Niebawem pojedziemy zupełnie inną koleją niż znamy. Nowoczesnym Dartem z bydgoskiej Pesy

agad
Dart podjechał na peron w Żmigrodzie i wyhamował tak cicho, że prawie go nie usłyszeliśmy.
Dart podjechał na peron w Żmigrodzie i wyhamował tak cicho, że prawie go nie usłyszeliśmy. Agnieszka Domka-Rybka
Ale jazda tym Dartem - szybko, cicho i przyjemnie!

 Komfort podróżowania nowym Dartem, wyprodukowanym przez bydgoską Pesę, dzieli przepaść od dającego się mocno we znaki w starym PKP.

Najdłuższy w Polsce

Na jazdę testową pachnącym świeżością pociągiem wybrali się na razie dziennikarze z całej Polski. To pierwszy z 20 elektrycznych składów, jakie w Pesie zamówiła spółka PKP Intercity.

W trwającą kilkadziesiąt minut podróż wyruszyliśmy na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie niedaleko Wrocławia. Z lotu ptaka przypomina pętlę, ma 7,7 kilometrów długości. Pokonaliśmy tę odległość wiele razy.

ZOBACZ ZDJĘCIA Z JAZDY TESTOWEJ DARTEM

- Podobnych torów jest na świecie osiem, z czego aż sześć w Europie - podkreśla Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa. - Na nim testujemy pociągi pasażerskie, towarowe i lokomotywy. Certyfikujemy tabor.

Dart podjechał na peron i wyhamował tak cicho, że prawie go nie usłyszeliśmy. Liczy osiem składów. Nie jest łatwo pokonać w nim trasę od początku do końca. Można się zmęczyć: ma aż 150 metrów długości.

- To najdłuższy w Polsce skład zespolony - informuje Maciej Grześkowiak, szef promocji w Pesie.

- Nacisnę tylko kilka guzików i ruszamy - oznajmia Zbigniew Budziński, maszynista, dla którego podróż też jest i przyjemnością, i wyzwaniem.

Są dwie kabiny maszynistów, z jednej i przeciwnej strony, czyli Dart może jechać w obu kierunkach.

 Przechodzimy do wagonów, choć natychmiast jesteśmy prostowani, że to nie wagony, a składy. Widzimy szersze niż zwykle przejścia między nimi. Nad przejściami tablice wyświetlają, z jaką prędkością pociąg jedzie. Nasz rozpędził się maksymalnie do ponad 150 kilometrów na godzinę - na tyle pozwolił mu tor doświadczalny.

Prędkości w ogóle nie odczuliśmy, przypominały o niej jedynie "uciekające" drzewa za oknem. W barwach PKP Intercity pojedzie, zgodnie z umową, 160 kilometrów na godzinę. A, przypomnijmy, podczas testów na Centralnej Magistrali Krajowej pędził z prędkością 200 kilometrów na godzinę i - jak zapewnia Pesa, jest w stanie osiągnąć nawet 250.

W niebieskich fotelach siedzi się wygodnie, jest dużo wolnej przestrzeni. Między fotelami są praktyczne stoliki.

Rewolucja na torach

- Chodziło o to, żeby kolej zaczęła się nam wreszcie kojarzyć z czymś przyjemnym, a nie drogą przez mękę - wyjaśnia dr Bartosz Piotrowski,szef zespołu wzornictwa Pesy, uhonorowany m.in. tytułem "Designera Roku 2014". To jego zasługa, jak wygląda Dart.

Opowiada, że zabierze 352 pasażerów w pierwszej i drugiej klasie. Będą mogli skorzystać choćby ze strefy barowej. Uda się też złożyć zamówienie z dostawą na miejsce, np. przez telefon. Większość cateringu ma być rozprowadzana wózkami.

W standardzie pociągu są jeszcze m.in.: zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, gniazdka elektryczne, udogodnienia dla niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej i wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, internet, nowoczesne toalety (z przewijakami dla niemowląt), miejsca do przewozu rowerów.

- Dart to rewolucja w segmencie ekonomicznym - przekonuje Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. Podróżuje razem z nami.

Od grudnia tego roku nowoczesny pociąg będzie do dyspozycji pasażerów. Obsłuży ich na trasach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa do Białegostoku i Lublina oraz z Białegostoku i Lublina przez Warszawę, Koluszki, Częstochowę i Katowice do Bielska Białej.  

1,3 mld zł: to wartość umowy Pesy i PKP Intercity. 70 procent inwestycji finansuje Unia Europejska. Kontrakt obejmuje także 15-letni serwis Dartów  

Wyższe mandaty od skarbówki z początkiem maja

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxx

Durny redaktorku analfabeto skład liczy osiem wagonów, a nie pociąg liczy osiem składów !!!

E
Edi

Wypadałoby zaktualizować artykuł, bo Pesa nie dostarczyła tych Dartów i nie zaczeły kursów. 

j
justanotherguy

"Przechodzimy do wagonów, choć natychmiast jesteśmy prostowani, że to nie wagony, a składy."
Przeczytaj do końca i nie hejtuj bez sensu.

M
MonikaKot

dobrze mu powiedział. ludzie tylko czepiają się słówek chociaż nic nie mają do powiedzenia.

n
naleśnik

Ja mam inne zdanie jeżeli chodzi o komfort i wygodę. Tego typu pociagi nie nadają się na dalekie podróże. Pociągi z wagonami typu tramwajowego - siedzi się jak w tramwaju, są dobre ale na krótkich dystansach. Pakują ludzi jak drób do ciężarówki, no ale dla przewoźnika jest lepiej bo więcej wejdzie do pociągu:).

c
car

A dlaczego żadnego połączenia Dart'em z Bydgoszczy???
 

c
car

A dlaczego żadnego połączenia Dart'em z Bydgoszczy???
 

Dodaj ogłoszenie