https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na co zwrócić uwagę, gdy kupujemy wycieczkę? Jak dochodzić swych praw?

Źródło: UOKiK (M)
fot. sxc.hu
Podróżujemy coraz częściej, ale przed wyborem oferty warto sprawdzić cenę i opłaty dodatkowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o naszych prawach.

Warto zajrzeć do rejestru klauzul niedozwolonych

http://uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php. W rejestrze znajduje się 1849 klauzul, z czego ponad 600 dotyczy turystyki.

Największą obawę konsumentów kilka miesięcy przed urlopem budzi zawsze zmiana ceny. Zgodnie z przepisami, ta nie może się zmienić, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje.

Dotyczy to tylko wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Konsument może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze.

Niestety, przedsiębiorcy nadal nie respektują tego prawa. Ostatnio wątpliwości urzędu wzbudziły praktyki Oasis Tours z Warszawy, Rainbow Tours z Łodzi, Viva Tours z Chorzowa oraz Witours z Bielska-Białej, na które Prezes Urzędu nałożyła łączną karę 744 689 zł.

O czym jeszcze warto pamiętać, kupując wycieczkę?

- Cena nie może się zmienić na 20 dni przed wyjazdem.
- Warto dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień.
- Trzy gwiazdki w Polsce nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie, czy Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej, mamy prawo do reklamacji.
- Reklamować możemy także zgubienie bagażu, opóźnienie samolotu, dłuższą odległość od plaży. Reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Pomocna będzie tabela frankfurcka, która procentowo określa możliwości obniżki. Przykładowo, za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy - do 40 proc., a za brak wyżywienia - do 50 proc. niższej ceny. Nie jest to dokument oficjalny.
- W sytuacji, w której organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu wycieczkę na safari, ognisko itp.).
- Jeżeli biuro podróży nie uznaje reklamacji, poprośmy o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Nowy rok szkolny ze sporymi zmianami! Uczniowie mogą być zaskoczeni

NOWE
Nowy rok szkolny ze sporymi zmianami! Uczniowie mogą być zaskoczeni

MISTRZOWIE FOTOGRAFII Głosowanie rozpoczęte! Głosuj na swoich faworytów!

MISTRZOWIE FOTOGRAFII Głosowanie rozpoczęte! Głosuj na swoich faworytów!

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska