Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nastolatki spędzają w sieci nawet pół doby. Polska młodzież coraz bardziej uzależniona od internetu

Ewa Abramczyk-Boguszewska
Ewa Abramczyk-Boguszewska
pixabay.com
Rekordziści potrafią spędzać w sieci aż 12 godzin na dobę. Nie wyobrażają sobie życia bez smartfona. Najnowszy raport „Nastolatki 3.0” nie pozostawia wątpliwości: polska młodzież jest coraz bardziej uzależniona od internetu.

Zobacz wideo: Casting do filmu "Negatyw" Roberta Wichrowskiego w Bydgoszczy

Państwowy Instytutu Badawczy NASK po raz kolejny przeprowadził badanie dotyczące zachowania polskiej młodzieży w internecie. Jest ono przeprowadzane od 2014 roku. Od 2018 roku na pytania odpowiadają także rodzice uczniów, dzięki czemu można zestawić opinie nastolatków ze zdaniem dorosłych.

To też może Cię zainteresować

Badanie "Nastolatki 3.0" przeprowadzono w lockdownie

Badanie „Nastolatki 3.0” zostało zrealizowane w grudniu 2020 roku, w specyficznych warunkach, podczas ogólnokrajowego lockdownu spowodowanego pandemią. Jak pamiętamy, od końca października 2020 trwało nauczanie zdalne, które w przypadku starszych uczniów przeciągnęło się aż do maja.

W badaniu Instytutu NASK wzięła udział młodzież z 7 klas szkół podstawowych oraz 2 klas szkół ponadpodstawowych (w sumie od 1733 uzyskano kompletne odpowiedzi), a także 893 rodziców i opiekunów prawnych z 61 szkół we wszystkich województwach.

Młodzi siedzą w internecie dniem i nocą

Jak wynika z badania "Nastolatki 3.0", młodzi ludzie spędzają w sieci średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni wolne od zajęć szkolnych czas ten wydłuża się średnio do 6 godzin i 10 minut. Blisko co dziesiąty (11,5 proc.) nastolatek jest aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie, a co piąty (21,3 proc.) spędza tyle czasu przed monitorem w dni wolne. Co szósty nastolatek (16,9 proc.) intensywnie korzysta z internetu nocą. Rekordziści potrafią siedzieć w internecie nawet 12 godzin na dobę.

- Wyniki badania "Nastolatki 3.0." wcale mnie nie dziwi – mówi pani Katarzyna z Bydgoszczy, mama 16-letniego Bartka. - Gdy było zdalne nauczanie, to mój syn całymi dniami siedział albo przed laptopem, albo był wpatrzony w ekran smartfona. Mimo lockdownu zarówno ja, jak i mąż chodziliśmy codziennie do pracy, więc nawet nie mogliśmy kontrolować, ile faktycznie czasu spędza w internecie. Do tego często wieczorami, a także w weekendy grał z kolegami w gry internetowe.

Rodzice nie wiedzą, ile dzieci surfują w sieci

Okazuje się jednak, że przeważnie rodzice nie doszacowują czasu, jaki ich dzieci spędzają w internecie i nie kontrolują tego w nocy. Bardzo prawdopodobne więc, że w wielu domach dorośli są przekonani, że młodzież znacznie krócej korzysta z sieci niż jest to w rzeczywistości.

Rodzice nie mają też świadomości, z jakimi problemami nastolatkowie stykają się w wirtualnym świecie. Co piaty nastolatek przyznaje, że doświadczył przemocy w internecie. Najczęstszymi jej przejawami są: wyzywanie (29,7 proc.), ośmieszanie (22,8 proc.) czy poniżanie (22 proc.). Jednocześnie aż 75 proc. rodziców uważa, że ich dzieci nie padły ofiarą przemocy w internecie.

Dłużej korzystają z internetu przez zdalne nauczanie

Zarówno rodzice, jak i uczniowie zgadzają się natomiast co do jednego: że czas spędzany w internecie znacznie wydłużył się w pandemii z powodu nauczania zdalnego. Ponad połowa (55,4 proc.) nastolatków przyznaje, że nauczanie zdalne wiązało się z długim przebywaniem przed komputerem, tabletem czy smartfonem – dłuższym niż chcieliby badani. Podobne, chociaż bardziej jednoznaczne zdanie mają rodzice (75,7 proc.). Ankietowani wskazali, że dziennie na zdalne lekcje przeznaczali średnio 7 godzin i 41 minut.

Nie wyobrażają sobie życia bez smartfona

Jak wskazują eksperci, czas spędzany przez młodzież w internecie coraz bardziej się wydłuża (w porównaniu z wynikami poprzednich badań NASK).

Problem jest poważny. Co trzeci nastolatek (33,6 proc.) wykazuje się wysokim natężeniem wskaźników tzw. problematycznego użytkowania internetu (kategoria określająca m.in. zachowania ryzykowne czy nadmiernie długie przebywanie online), a trzech na stu – bardzo wysokim (3,2 proc.). Najbardziej problem ten dotyka dziewcząt ze szkół ponadpodstawowych. Aż dwie na pięć uważa, że ich życie bez smarfona stałoby się puste.

Co mogą zrobić rodzice, aby oderwać dzieci od internetu?

Dlaczego młodzież nie wyobraża sobie życia bez internetu? Jak podkreśla dr Joanna Rajang, psycholog i coach Personel System, istotą problemu jest zaspokajanie potrzeby uznania, która jest w każdym człowieku. Potwierdzenia swojej wartości szukają w mediach społecznościowych czy grach internetowych.

- Rolą rodziców jest znajdowanie okoliczności, w których dzieci będą mogły zaspokajać swoją potrzebę uznania w inny sposób. Może to być, na przykład udział w różnego rodzaju aktywnościach, które pozwolą dziecku lepiej siebie poznać, swoje potrzeby, umiejętności itp. Sami chwalmy swoje dziecko w rozmowach z innymi, cieszmy się z jego osiągnięć. Postarajmy się, aby czuło, że jest dla nas ważne. Nie o to chodzi, aby eliminować media społecznościowe z życia nastolatka, lecz aby dać mu coś w zamian - mówi dr Joanna Rajang, psycholog i coach Personel System.

Więcej o raporcie na www.gov.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska