1. Ustawa PIT porządkuje przepisy dotyczące oświadczeń składanych przez podatników płatnikom podatku dochodowego.
Podatnik składa oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki płatnikowi m.in. pracodawcom, zleceniodawcom, organom rentowym na piśmie albo w inny sposób przyjęty u danego płatnika. Oświadczenia i wnioski mogą być złożone według ustalonego wzoru. Ministerstwo Finansów opublikowało nowe wzory formularzy: PIT-2(wersja 9), PIT-2A(wersja 8), PIT-3 (wersja 8).
Podatnik jest obowiązany wycofać lub zmienić złożone uprzednio oświadczenie lub wniosek, jeżeli uległy zmianie okoliczności mające wpływ na obliczenie zaliczki. Wycofanie lub zmiana złożonego uprzednio oświadczenia lub wniosku następuje w drodze nowego oświadczenia lub wniosku.
Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie lub wniosek mające wpływ na obliczanie zaliczki, płatnik uwzględnia to oświadczenie lub ten wniosek najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał, a w przypadku organu rentowego najpóźniej od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał.
Oświadczenie i wniosek mające wpływ na obliczenie zaliczki dotyczą również kolejnych lat podatkowych, chyba że odrębny przepis stanowi inaczej.
Po ustaniu stosunku prawnego stanowiącego podstawę dokonywania przez płatnika świadczeń podatnikowi, płatnik przy obliczaniu zaliczki od przychodu z tego stosunku prawnego pomija oświadczenia i wnioski złożone uprzednio przez podatnika, z wyjątkiem wniosków, o których mowa w art. 32 ust. 6 i 8 ustawy PIT:
- zaliczki bez stosowania ulgi dla młodych,
- rezygnacja z kosztów pracowniczych.
Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152–154 ustawy PIT, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 (ulga na powrót), podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.
Oświadczenie, składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.ˮ
W przypadku, gdy zaniżenie lub nieujawnienie przez płatnika podstawy opodatkowania będzie wynikało z zastosowania przez płatnika złożonych przez podatnika wniosków lub oświadczeń mających wpływ na obliczenie zaliczki płatnik nie ponosi odpowiedzialności.
2) Kwotę zmniejszającą podatek będą mogli stosować również płatnicy wypłacający świadczenia m.in. z:
- działalności wykonywanej osobiście,
- praw majątkowych,
- praktyk absolwenckich i stażów uczniowskich.
Oświadczenie o stosowaniu kwoty wolnej podatnik może złożyć nie więcej niż trzem płatnikom.
Podatnik będzie mógł wskazać w składanym płatnikowi oświadczeniu PIT-2, że jest on uprawniony do pomniejszenia zaliczki o kwotę stanowiącą:
- 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (po zmianie o 300 zł),
- 1/24 kwoty zmniejszającej podatek (po zmianie o 150 zł),
- 1/36 kwoty zmniejszającej podatek (po zmianie o 100 zł).
W przypadku uzyskiwania w danym miesiącu przychodów od więcej niż jednego płatnika, podatnik będzie mógł złożyć oświadczenie o stosowaniu pomniejszenia, jeżeli:
- łączna kwota pomniejszenia stosowana przez wszystkich płatników w tym miesiącu nie przekracza kwoty stanowiącej 1/12 kwoty zmniejszającej podatek oraz
- w roku podatkowym podatnik za pośrednictwem płatnika nie skorzystał w pełnej wysokości z pomniejszenia kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali podatkowej, w tym również gdy złożył wniosek o niepobieranie zaliczek w danym roku podatkowym, o którym mowa w art. 31c ustawy o PIT.
W przypadku uzyskiwania przez podatnika w danym miesiącu od tego samego płatnika przychodów z różnych tytułów płatnik stosuje do tych przychodów złożone oświadczenie o stosowaniu pomniejszenia, przy czym łączna kwota pomniejszenia zastosowana w tym miesiącu przez tego płatnika nie może przekroczyć kwoty wskazanej w tym oświadczeniu. Podatnik składa dwie informacje PIT-2, ponieważ dochody z pracy i z umowy cywilno-prawnej stanowią odrębne źródła przychodów.
