett był szefem firmy maklerskiej Lakota Trading.
Prywatnie był członkiem Komitetu Światowej Organizacji Ruchu Skautowego (World Organization of the Scout Movement) - międzynarodowego stowarzyszenia zrzeszającego organizacje skautowe z całego świata.
Jako pilot był wielokrotnie nagradzany za loty balonowe, między innymi czterokrotnie otrzymał medal De La Vaulx w latach 1995, 1997, 1998 i 2003. W 2003 roku został wyróżniony także Złotym Medalem Lotniczym FAI za ustanowienie przeszło 50 rekordów świata balonowych, szybowcowych i samolotowych.
Steve Fossett zaginął bez śladu 3 września 2007 roku wraz ze swym samolotem po oderwaniu się od ziemi z prywatnego pasa startowego w zachodniej Nevadzie, w jednym z najbardziej niedostępnych i najrzadziej zamieszkanych regionów w kontynentalnej części Stanów Zjednoczonych. Przez następne dni i tygodnie trwały niezwykle intensywne, choć bezskuteczne, poszukiwania pilota i maszyny, prowadzone przy pomocy wielu prywatnych osób, naziemnych poszukiwaczy oraz lotników - wolontariuszy, przeczesujących kilometr po kilometrze z ziemi i powietrza, także za pomocą radaru, poryte kanionami i pokryte grzbietami górskimi terytorium, a zwłaszcza najbardziej niedostępny region o powierzchni ponad 50 tys. km kwadratowych (jedna szósta powierzchni Polski).
Nie pomogła nawet wyznaczona 19 września przez rodzinę nagroda w wysokości miliona dolarów za jego odnalezienie. Po 3 miesiącach poszukiwań, które nie przyniosły efektu, żona Steve'a, Peggy Fossett wystąpiła o uznanie Go za zmarłego i odczytanie testamentu.
15 lutego 2008 roku został formalnie uznany przez sąd w Chicago za zmarłego.
Pozostawił po sobie majątek wart kilkadziesiąt milionów dolarów.
Wybrane dokonania
- w 1965 roku przepłynął wpław z San Fransisco do Alcatras, a latem tego samego roku podczas wakacji w Europie przepłynął wpław cieśninę Dardanelską;
- w 1985 roku mając 41 lata przepłynął Kanał La Manche w obie strony. Zdobył kilka ośmiotysięczników, w tym sześć najwyższych szczytów na sześciu kontynentach oprócz Mont Everest, startował w wyścigach psich zaprzęgów, uczestniczył jako jeden z kierowców w wyścigu 24 godzinnym La Manche oraz w rajdzie Paryż-Dakar;
- w 1994 roku samotnie przepłynął jachtem przez Atlantyk, ustanawiając rekordowy czas;
- w 1995 roku zorganizował samotny przelot balonem dookoła świata, próba zakończyła się niepowodzeniem po dystansie 8748 km;
- w latach 1997 przeleciał 16 673,81 km;
- w 1998 przeleciał 22 910 km;
- w 2000 roku odrzutowcem Cessna Cication dwukrotnie okrążył Ziemię, za każdym razem z rekordową prędkością;
- w 2001 roku Fosset przeleciał balonem z Northam w Australii do Bage w Brazylii, ustanawiając rekord czasu samotnego przelotu wynikiem 12 dni 12,57,00 godz.;
- 2002 roku Fosset na hybrydowym balonie gazowo-cieplnym "Bud Light Spirit of Freedom" firmy CAMERON wystartował do kolejnego lotu. W dniach od 19 czerwca
do 2 lipca 2002 roku szczęśliwie przeleciał balonem dookoła świata. Był to drugi przelot w historii i pierwszy z jednoosobową załogą. Przy okazji pilot ustanowił rekordowy czas lotu i zasięgu w przelocie solowym i zarazem poprawił czas najszybszego przelotu dookoła świata. Tuż po przelocie stwierdził, iż nie zamierza spocząć na laurach, postanowił w następnych latach pobić rekordowy pułap osiągnięty na szybowcu (obecny rekord z 17 lutego 1986 roku wynosi 14938 m i został ustanowiony przez R R Harisa z USA na szybowcu Grob G-102);
- w 2000 roku odrzutowcem Cessna Cication dwukrotnie okrążył Ziemię, za każdym razem z rekordową prędkością; - w 2002 roku okrążył samotnie kulę ziemską balonem;
- 5 kwietnia 2004 roku wraz z 12-osobową załogą na pokładzie ogromnego katamaranu Cheyenne opłynął kulę ziemską w 58 dni i 9 godzin; - 5 października 2004 roku razem z Adrienne Cahalan był finalistą prestiżowego żeglarskiego konkursu ISAF Rolex World Saflor;
- 27 października 2004 roku przeleciał sterowcem Zeppelin NT wyznaczoną odległość osiągając prędkość 111,8 km/h (poprzedni rekord wyniósł 92,8 km/h);
od 8 do 11 stycznia 2005 roku w ciągu 76 godzin i 45 minut samotnie pilotując samolot Global Flyer pokonał dystans 42 467,5 km. Wystartował z Przylądku Canaveral na Florydzie, dwukrotnie przeleciał nad Atlantykiem i wylądował na lotnisku na południowym wybrzeżu Anglii;
- w marcu 2005 roku jako pierwszy człowiek samotnie, bez międzylądowania
i uzupełniania paliwa obleciał świat w czasie 67 godzin. Start i meta znajdowały się
w tym samym miejscu - pokonana przez niego odległość wynosiła ok. 36 787 km, czyli długość Zwrotnika Raka. Wyprawę finansował długoletni przyjaciel Fossetta - Richard Branson założyciel Virgin Atlantic;
- 30 sierpnia 2006 roku wraz z inżynierem z NASA Einarem Enevoldsonem na szybowcu dwumiejscowym DG-505 poprawili szybowcowy rekord pułapu wynikiem 15 453 m.