Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Najpopularniejsze samochody w Polsce. Te nowe auta najchętniej wybierają Polacy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Najnowsze dane wskazują, iż dostępność komponentów poprawia się, co sprzyjać będzie zwiększeniu tempa dostaw, a co za tym idzie realizacji złożonych zamówień.
Najnowsze dane wskazują, iż dostępność komponentów poprawia się, co sprzyjać będzie zwiększeniu tempa dostaw, a co za tym idzie realizacji złożonych zamówień. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w sierpniu 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (lipca 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po ośmiu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

RYNEK SAMOCHODÓW O DMC DO 3,5T

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, to już czternasty z rzędu spadek sprzedaży r/r. Jego przyczyny są od miesięcy wciąż te same: brak możliwości szybkiej realizacji zamówień, wynikający z ograniczeń produkcyjnych, będących pokłosiem mniejszej dostępności mikroprocesorów i wpływającej na opóźnienia w produkcji komponentów; ograniczona dostępność niektórych surowców; zakłócenia w łańcuchach dostaw.

Najnowsze dane wskazują, iż dostępność komponentów poprawia się, co sprzyjać będzie zwiększeniu tempa dostaw, a co za tym idzie realizacji złożonych zamówień. Poprawa ta nie oznacza jednak końca problemów producentów. Przeciwnie, te mogą się w najbliższym czasie nawarstwiać.

Główną przeszkodą w sprzedaży staną się: rosnące ceny aut i wysokie stopy procentowe, co przełoży się na rosnący gwałtownie poziom rat i coraz cieńszy portfel klientów, będący wynikiem wysokiego poziomu inflacji, trudna sytuacja gospodarcza oraz niepokój związany z wojną za naszą wschodnią granicą.

Prognoza IBRM SAMAR na 2022 rok zakłada rejestrację 430 tys. samochodów osobowych oraz 65 tys. dostawczych. Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w sierpniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 38 464 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 0,79% (-305 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 2,44% (-961 szt.) mniej niż w lipcu 2022 roku. Dane skumulowane (321 861 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 11,57% (-42 096 szt.).

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 7,14%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 28,47%.

RYNEK SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w sierpniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce 33 754 samochody osobowe, o 1,61% (+534 szt.) więcej niż rok wcześniej i o 2,73% (-948 szt.) mniej niż w lipcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 280 873 samochody osobowe, o 10,61% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-33 346 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła czerwcu 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 56 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (79 samochody na 10 000 mieszkańców), Czechy (96 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (130 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w czerwcu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 113 zarejestrowanych samochodów na 10 000 mieszkańców.

W sierpniu 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 30,19%. Udział firm osiągnął poziom 69,81%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 23 564 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,11%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Mercedes o 9,03%, największy spadek zanotował Fiat, o 30,40%.

NOWY SAMOCHÓD. KTO LIDEREM RYNKU?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 49 975 aut tej marki, o 3,37% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,79%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 25 260 szt., o 28,11% mniej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 8,99%. Na trzecim miejscu uplasowała się KIA. Klienci koreańskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 23 388 samochodów, o 5,80% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,33%. Na czwartej pozycji był Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 21 117 szt., o 17,11% mniej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 7,52%. Na piątej pozycji był Hyundai. W 2022 r. zarejestrowano 19 316 aut tej marki, o 7,17% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,88%.

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (14 510 szt.; -2,39% r/r), za którą uplasowała się KIA Sportage (8 217 szt.; +38,59% r/r) oraz Toyota Yaris (8 152 szt. -30,29% r/r), następnie Toyota RAV4 (7 484 szt.;-6,20%/r), a za nią Dacia Duster (7 076 szt.; -24,18% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Dacia Duster (3 810 szt.;-8,30%), na drugim miejscu Kia Sportage – (3 803 szt.; +32,60%), na trzecim - Toyota Yaris (3 578 szt.; -29,83%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (3 544 szt.), a na piątym – Hyundai Tucson (2 813 szt.-2,19%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (12 547 szt.; +7,72%). Na drugim miejscu jest Hyundai i30 (5 742 szt.; +32,03%), na trzecim Skoda Octavia (5 243 szt.; -42,72%), czwartym – Toyota RAV4 (4 835 szt.; -13,24%), a na piątym – Toyota Yaris (4 574 szt.; -30,65%).

RYNEK SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w sierpniu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 4 710 samochodów dostawczych, o 15,1% (-839 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 0,28% (-13 szt.) mniej niż w lipcu 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 40 988 samochodów dostawczych, o 17,6% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Trzy z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Isuzu, o 31,11%. Największy spadek zanotował Citroen – o 56,34%.

Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 9 161 aut tej marki, o 3,22% mniej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 22,35%. Na pozycji wicelidera znalazł się Ford, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 6 070 szt., o 2,90% mniej niż w 2021r. Udział marki w rynku wyniósł 14,81%. Na trzecim miejscu jest IVECO. W 2022r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 4 698 pojazdów dostawczych, o 2,94% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,46%. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 928 szt., o 36,99% mniej niż w 2021r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 9,58%. Na piątej pozycji uplasował się Mercedes. W 2022r. zarejestrowano dotychczas 3 412 aut dostawczych tej marki, o 15,65% mniej niż w analogicznym okresie 2021r. Udział marki wyniósł 8,32%.

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master (7 078 szt.; -6,04% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (4 698 szt.; +2,94%), na trzeciej Mercedes Sprinter (2 798 szt.; -12,59% r/r), a na czwartej Ford Transit (2 520 szt.; +20,23%). Pierwszą piątkę zamyka Ford Transit Custom (1 535 szt.;+23,59%).

Źródło: Samar.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Najpopularniejsze samochody w Polsce. Te nowe auta najchętniej wybierają Polacy - Motofakty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska