Spis treści
Czy można odzyskać niesłusznie opłacony abonament RTV?
Skontaktował się z nami stały Czytelnik.
- Pod koniec lutego skończę 77 lat. Przez brak wiedzy na temat przysługujących ulg opłacałem do tej pory abonament RTV. Niedawno dowiedziałem się, że osoby po 75. roku życia są zwolnione z opłaty. Jak uzyskać zwolnienie z opłaty za RTV? Czy odzyskam nadpłacone pieniądze za dwa lata? - pyta Czytelnik.
W biurze prasowym Poczty Polskiej zaznaczają, że obowiązek uiszczenia opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego i trwa do dnia poprzedzającego formalność wyrejestrowania lub do miesiąca, w którym uzyskano uprawnienia do zwolnienia od opłat abonamentowych.
Uprawnienia do zwolnień od opłat abonamentowych mogą uzyskać osoby wymienione w art. 4 ust.1 Ustawy abonamentowej, które przedstawią w placówce pocztowej dokumentację oraz złożą oświadczenia potwierdzające uprawnienia do zwolnień od opłat abonamentowych, wymagane zgodnie z treścią rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w przedmiotowym zakresie. Wyjątkiem są osoby, które ukończyły 75 lat i posiadają zarejestrowany odbiornik radiofoniczny i telewizyjny. One od 2015 roku są automatycznie zwolnione z opłacania abonamentu RTV, gdy skończą 75 lat. Nie muszą płacić od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ukończyli 75 lat.
Te osoby są zwolnione z Abonamentu RTV w 2025 roku. Mamy pełną listę uprawnionych do zwolnienia z opłaty
Zwolnienie z płacenia abonamentu RTV dla osób po 75. roku życia
- Warunkiem niezbędnym do uzyskania automatycznego zwolnienia z tytułu 75 lat jest dysponowanie przez operatora wyznaczonego numerem PESEL zarejestrowanego użytkownika odbiorników. Operator weryfikuje lub uzupełnia dane w posiadanej ewidencji użytkowników odbiorników, co skutkuje w określonych przypadkach automatycznym nadaniem uprawnień do zwolnienia właśnie dla grupy osób, które ukończyły 75 lat - wyjaśniają w biurze prasowym Poczty Polskiej.
- Dziękuję „Pomorskiej” za interwencję w mojej sprawie i wyjaśnienia. Nie wiem, dlaczego nie podałem wcześniej na poczcie swojego PESEL-u. Muszę to zrobić, by zyskać zwolnienie z opłat abonamentowych - mówi Czytelnik.
Kto może ubiegać się o zwolnienie z płacenia abonamentu RTV?
Oprócz osób po 75. roku życia zwolnienione z płacenia abonamentu RTV są także:
osoby co do których orzeczono I grupę inwalidztwa, całkowitą niezdolność do pracy, znaczny stopień niepełnosprawności, trwałą lub okresową całkowitą niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
osoby, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub rentę socjalną,
osoby niesłyszące i niewidome przy spełnieniu określonych kryteriów,
osoby spełniające kryteria dochodowe określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych - dochód rodziny w przeliczeniu na osobę lub dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 504 zł. W przypadku, gdy członkiem rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności- dochód rodziny w przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza 583 zł.
osoby bezrobotne,
osoby posiadające prawo do zasiłku i świadczenia przedemerytalnego, otrzymujące zasiłek dla opiekuna,
osoby, które ukończyły 60 lat oraz mają prawo do emerytury. Wysokość emerytury brutto nie może przekraczać 50 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w Polsce, ogłaszanego przez prezesa GUS. Obecnie wspomniane 50 proc. to 3577,74 zł brutto.
Na podstawie odrębnych ustaw zwolnieni są również: inwalidzi wojenni i wojskowi, kombatanci będący inwalidami wojennymi lub wojskowymi, członkowie rodzin po wskazanych kombatantach, osoby posiadające status weterana poszkodowanego na podstawie ustawy o weteranach działających poza granicami państwa.
Jak ubiegać się o zwrot opłat?
By Poczta Polska mogła zwrócić nadpłatę, należy złożyć wniosek o zwrot. Korespondencję zawierającą podpisany wniosek o dokonanie zwrotu ze wskazaniem numeru rachunku bankowego, na który ma zostać przekazana kwota nadpłaty (lub adresu doręczenia przekazu pocztowego) należy skierować na adres: Centrum Obsługi Finansowej, Wydział Abonamentu RTV, ul. Bernardyńska 15, 85-940 Bydgoszcz lub przekazać podpisany skan, w formie elektronicznej, na adres poczty elektronicznej: [email protected]
Gdzie można kierować pytania w sprawie abonamentu RTV
Pytania w sprawie abonamentu RTV należy kierować:
na adres e-mail: [email protected],
na adres: Poczta Polska S.A. COF Wydział Abonamentu RTV, ul. Bernardyńska 15, 85-940 Bydgoszcz,
korzystając ze skrzynki podawczej ePUAP: /Poczta_Polska/rtv
telefonicznie w dni robocze w godz. 8-20 pod nr 43 842 06 06 (opłata wg cennika operatora).