3) Zwolnienie płatnika z obowiązku poboru zaliczki na podatek
Podatnik będzie mógł upoważnić płatnika, poprzez sporządzony na piśmie wniosek, do niepobierania w danym roku podatkowym zaliczek, o których mowa w art. 32–35 i art. 41 ust. 1 ustawy PIT.
Podatnik będzie mógł złożyć wniosek, jeżeli będzie przewidywał, że uzyskane przez niego dochody podlegające opodatkowaniu na skali podatkowej nie przekroczą w roku podatkowym kwoty 30 000 zł. Podatnik będzie obowiązany niezwłocznie wycofać wniosek, jeżeli stwierdzi, że wysokość dochodów przekroczy kwotę wolną.
4) Możliwość rezygnacji przez podatnika ze stosowania:
- podwyższonych i podstawowych miesięcznych zryczałtowanych pracowniczych kosztów uzyskania przychodów (korzystne dla wieloetatowców),
- 50% kosztów uzyskania przychodów.
W omawianym zakresie Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe:
5) Osoby wpłacające samodzielnie zaliczki na podatek dochodowy, o których mowa w art. 44 ust. 1a ustawy PIT, mają prawo do zmniejszenia zaliczki na podatek o kwotę stanowiącą nie więcej niż 1/12 kwoty zmniejszającej podatek.
Zmiana dotyczy podatników osiągających dochody bez pośrednictwa płatników:
- ze stosunku pracy z zagranicy,
- z emerytur i rent z zagranicy,
- z działalności wykonywanej osobiście z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9 ustawy PIT.
6) Dochody małoletnich dzieci
Dochody dziecka małoletniego z renty nie będą doliczane do dochodów rodziców i skorzystają z kwoty wolnej od podatku do wysokości 30 000 zł.
7) Uszczelnienie ulgi na zabytki
Zachowano prawa nabyte do odliczenia wydatków określonych w art. 26hb ustawy PIT poniesionych do dnia 31 grudnia 2022 r., w tym na nabycie zabytku. Doprecyzowano również ten przepis. Ulga przysługuje na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie ww. prac, a po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
8) Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez płatnika
Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez płatnika, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pieniężnych i Fundusz Solidarnościowy będą w kosztach uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, jeżeli zostaną opłacone w terminie wynikającym z odrębnych przepisów.
9) Zakaz amortyzacji nieruchomości mieszkalnych
Amortyzacji nie podlegają: budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy.
10) Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy
Przychody te będą opodatkowane wyłącznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli są uzyskiwane poza działalnością gospodarczą. Od kwoty otrzymanej od najemcy (dzierżawcy) trzeba będzie zapłacić podatek w wysokości 8,5 % i od nadwyżki przychodów ponad 100 tys. zł rocznie - 12,5 %.
11) Nowy termin płatności ryczałtu
Ryczałt za grudzień będzie wpłacany do 20 stycznia następnego roku podatkowego. Po raz pierwszy obowiązywał będzie w przypadku ryczałtu należnego za grudzień/czwarty kwartał 2023 r.
12) PIT/WZ oraz CIT/WZ
Stanowią informację o wierzytelnościach i zobowiązaniach zmniejszających lub zwiększających podstawę opodatkowania (stratę), wynikających z transakcji handlowych.
Składali je podatnicy, którzy rozliczają wierzytelności lub zobowiązania wynikające z art. 4 pkt 1a ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych. Obowiązek dołączenia załącznika do zeznania podatkowego został uchylony od 1 stycznia 2023 r.
13) CIT Estoński
- Warunek minimalnego zatrudnienia w oparciu o inną umowę niż umowa o pracę będzie spełniony, o ile podatnik jest formalnie płatnikiem ZUS lub PIT – a więc nawet w przypadku, kiedy do pracownika ma zastosowanie zwolnienie z zapłaty podatku lub odprowadzania składek.
- Podatnicy ryczałtowi będą mieć nowy termin zapłaty ryczałtu - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego, następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o dystrybucji zysku w jakiejkolwiek formie. Zmiana ta odnosi się do dochodów ryczałtowych uzyskanych po 30 czerwca 2022 r.
- Ukryte zyski - nieodpłatne świadczenia realizowane przez podatnika na rzecz wspólników. Katalog ukrytych zysków jest otwarty. Opodatkowaniu będą podlegać m.in. częściowo wydatki i odpisy amortyzacyjne związane z używaniem samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej.
