Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nie tylko Pesa się spóźnia. Flirty Stadlera też pojadą z poślizgiem

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Flirty wyprodukowanego przez szwajcarskiego Stadlera wożą  pasażerów między innymi na trasie Bydgoszcz - Warszawa.
Flirty wyprodukowanego przez szwajcarskiego Stadlera wożą pasażerów między innymi na trasie Bydgoszcz - Warszawa. PKP Intercity
Nie tylko Pesa ma kłopoty. Pierwsze nowe Flirty, wyprodukowane przez największą konkurencję bydgoskiej firmy, Stadlera, miały wozić pasażerów od 15 grudnia. Jednak kontrakt jest realizowany z opóźnieniem. Szwajcarskiemu producentowi grożą kary umowne.

15 grudnia zacznie obowiązywać nowy rozkład jazdy Kolei Mazowieckich i od tego momentu nowoczesne Flirty III miały wozić pasażerów, ale nie będą. Kontrakt jest opóźniony o jakieś pół roku. Gotowe są jedynie dwa pierwsze pojazdy, które miały być dostarczone do KM pod koniec roku.

Istnieją podstawy do naliczania kar

- W związku z przekroczeniem terminu ich dostawy, zgodnie z zapisami umowy ramowej, istnieją podstawy do naliczenia kar umownych - odpowiada „Pomorskiej” Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

Polecamy także: Krzysztof Sędzikowski, prezes Pesy: "Nie musimy brać wszystkich kontraktów, a tylko najbardziej rentowne" [rozmowa wideo]

- Pod koniec 2019 roku Koleje Mazowieckie miały otrzymać dwa nowe pojazdy Flirt i są one gotowe. A precyzyjnie - z sześciu zamówionych w ramach pierwszego kontraktu wykonawczego gotowe są już trzy. Czwarty jest zbudowany, aktualnie na etapie uruchomienia. Uruchomienie piątego pociągu rozpoczyna się za kilka dni, a ostatni, 6 pojazd jest w budowie - wyjaśnia Marta Jarosinska, dyrektor ds. komunikacji wStadler Polska. - W trakcie realizacji zamówienia zaistniały okoliczności niezależne od nas, które miały wpływ na harmonogram realizacji projektu. Są one w szczególności związane ze zmianami w przepisach prawa i normach, a także ograniczonymi możliwościami testowania pokładowych urządzeń systemu ETCS w Polsce na poziomie wymaganym kontraktem, co znacząco wpłynęło między innymi na wydłużenie procedury uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI.

Marta Jarosinska dodaje, że, niezawodność i bezpieczeństwo pojazdów są dla Stadlera najwyższym priorytetem: Intensywnie pracujemy nad projektem i dokładamy wszelkich starań, aby dostarczyć Kolejom Mazowieckim i pasażerom nowoczesne pojazdy najwyższej jakości. Pozostajemy w tym obszarze w ścisłym, konstruktywnym dialogu z naszym klientem.

Zmiany w zarządzie Pesy?

Wdrożenie nowych pociągów do eksploatacji planowane jest w pierwszej połowie 2020 roku. Łącznie ma ich być 12.

Polecamy także: Pociągi Elfy z Pesy, kórych nie chce Warszawa pojadą gdzie indziej. Klienci są na horyzoncie

Tymczasem Pesa zakończyła m.in. dostawy 14 tramwajów dla Gorzowa Wielkopolskiego. Dostarcza Elfy2 dla Kolei Wielkopolskich. W Poznaniu jest już siedem pociągów. Rozpoczęła dowóz Tramwajów Swing dla Sofii, od zeszłego tygodnia pierwszy jeździ już z pasażerami. Przekazała trzy spalinowe pojazdy 760M dla Kolei Białoruskich, jeszcze w grudniu rozpoczną kursowanie z pasażerami. Trwa produkcja ostatniej serii pojazdów dla DB. Ze względu na przedłużającą się homologację ostatnie pojazdy dla DB mogą dotrzeć do regionu Allgäu kilka tygodniu później niż planowano (miały być do końca marca 2020 r.).

W bydgoskiej firmie rwa restrukturyzacja i są możliwe zmiany w zarządzie na przełomie roku.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska