15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i od tego momentu nowoczesne Flirty III miały wozić pasażerów, ale nie będą. Kontrakt jest opóźniony o jakieś pół roku. Gotowe są jedynie dwa pierwsze pojazdy, które miały być dostarczone do KM pod koniec roku.
Istnieją podstawy do naliczania kar
- W związku z przekroczeniem terminu ich dostawy, zgodnie z zapisami umowy ramowej, istnieją podstawy do naliczenia kar umownych - odpowiada „Pomorskiej” Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.
- Pod koniec 2019 roku Koleje Mazowieckie miały otrzymać dwa nowe pojazdy Flirt i są one gotowe. A precyzyjnie - z sześciu zamówionych w ramach pierwszego kontraktu wykonawczego gotowe są już trzy. Czwarty jest zbudowany, aktualnie na etapie uruchomienia. Uruchomienie piątego pociągu rozpoczyna się za kilka dni, a ostatni, 6 pojazd jest w budowie - wyjaśnia Marta Jarosinska, dyrektor ds. komunikacji wStadler Polska. - W trakcie realizacji zamówienia zaistniały okoliczności niezależne od nas, które miały wpływ na harmonogram realizacji projektu. Są one w szczególności związane ze zmianami w przepisach prawa i normach, a także ograniczonymi możliwościami testowania pokładowych urządzeń systemu ETCS w Polsce na poziomie wymaganym kontraktem, co znacząco wpłynęło między innymi na wydłużenie procedury uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI.
Marta Jarosinska dodaje, że, niezawodność i bezpieczeństwo pojazdów są dla Stadlera najwyższym priorytetem: Intensywnie pracujemy nad projektem i dokładamy wszelkich starań, aby dostarczyć Kolejom Mazowieckim i pasażerom nowoczesne pojazdy najwyższej jakości. Pozostajemy w tym obszarze w ścisłym, konstruktywnym dialogu z naszym klientem.
Zmiany w zarządzie Pesy?
Wdrożenie nowych pociągów do eksploatacji planowane jest w pierwszej połowie 2020 roku. Łącznie ma ich być 12.
Tymczasem Pesa zakończyła m.in. dostawy 14 tramwajów dla Gorzowa Wielkopolskiego. Dostarcza Elfy2 dla Kolei Wielkopolskich. W Poznaniu jest już siedem pociągów. Rozpoczęła dowóz Tramwajów Swing dla Sofii, od zeszłego tygodnia pierwszy jeździ już z pasażerami. Przekazała trzy spalinowe pojazdy 760M dla Kolei Białoruskich, jeszcze w grudniu rozpoczną kursowanie z pasażerami. Trwa produkcja ostatniej serii pojazdów dla DB. Ze względu na przedłużającą się homologację ostatnie pojazdy dla DB mogą dotrzeć do regionu Allgäu kilka tygodniu później niż planowano (miały być do końca marca 2020 r.).
W bydgoskiej firmie rwa restrukturyzacja i są możliwe zmiany w zarządzie na przełomie roku.