Podatek minimalny
- Wydłużono okres zwolnienia z zapłaty minimalnego podatku dochodowego o kolejny rok tj. do 31 grudnia 2023 r.
- Podwyższono wskaźnika rentowności do 2%. Wyłączono przy jego wyliczaniu m.in. przychodów i kosztów dotyczących należności związanych z transakcjami handlowymi zbywanymi na rzecz faktora, opłat leasingowych, 20% kosztów z tytułu wynagrodzeń pracowniczych i towarzyszącym im składek ZUS.
- Podatnik ma prawo do wyboru jednej z dwóch metod, według której będzie obliczana podstawa opodatkowania.
- Rozszerzony został katalog podatników zwolnionych z podatku minimalnego, m.in. o: małych podatników, spółki komunalne, podatników postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym, podatników, których rentowność podatkowa w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych przekraczała 2%.
15) Ukryta dywidenda
Pojęcie zostało wprowadzone ustawą o Polskim Ładzie. Obejmuje wszelkie wydatki podatnika, które nie mogą być wliczone w koszty uzyskania przychodu (np. wynajmowanie przez podmiot nieruchomości będącej w posiadaniu wspólnika lub osoby powiązanej, jak również użytkowanie innych składników majątku). Przepisy miały wejść w życie od 1 stycznia 2023 roku. Zostały jednak uchylone przez ustawodawcę.
16) Przerzucanie dochodów
Zakresem podatku od przerzuconych dochodów objęte są koszty zaliczone przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli suma kosztów pasywnych poniesionych przez spółkę w roku podatkowym na rzecz podmiotów powiązanych zaliczonych w danym roku do kosztów uzyskania przychodów, stanowi więcej niż 3% sumy kosztów uzyskania przychodów tego podatnika – stosujemy przepis. Doprecyzowano definicję podmiotu powiązanego – jest to nierezydent podatkowy. Uproszczono warunek dotyczący preferencyjnego opodatkowania w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego. Podatek od przerzuconych dochodów co do zasady nie znajduje zastosowania do płatności realizowanych na rzecz podmiotów posiadających siedzibę w UE lub EOG, jeżeli podmioty te prowadzą w tych krajach rzeczywistą działalność gospodarczą.
17) Podatek u źródła - WHT
Uelastyczniono konstrukcję oświadczenia płatników, wyłączającego obowiązek stosowania mechanizmu pay & refund. Wydłużono terminy do złożenia tzw. oświadczenia pierwotnego i tzw. oświadczenia następczego oraz wydłużono ważność tego pierwszego oświadczenia do końca roku podatkowego.
18) Finansowanie dłużne
Funkcją finansowania dłużnego w kosztach podatkowych jest ograniczenie nadmiernego finansowania działalności podatnika długiem, co skutkuje zaniżeniem dochodów. Podatnik może zastosować limit odliczenia 3 mln zł albo 30% EBITDA, czyli w jego przypadku wyższy co oznacza, że może wykazać wyższe koszty uzyskania przychodu.
19) Polska Spółka Holdingowa (PSH)
Uproszczono reżim holdingowy dopuszczając struktury wielopoziomowe. Przy wypłacie dywidend stosować będzie można zasady ogólne, czyli dopuszczalne będzie korzystanie ze zwolnienia z ustawy CIT. Rozszerzono katalog form prawnych, w których może działać PSH o prostą spółkę akcyjną.
Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2023 roku
Wprowadzono nową kategorię podatników – Grupy VAT. Podmioty tworzące grupę VAT w relacjach z kontrahentami zewnętrznymi występują jako Grupa VAT, a transakcje wewnątrz Grupy są neutralne podatkowo.
Objaśnienia podatkowe w zakresie grup VAT - Ministerstwo Finansów są TUTAJ
Zmiana limitu dla małych podatników w związku ze wzrostem kursu Euro. Do ustalenia limitów dla rozliczeń kwartalnych w 2023 r. brany jest średni kurs NBP kurs z 3 października 2022 r., który wyniósł 4,8272 zł za euro.
