Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa metoda oszustów. "Ostrzegają" przed wyłudzeniem kredytu

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Jeśli jest już za późno i na naszym koncie pojawiło się kilka cudzych zobowiązań, niezależnie od ich wartości, jak najszybciej zgłośmy ten fakt policji.
Jeśli jest już za późno i na naszym koncie pojawiło się kilka cudzych zobowiązań, niezależnie od ich wartości, jak najszybciej zgłośmy ten fakt policji. Pixabay.com
Odbierasz telefon z banku lub innej znanej firmy? Zatroskany konsultant próbuje cię ostrzec przed próbą wyłudzenia pożyczki na Twoje nazwisko, a przy okazji chce zweryfikować twoje dane? Jak najszybciej rozłącz się! To nowa metoda oszustwa, w ramach której przestępcy wyłudzają dane osobowe.

Zobacz wideo: Takie są kary dla pijanych kierowców.

Ostatnio naciągacze podszywają się pod numery telefonów znanych firm i instytucji. Przestępcy dzwonią z zaufanego numeru, podając się za pracownika danej organizacji i informują klienta, że właśnie ktoś próbuje zaciągnąć kredyt na ich dane osobowe. Konsultant o rzekomo dobrych chęciach przekonuje rozmówcę, że dzwoni, by zweryfikować, czy to nie jest próba oszustwa i czy faktycznie dana osoba składała wniosek kredytowy. Klient najczęściej zaskoczony, a zarazem zaniepokojony tym faktem zaprzecza, a wtedy konsultant pod pretekstem wdrożenia działań prewencyjnych próbuje zebrać jak najwięcej danych osobowych od klienta.

- Sam adres e-mail czy numer PESEL nie wystarczą do zawarcia umowy kredytu w czyimś imieniu, gdyż zarówno banki, jak i firmy pożyczkowe stosują procedury kilkustopniowej weryfikacji klienta. Pamiętajmy jednak, że przestępcy mogą być w posiadaniu części naszych danych, które dość często „wyciekają” z różnych baz czy serwisów internetowych. Oszuści mogą chcieć te dane uzupełnić, aby dysponować kompletem pozwalającym na zaciąganie zobowiązań finansowych przy ich wykorzystaniu. Dlatego pod żadnym pozorem nie przekazujmy nieznanym osobom jakichkolwiek danych wrażliwych” – radzi Agnieszka Wachnicka, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

Co zrobić, gdy odbieramy niepokojący telefon?

W pierwszej kolejności poprośmy o imię i nazwisko rozmówcy, po czym jak najszybciej się rozłączmy. Następnie zadzwońmy na oficjalny numer infolinii danej firmy lub instytucji, z której rzekomo dzwonił do nas konsultant, i poprośmy o sprawdzenie, czy faktycznie takie połączenie było do nas wykonywane. Pracownik infolinii zazwyczaj jest w stanie taką informację zweryfikować i udzielić nam wszelkich wyjaśnień. Jeśli okaże się, że rzeczywiście pracownik danej instytucji do nas dzwonił, możemy wypytać o szczegóły sprawy i poprosić na infolinii o połączenie z danym konsultantem.

Jeśli jednak wszystko będzie wskazywać na to, że mieliśmy do czynienia z oszustem i próbą wyłudzenia danych osobowych, zastrzeżmy jak najszybciej swój numer PESEL w wybranym systemie zastrzeżeń kredytowych.

Jak sprawdzić, czy ktoś wyłudził kredyt na nasze nazwisko?

Skontaktujmy się z konkretną instytucją i zapytajmy o tę kwestię. Rozmawiając z przedstawicielem danej firmy, należy przedstawić mu całą sytuację i opowiedzieć o niepokojącym telefonie, jaki właśnie odebraliśmy. Na tej podstawie konsultant może sprawdzić, czy w ostatnim czasie pojawił się jakiś wniosek kredytowy na nasze dane, a dodatkowo może zablokować w wewnętrznym systemie wszelkie ewentualne próby zaciągnięcia pożyczki na nasze nazwisko w przyszłości.

Warto też sprawdzić naszą historię kredytową w Biurze Informacji Kredytowej. Pobierając raport BIK otrzymamy informacje o naszej dotychczasowej aktywności kredytowej, czyli wykaz naszych aktualnych zobowiązań finansowych w bankach, instytucjach pożyczkowych, towarzystwach ubezpieczeniowych czy w innych firmach. W ten sposób łatwo sprawdzimy, czy ktoś bez naszej wiedzy zawarł umowę kredytową lub inne zobowiązanie, a także w jakiej instytucji i na jaką kwotę.

Jak postępować, gdy padliśmy ofiarą wyłudzaczy?
Jeśli jest już za późno i na naszym koncie pojawiło się kilka cudzych zobowiązań, niezależnie od ich wartości, jak najszybciej zgłośmy ten fakt policji. Następnie poinformujmy każdą firmę, w której posiadamy niechciane zobowiązanie, o tym, że doszło do wyłudzenia na nasze nazwisko.

Do czasu formalnego wyjaśnienia sprawy organizacja wstrzyma jakiekolwiek działania windykacyjne, a także nie będzie naliczać dodatkowych opłat i odsetek za ten okres.

Nie przegap

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska