- Nie mieliśmy energii od sobotniego poranka do godziny 17.00 w niedzielę - skarży się mieszkanka miejscowości Lubania-Lipiny (Gmina Świekatowo). - Nasze gospodarstwo bardzo ucierpiało.
- Mamy dużą produkcję trzody chlewnej: aż 38 macior. Prosiaki marzły, bo z powodu braku prądu nie działały maty grzewcze i promieniówki. Trudno je było karmić, gdyż stanęły także paszociągi - dodaje rolniczka.
Orkan Ksawery spowodował straty. Nie mieli kogo powiadomić o awarii
Komentuje, że najgorsze było jednak to, że nie mogła o awarii poinformować Enei. Na infolinii nikt nie odbierał telefonu: - Tylko grała muzyczka. Nikt też nie podnosił słuchawki pod 991 (pogotowie energetyczne - red). Pod 112 usłyszałam zaś, że mają już dość takich telefonów.
Orkan Ksawery - 5.10.2017. Tutaj w Polsce będzie niebezpiecznie
Podobnie opowiada mieszkanka powiatu grudziądzkiego: - Dzwoniłam wszędzie, gdzie się tylko da. Bez skutku. Mam małe dziecko, a prądu nie mieliśmy od czwartku wieczorem do godziny 18.00 w niedzielę. Przyjechali energetycy w ciągu dnia, włączyli go na chwilę, potem znowu ciemność. Ze słupa poszły iskry. Strażacy kazali mi dzwonić do firmy Energa, a Energa do strażaków.
45 tysięcy mieszkańców bez światła. Wystąpią o odszkodowania?
W Kujawsko-Pomorskiem, 5 i 6 grudnia odciętych od prądu było 45 tys. odbiorców. Teraz mają szanse na rekompensaty.
- Warunkiem otrzymania bonifikaty jest jednorazowa przerwa w dostawie energii powyżej 24 godzin - informuje Krzysztof Michalski, rzecznik firmy Energa Operator w rejonie toruńskim. - Za każdą niedostarczoną jednostkę odbiorcy przysługuje rekompensata w wysokości pięciokrotności ceny za czas, w którym wystąpiła przerwa. Ilość niedostarczonego prądu ustala się na podstawie poboru w analogicznym dniu poprzedniego tygodnia. Wniosek należy skierować do firmy, z którą klient ma zawartą umowę. Powinien zostać rozpatrzony w ciągu 30 dni od dnia złożenia.
Dotyczy to również klientów Enei: - Wniosek zgłasza osoba będącą stroną umowy. Powinien zawierać jej dane, adres obiektu, datę zdarzenia oraz informacje o przekroczeniu dopuszczalnego czasu przerwy w dostawie - wymienia Danuta Tabakaz firmy Energa Operator. - W każdym przypadku szczegółowo przeanalizujemy sprawę. Wysokość bonifikaty jest ustalana indywidualnie i zależy od wielkości zużycia energii elektrycznej klienta.
Takie wnioski są rozpatrywane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z 4 maja 2007 roku w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego.
Tymczasem klienci firm ubezpieczeniowych mogą występować o odszkodowania:
- Zgłoszenia w naszej firmie dotyczą skutków po huraganie, czyli między innymi uszkodzonych dachów, mienia czy samochodów - mówi Maciej Kuźmicz z Grupy Ergo Hestia. - W piątek uruchomiliśmy specjalny telefon dla poszkodowanych. Nasi klienci mają e-konta, na które wystarczy wysłać zdjęcie i opis zdarzenia. Dotyczy to osób, które są ubezpieczone od skutków nawałnic.
- Od piątku do poniedziałkowych godzin porannych zgłoszono do nas sporo szkód - dodaje Agnieszka Rosa z biura prasowego PZU SA/PZU Życie. - Dotyczą między innymi strat huraganowych. Nie jest to sytuacja nadzwyczajna w skali naszej firmy. W większości przypadków polisy chronią przed ryzykiem huraganu.
