Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na co zwrócić uwagę, gdy kupujemy wycieczkę? Jak dochodzić swych praw?

Źródło: UOKiK (M)
fot. sxc.hu
Podróżujemy coraz częściej, ale przed wyborem oferty warto sprawdzić cenę i opłaty dodatkowe. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o naszych prawach.

Warto zajrzeć do rejestru klauzul niedozwolonych

http://uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php. W rejestrze znajduje się 1849 klauzul, z czego ponad 600 dotyczy turystyki.

Największą obawę konsumentów kilka miesięcy przed urlopem budzi zawsze zmiana ceny. Zgodnie z przepisami, ta nie może się zmienić, chyba że umowa wyraźnie to przewiduje.

Dotyczy to tylko wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Konsument może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wszystkie wpłacone pieniądze.

Niestety, przedsiębiorcy nadal nie respektują tego prawa. Ostatnio wątpliwości urzędu wzbudziły praktyki Oasis Tours z Warszawy, Rainbow Tours z Łodzi, Viva Tours z Chorzowa oraz Witours z Bielska-Białej, na które Prezes Urzędu nałożyła łączną karę 744 689 zł.

O czym jeszcze warto pamiętać, kupując wycieczkę?

- Cena nie może się zmienić na 20 dni przed wyjazdem.
- Warto dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień.
- Trzy gwiazdki w Polsce nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie, czy Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej, mamy prawo do reklamacji.
- Reklamować możemy także zgubienie bagażu, opóźnienie samolotu, dłuższą odległość od plaży. Reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Pomocna będzie tabela frankfurcka, która procentowo określa możliwości obniżki. Przykładowo, za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy - do 40 proc., a za brak wyżywienia - do 50 proc. niższej ceny. Nie jest to dokument oficjalny.
- W sytuacji, w której organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu wycieczkę na safari, ognisko itp.).
- Jeżeli biuro podróży nie uznaje reklamacji, poprośmy o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska