Drogowcy chcieliby wydzielić dla tramwajów torowiska w ul. Focha i ul. Jagiellońskiej na odcinku od mostów Solidarności do ronda Jagiellonów.
Wypadek, korek, paraliż
- To obecnie jedyny odcinek dla komunikacji szynowej łączący część wschodnią miasta z częścią zachodnią i dworcem kolejowym Bydgoszcz Główna - mówi Bogdan Dondajewski, pełnomocnik dyrektora zarządu dróg miejskich ds. komunikacji społecznej. - To jednocześnie wąskie gardło, w którym, jeśli dojdzie do wypadku, tworzą się ogromne korki i ogromna część miasta jest sparaliżowana - dodaje.
Wydzielenie pasa dla tramwajów to kolejny krok zmierzający do traktowania komunikacji publicznej jako priorytetowej w mieście. W rozmowie z "Pomorską" Mirosław Kozłowicz, obecny wiceprezydent miasta, a do końca roku szef drogowców, przyznał, że w Bydgoszczy coraz więcej osób korzysta właśnie z miejskiej komunikacji. W mieście do tej pory powstały już buspasy na al. Wyszyńskiego i 3 Maja, a na ul. Zygmunta Augusta funkcjonuje osobny pas wyłącznie dla autobusów i tramwajów.
Wydzielenie pasa tramwajowego będzie łączyło się jednak z ograniczeniem ruchu kołowego do jednego pasa ruchu w obu kierunkach na wymienionych już odcinkach Focha i Jagiellońskiej.
Zobacz także: Bydgoszcz w budowie. Kwota przeznaczona na bydgoskie inwestycje ma być historyczna! Jakie to inwestycje?
Bydgoscy drogowcy widzą jednak dobre strony takiego rozwiązania. - Jeden pas powinien uspokoić ruch, bo kierowcy nie będą mogli rozwijać nadmiernej prędkości. Przyczyni się również do podniesienia bezpieczeństwa ruchu rowerzystów - wymienia Bogdan Dondajewski.
Na razie jednak w zarządzie dróg nie chcą podawać terminów rozpoczęcia prac na Focha i Jagiellońskiej.
- Obecnie projektant przygotuje koncepcję całego rozwiązania. Ma ona pokazać plusy i minusy założeń. Chcemy jednak, by projektant rozważył w koncepcji wydzielenie pasa dla tramwajów - wyjaśnia pełnomocnik dyrektora.
Mieszkańcy powiedzą, co myślą
Koncepcja po analizie w zarządzie dróg zostanie wyłożona do publicznej oceny. Ma do tego dojść na przełomie stycznia i lutego. - Ostateczne decyzje podejmiemy po wyłożeniu projektu do wglądu publicznego i analizie uwag zebranych w trakcie konsultacji - zastrzegają drogowcy.
Informują jednocześnie, że i bez wydzielenia pasa dla tramwajów, na Focha i Jagiellońskiej jest planowana ścieżka rowerowa. To efekt ustaleń w ramach tzw. pakietu rowerowego. Pakiet nr 1 zakłada powstanie tras, oprócz Jagiellońskiej i Focha, również na ulicy Kruszwickiej, od ronda Grunwaldzkiego do placu Poznańskiego; Grunwaldzkiej, od Kraszewskiego do ronda Grunwaldzkiego; Łochowskiej, od granic miasta do Nakielskiej oraz kontrapasa rowerowego na ulicy Wiatrakowej. Łącznie ponad 6 kilometrów.
Tymczasem na Facebooku powstał już specjalny profil "TAK dla zmniejszenia ruchu na Focha i Jagiellońskiej". "Jeśli tylko zdołamy wykazać się wystarczająco dużą presją społeczną jest szansa, że nasza starówka i Śródmieście przestaną być na tym odcinku rozdzielone dwupasmową ulicą jak mur tnącą miasto na pół i koszmarnie utrudniającą pieszą komunikację w bezpośrednim centrum miasta" - napisano na profilu.
Czytaj e-wydanie »