- Zaproponowałem koncepcję, która pozwoli na stworzenie pętli pieszo-rowerowej obejmującej most drogowy, Kępę Bazarową, most kolejowy oraz Bulwar Filadelfijski - tłumaczy Jóźwiak. - W ramach projektu BiT City realizowana jest modernizacja dworców i infrastruktury kolejowej. Wierzę, że drugi etap projektu pozwoli udostępnić most kolejowy pieszym i rowerzystom. W tym celu należy jednak porozumieć się z Polskimi Kolejami Państwowymi i spełnić szereg warunków zapewniających komfort i bezpieczeństwo.
W ramach pierwszego etapu BiT City miasto m.in. przebudowuje torowiska tramwajowe w centrum, modernizuje dworzec Toruń Główny, buduje węzeł przesiadkowy przy stacji Toruń Miasto i zamówiło 12 niskopodłogowych tramwajów. Druga edycja BiT City zakłada m.in. zakup kolejnych wozów, ale też modernizację mostu kolejowego, dobudowanie drugiego toru pod pl. Pokoju Toruńskiego i remont torów między dworcami Miasto i Wschodnim.
Czytaj także: Dwa dworce i most kolejowy w Toruniu doczekają się remontu
Wniosek Jóźwiak dotyczący udostępnienia przeprawy kolejowej trafił do władz Torunia. Jak podkreśla Jóźwiak, odpowiedź prezydenta Michała Zaleskiego jest optymistyczna.
"W perspektywie finansowej na lata 2014-2020 planowana jest realizacja działań, zmierzających do kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej na linii pomiędzy obiektami dworcowymi Toruń Główny - Toruń Wschodni, w tym przedmiotowej przeprawy" - odpowiada Zaleski na ten wniosek. "Gmina Miasta Toruń deklaruje współpracę w realizacji powyższego zadania. Jednakże jego szczegółowy zakres oraz udział poszczególnych podmiotów będzie dopiero przedmiotem uzgodnień. W trakcie prac projektowych poddana pod rozwagę zostanie realizacja wskazanych przez Pana radnego działań (modernizacja ciągu pieszego, remont wież oraz przełożenie rurociągu)". Jóźwiak podzielił się pomysłem na Facebooku. Reakcja jest pozytywna. "Dobry pomysł. Społeczeństwo uprawiające rekreację to społeczeństwo zdrowe. Brawa za inicjatywę!" - komentuje jeden z internautów.
Przeprawa kolejowa im. Ernesta Malinowskiego jest najstarszą tego typu konstrukcją nad Wisłą w naszym mieście. Powstała w latach 1870-1873. Pierwotnie był to most kolejowo-drogowy. Początkowo posiadał po jeden pas drogowy i kolejowy, dlatego też koniecznie były mijanki przed wjazdem. Przeprawa przez kilkadziesiąt lat obsługiwała ruch kolejowy, pieszy oraz kołowy. Zmieniło się to dopiero po 1934 r., kiedy został uruchomiony most drogowy im. Józefa Piłsudskiego. Wówczas piesi i samochody zniknęły z przeprawy i ułożono na niej drugi tor kolejowy.
Czytaj e-wydanie »