W sierpniu zarząd powiatu mogileńskiego wysłał pismo do ministra transportu.
Pismo było wyrazem poparcia dla pomysłu budowy drugiej jezdni drogi krajowej numer 15 od Gniezna do Torunia.
Szybkie trasy nas omijają
Droga miała być alternatywą dla planów budowy trasy S5 z Poznania do Bydgoszczy. Rozbudowa drogi nr 15 byłaby dla powiatu mogileńskiego o tyle korzystna, że oznaczałaby budowę obwodnicy Strzelna. Starosta mogileński pisząc do ministra wskazywał, że odcinek trasy stał się "wąskim gardłem" na mapie drogowej, bo ma ona jedną jezdnię, dochodzi tu do szeregu wypadków i cały ruch odbywa się przez okoliczne miejscowości. Przez nasz region nie planuje się przeprowadzenia żadnej z dróg ekspresowych autostrad. Wszystko to utrudnia życie mieszkańcom i hamuje rozwój gospodarczy
Ale te argumenty nie przekonują rządu na tyle by obiecać, że pierwszeństwo w planowaniu inwestycji będzie miała DK15.
Przeczytaj także:
Opony zimowe - kiedy wymieniać, co wybrać, o czym pamiętać. PoradnikW piśmie od ministra czytamy, że droga nr 15 "nie była przewidywana do budowy lub przebudowy (...) i oprócz zadania budowy obwodnicy Inowrocławia ma znikome zaawansowanie prac przygotowawczych".
Dalej ministerstwo pisze: "Budowę drugiej jezdni drogi krajowej nr 15 od Gniezna do Torunia można analizować jedynie po wcześniejszym wykonaniu drogi ekspresowej S-5, co spowoduje przeniesienie na nią część ruchu z dk15. Dopiero po wykonaniu przedmiotowej drogi oraz obwodnic Inowrocławia i Strzelna możliwe będzie oszacowanie ewentualne potrzeby budowy drugiej jezdni lub nowej drogi dwujezdniowej na odcinku od Gniezna do Torunia."
Nie na wszystko wystarczy pieniędzy
Wszystkich inwestycji nie uda się rozpocząć w najbliższych latach z bardzo oczywistego powodu. To finanse.Stan drogi nr 15 jest na bieżąco monitorowany<, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ustala, które odcinki wymagają pilnej modernizacji. W planach znalazła się droga Gniezno-Toruń. Tyle, że "Analiza kosztów planowanych do realizacji zadań oraz przewidywanych limitów finansowych możliwych do przeznaczenia na remonty i przebudowy dróg krajowych (...) wykazała jednak, że nie wszystkie zadania zostaną zrealizowane w najbliższej perspektywie" - czytamy w piśmie z ministerstwa transportu.
Najlepsze artykuły za jednym kliknięciem. Zarejestruj się w systemie PIANO już dziś!
Czytaj e-wydanie »