Do 31 grudnia 2022 r. obowiązywały obniżone stawki VAT w związku z tzw. tarczą antyinflacyjną. W tym czasie z preferencji korzystały wybrane towary, m.in. żywność, paliwa, nawozy, środki ochrony roślin, gaz ziemny, energia elektryczna i cieplna. Od 1 stycznia 2023 r. (najprawdopodobniej do 30 czerwca 2023) obniżka VAT została utrzymana tylko na żywność. Na pozostałe produkty VAT wróci do pierwotnych stawek.
Zmiany w zakresie danych zawartych w ewidencjach w zakresie podatku od towarów i usług (JPK_VAT) – głównie zmiany porządkujące.
Zmiany w VAT od 1 lipca 2023 roku
Zmiana zasad prowadzenia ewidencji przez Grupy VAT
Zmiany wprowadzane ustawą SLIM VAT 3 – w fazie projektu Projekt (rcl.gov.pl)
Większość ma obowiązywać od 1 kwietnia 2023 roku.
- podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro,
- o wpływ na stosowanie metody kasowej rozliczania i składanie kwartalnych deklaracji
- doprecyzowanie zasad stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących w przypadku gdy faktura została wystawiona w walucie obcej,
- doprecyzowanie okresu, za który deklarowana jest WDT, w przypadku gdy podatnik otrzymuje dokumenty potwierdzające WDT po okresie 3 miesięcy (moment powstania obowiązku podatkowego zamiast momentu dostawy),
- konsolidacja wydawania wiążących informacji - wiążące informacje stawkowe (WIS), wiążące informacje akcyzowe (WIA), wiążące informacje taryfowe (WIT) oraz wiążące informacje o pochodzeniu (WIP)
- wyznaczenie dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) - jako organu właściwego do wydawania WIT, WIP i WIA w ramach I instancji oraz rozpatrywania spraw odwoławczych w ramach II instancji
- obecnie WIS są wydawane przez dyrektora KIS, WIA – przez dyrektora IAS we Wrocławiu, a WIT oraz WIP – przez dyrektora IAS w Warszawie, a organem odwoławczym w zakresie WIS jest dyrektor KIS, w zakresie WIA – dyrektor IAS w Warszawie, natomiast w zakresie WIT i WIP – Szef KAS
- ujednolicenie systemu podatkowego w obszarze dotyczącym wydawania WIS i WIA - przy uwzględnieniu tych aspektów, które są specyficzne dla poszczególnych rodzajów instrumentów, co przyczyni się do uproszczenia zasad i usprawnienia procesu ich wydawania,
- likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu proporcji do odliczenia podatku naliczonego w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotów, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, i w to miejsce wprowadzenia wymogu zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętej proporcji,
- likwidacja obowiązku uzgadniania z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu prognozy w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku podatników obowiązanych do stosowania tzw. prewspółczynnika, którzy rozpoczynają w danym roku wykonywanie działalności, i w to miejsce wprowadzenie wymogu zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo,
- zwiększenie kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%, z obecnych 500 zł do 10 000 zł,
- wprowadzenie opcji rezygnacji z dokonania korekty, jeżeli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punktów procentowych oraz w przypadku gdy proporcja ostateczna jest mniejsza niż proporcja wstępna, a podatek naliczony niepodlegający odliczeniu wynikający z różnicy między tymi proporcjami oraz tzw. korekty wieloletniej nie przekracza 10 000 zł,
- rezygnacja z formalnego wymogu posiadania faktury dotyczącej WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu,
- liberalizacja warunków szybszego zwrotu VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych oraz wzmocnienie ram proceduralnych tego zwrotu
- zmiana warunków nakładania dodatkowego zobowiązania podatkowego – odstąpienie od automatyzmu przy wysokości nakładanej sankcji – obowiązuje dzień po ogłoszeniu nowelizacji.
Informacja podatkowa i celna na infolinii KIS
Infolinia KIS jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18.
Informacje na temat podatków lub cła można uzyskać:
- dzwoniąc pod nr telefonu:
- 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych)
- 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych)
- +48 22 330 03 30 (z zagranicy)
Informacje w zakresie potwierdzania numerów identyfikacyjnych VAT kontrahentów z Unii Europejskiej przez Biuro Wymiany Informacji Podatkowych można uzyskać w godzinach od 8.00 do 16.00.
Źródło: Izba Administracji Skarbowej Bydgoszcz
