- Lokalizację inwestycji wybraliśmy m.in. w oparciu o wynik konsultacji społecznych – przypomina prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Na budowę nowego połączenia tramwajowego pomiędzy ulicami Fordońską i Toruńską zdobyliśmy wysokie unijne dofinansowanie i opracowaliśmy niezbędną dokumentację. Teraz czekają nas prace budowlane. Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego nie tylko skróci czas przejazdu pomiędzy Fordonem i Kapuściskami. Odciążone zostaną sąsiednie przeprawy na ul. Wyszyńskiego i Spornej. Poza tym łączymy zadanie z wieloma elementami poprawiającymi bezpieczeństwo takimi jak nowe drogi rowerowe i nowoczesne oświetlenie.
Nowa linia tramwajowa wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego nie tylko skróci czas przejazdu pomiędzy Fordonem i Kapuściskami. Odciążone zostaną sąsiednie przeprawy na ul. Wyszyńskiego i Spornej
240 metrów
Przygotowany już projekt zakłada powstanie dwóch konstrukcji o długości około 240 metrów. Jedna przeznaczona będzie dla tramwajów. Torowisko znajdzie się między jezdniami (istniejącą oraz nowo budowaną). Inwestycja pozwoli znacznie lepiej skomunikować Fordon i Bartodzieje z dzielnicami położonymi na tzw. górnym tarasie Bydgoszczy (m.in. Kapuściska, Wyżyny, Wzgórze Wolności) i terenami inwestycyjnymi. Tramwaje zaoszczędzą około 6 minut. Rozwiązanie ułatwi też organizację ruchu tramwajowego na wypadek remontów torowisk na Toruńskiej i Fordońskiej lub w trakcie zdarzeń losowych (np. wypadek).
Mosty i wiadukty w Bydgoszczy. Tak je budowano. Zobacz archi...
Przebudowane skrzyżowania
Częścią projektu jest też nowy most drogowy po stronie wschodniej. Znajdą się na nim dwa pasy ruchu. Obok powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. Wraz z inwestycją przebudowane będą też skrzyżowania ul. Kazimierza Wielkiego z Fordońską oraz Toruńską. Wokół skrzyżowania z ul. Fordońską ścieżki rowerowe powstaną po stronie południowej i zachodniej umożliwiając bezpieczny przejazd na najważniejszych kierunkach. Projektant zaplanował też połączenie dróg rowerowych z jezdniami ulicy Fordońskiej. Docelowo główną arterią dla rowerzystów na osi wschód-zachód ma stać się trasa poprowadzona wzdłuż brzegu Brdy. Stąd między innymi powstanie w rejonie mostów nowy ciąg pieszo-rowerowy w kierunku rzeki.
Wygodne rozwiązania dla pasażerów
Rozbudowane zostaną także rozjazdy w rejonie skrzyżowania ul. Toruńskiej z Perłową. Przy przebudowywanych skrzyżowaniach będą lokalizowane nowe przystanki tramwajowe z peronami dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony będą wyposażone w ekrany LCD z rozkładami jazdy. Planowana jest też przebudowa torowisk wzdłuż ul. Perłowej. Miasto zakłada, że inwestycja będzie prowadzona pod ruchem tramwajowym na ul. Fordońskiej i Toruńskiej. Chodzi o ograniczenie utrudnień w trakcie inwestycji do minimum. Dlatego duża część prac będzie mogła odbywać się poza istniejącym pasem drogowym.
Wybór wykonawcy
Prace nad projektem zostały już zrealizowane. Teraz ogłoszony został przetarg na roboty budowlane. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku. Potrwają one około 2,5 roku. Wcześniej miasto podpisało umowę na dofinansowanie zadania środkami unijnymi na poziomie 48 mln zł. Ratusz informuje, że przy wyborze najkorzystniejszej oferty kierować będziemy się ceną oraz terminem wykonania zadania (dodatkowe punkty za jego skrócenie do 26 miesięcy).
Wcześniej korzystając z funduszy europejskich w Bydgoszczy rozbudowano m.in. ulicę Grunwaldzką, Chodkiewicza, węzeł Szarych Szeregów, pętlę na Kapuściskach, oddano do użytku II etap trasy Uniwersyteckiej i kupiono nowe niskopodłogowe tramwaje. Trwa rozbudowa ul. Kujawskiej i Kolbego.
(źródło: UM Bydgoszczy, ZDMiKP)
POLECAMY
Bydgoszcz - przyłapani przez kamerę Google Street View. Spra...
