Przy wiadukcie w Nowej Wsi w gminie Włocławek prace jeszcze nie rozpoczęły się. - Może to dlatego, że w tej miejscowości tymczasową siedzibę ma firma budująca autostradę - żartują mieszkańcy.
Ale żarty na bok. W gminie Brześć Kujawski widać zarówno pracujące brygady, jak i sprzęt. W Pikutkowie na przykład trwają prace w pasie drogowym pod wiaduktem. Są to roboty przygotowawcze do położenia masy asfaltowej.
Co niepokoi zarówno mieszkańców, jak i władze powiatu? Ano to, że na wiaduktach nie widać postępu prac. A jak podkreśla Lech Chymkowski ze Starostwa Powiatowego we Włocławku, były sygnały, że w pierwszej kolejności będą właśnie kończone wiadukty znajdujące się w ciągu dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich.
Dlaczego to takie ważne? - Bo w związku z niedokończoną budową wiaduktów są wyznaczone objazdy - tłumaczy Lech Chymkowski.- Jeśli prace na wiaduktach szybko się nie zakończą, utrudnienia związane z objazdami także jeszcze będą trwały długo.
Roboty ruszyły także w gminie Kowal. I to od podstaw. - Między Dąbrówką a Grabkowem były właściwie tylko wykopy - mówi Stanisław Adamczyk, wójt gminy Kowal. - Ostatnio widziałem, że tam betonują, nawożą podsypkę W Czerniewiczkach natomiast były przygotowane szalunki do betonowania.
Mim tego, że postęp prac jest widoczny, wśród mieszkańców powiatu, nie brakuje wątpiących, w to, czy budowa zostanie ukończona w terminie. Bo z umowy wynika, że na przełomie roku zarówno odcinek Czerniewice-Brzezie, jak Brzezie-Kowal powinny być przejezdne.
Przeczytaj także: Wreszcie ruch na budowie A1. Budowa autostrady koło Włocławka ruszyła
Z raportu, jaki co tydzień przygotowuje bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że w tym tygodniu na budowie A1 między podtoruńskimi Czerniewicami a Kowalem koło Włocławka pracowało dziennie 940 pracowników. Dodatkowo było zaangażowanych 350 maszyn budowlanych.
Pojawili się też kolejni podwykonawcy, usługodawcy i dostawcy. Z konsorcjum polsko-włoskim z Salini Polska na czele współpracuje już 98 firm.
W ubiegłym tygodniu prowadzone były prace na trasie głównej. - To były roboty ziemne , ale także uzupełnianie warstw nasypu, wykonywanie rowów odwadniających - wylicza Tomasz Okoński, rzecznik bydgoskiego oddziału GDDKiA. Ale też działo się na obiektach mostowych- to m.in. szalowanie, zabezpieczanie powłokami malarskimi i tynkarskimi.
Na ponad 40 tysiącach metrów kwadratowych budowanej autostrady została położona podbudowa bitumiczna, na prawie 2 tys. metrów podbudowa z kruszywa łamanego. a na prawie 55 tysiącach warstwa wiążąca.
W tym tygodniu planowane są dalsze roboty ziemne, uzupełnianie warstw nasypów, wykonywanie podbudowy bitumicznej, prace melioracyjno-sanitarne a także prace przy obiektach inżynierskich. Stawiane będą też kolejne ekrany akustyczne, naprawiane zbiorniki retencyjne i wykonywane rowy odwadniające.
Czytaj e-wydanie »