Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe kary z brak OC 2023. Tyle stracą kierowcy, którzy nie zapłacą na czas ubezpieczenia

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Nowe kary za brak OC 2023. Podstawowa kara za brak OC urośnie 1 stycznia 2023 roku z 6020 zł do 6980 zł. Na początku lipca czeka nas kolejna podwyżka, tym razem do 7200 zł.
Nowe kary za brak OC 2023. Podstawowa kara za brak OC urośnie 1 stycznia 2023 roku z 6020 zł do 6980 zł. Na początku lipca czeka nas kolejna podwyżka, tym razem do 7200 zł. Jarosław Jakubczak
W 2023 r. nadal będzie funkcjonował mechanizm uzależniający poziom kary za brak OC od minimalnego wynagrodzenia, a to ma wzrosnąć rekorodowo. Pójdą mocno w górę i ceny tego ubezpieczenia.

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wskazuje, że posiadacz auta za przerwę w ochronie trwającą ponad 14 dni musi zapłacić równowartość 200 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Nowe kary z brak OC 2023. Podwyżki przestraszą kierowców?

Jak już pisaliśmy, w przyszłym roku będą dwie podwyżki najniższej płacy. Od 1 stycznia ma wzrosnąć do 3490 zł brutto miesięcznie, a od 1 lipca do 3600 zł.

Bardzo szybki wzrost minimalnego wynagrodzenia przełoży się również na poziom kar za brak OC.

- Nietrudno obliczyć, że podstawowa kara za brak OC urośnie 1 stycznia 2023 roku z 6020 zł do 6980 zł. Na początku lipca czeka nas kolejna podwyżka, tym razem do 7200 zł - wylicza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Kara za brak OC będzie miała niebagatelną wysokość również, jeśli kierowca auta nie zapewnił ochrony przez okres krótszy niż 15 dni.

Brak OC trwający do 3 dni włącznie, który często zdarza się kierowcom, od 1 stycznia 2023 r. będzie oznaczał wydatek na poziomie 1400 zł (zamiast 1200 zł).

W lipcu 2023 r. analogiczna stawka karna wzrośnie do 1440 zł. Natomiast za nieposiadanie OC w okresie od 4 dni do 14 dni kierowcom przyjdzie zapłacić 3490 zł (od 1 stycznia 2023 r.) oraz 3600 zł (od 1 lipca 2023 r.).

- Szczególnie ostrożni muszą być nabywcy używanych aut, których OC nie ulega automatycznemu przedłużeniu" - ostrzega Paweł Kuczyński, prezes Ubea.pl.

Eksperci porównywarki Ubea.pl poza wyliczeniem przyszłorocznych stawek karnych pokusili się również o sprawdzenie, jak poziom kar za brak OC zmieniał się względem przeciętnej płacy.

I tak przez ostatnie lata kary dla kierowcy samochodów osobowych za ponad dwutygodniowy brak ochrony z OC wynosiły: w 2012 roku 3000 zł, 2013 - 3200 zł, 2014 - 3360 zł, 2015 rok - 3500 zł, 2016- 3700 zł, 2017 - 4000 zł, 2018 rok - 4200 zł, 2019 - 4500 zł, 2020 - 5200 zł, 2021 - 5600 zł, w 2022 to, jak już wspomnieliśmy, 6200 zł.

Prawdopodobne, że w przyszłym roku kara dla właściciela auta za brak OC przez ponad 14 dni przekroczy już 100 proc. przeciętnego wynagrodzenia brutto. Będzie to oznaczało kontynuację wieloletniego trendu, który zwiększał dotkliwość kar za brak OC.

- Wcześniejsze doświadczenia pokazują jednak, że kolejny wzrost kar dla kierowców bez OC niekoniecznie musi się przełożyć na spadek liczby takich nieostrożnych osób - podsumowuje Andrzej Prajsnar.

Tymczasem średnia cena OC w trzecim kwartale 2022 r. spadła poniżej 500 zł. Odnotowała tym samym obniżkę prawie o 20 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubr. Ceny obowiązkowej polisy zdają się być odporne na rekordową inflację, uzależnienie ceny ubezpieczenia od historii mandatowej oraz rosnących kosztów usuwania szkód przez ubezpieczycieli.

Ceny składek OC są rekordowo niskie

- W trzecim kwartale tego roku średnia cena OC wynosiła tylko 497 złotych. Tak niskiej składki nie odnotowaliśmy od lutego 2016 roku, czyli ponad 6 lat - komentuje Tomasz Masajło, prezes rankomat.pl. - Od dłuższego czasu eksperci rynku ubezpieczeń wyrażają niepokój o poziom OC, zauważając jednoczesny wzrost wartości średniej szkody likwidowanej z OC oraz wysoką inflację wpływającą na koszty działalności ubezpieczeniowej. W takich warunkach zachowanie wysokiego poziomu usług świadczonych poszkodowanym w wypadkach oraz zapewnienie stabilności sektora staje się coraz większym wyzwaniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska