Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pacjenci składają skargi do regionalnego oddziału NFZ

Marta Pieszczyńska [email protected]
sxc.hu
Długi czas oczekiwania na pomoc lekarza, odmowa badań diagnostycznych czy wizyty domowej - to najczęstsze skargi, które trafiają do regionalnego oddziału NFZ.

Średnio 20-30 miesięcznie - tyle oficjalnych zażaleń wpływa do sekcji ds. skarg i wniosków Kujawsko-Pomorskiego Oddziału NFZ. Oficjalnych, czyli na piśmie. - Uwagi można zgłaszać również ustnie, ale wówczas skarga taka musi być zaprotokołowana i opatrzona stosownymi podpisami - wyjaśnia Barbara Nawrocka, kierowniczka sekcji.

Przeczytaj także:Uwaga pacjenci, do sanatorium obowiązują nowe druki skierowań

Tym, co najbardziej nie odpowiada pacjentom w zakresie dostępności do leczenia, jest zbyt długi czas oczekiwania na pomoc lekarza rodzinnego. Chorzy skarżą się także na odmowę wizyty domowej oraz trudności z uzyskaniem skierowania na badania diagnostyczne. Nie brakuje też niezadowolonych z jakości oraz warunków leczenia uzdrowiskowego.

Po otrzymaniu pisemnego zgłoszenia, NFZ ma 30 dni na udzielenie pacjentowi odpowiedzi. W tym czasie zwraca się do placówki, której dotyczy skarga, z prośbą o zajęcie stanowiska. Ostatnim etapem jest przygotowanie odpowiedzi dla skarżącego (zawiera ona również kserokopię wyjaśnień strony oskarżonej).

Około 65 procent zgłaszanych uwag uznawanych jest za bezzasadne. Na przykład wtedy, gdy korzystający z leczenia uzdrowiskowego pacjenci skarżą się na brak telewizora w pokoju.

Przeczytaj także:Od dziesięciu lat walczymy o refundację

Ale w przypadku ponad 30 proc. skarg wina leży po stronie placówki medycznej. Choćby wtedy, gdy zgłoszenie dotyczy nieuzasadnionego pobierania opłat. - Dostaliśmy kiedyś pismo od pacjenta, od którego lekarz zażądał opłaty za opatrunek gipsowy w leczeniu szpitalnym - mówi Barbara Nawrocka.

Jeśli okaże się, że skarga jest uzasadniona, fundusz może nałożyć karę pieniężną lub upomnieć placówkę medyczną. W sytuacji, gdy uwagi odnoszące się do danego szpitala, przychodni czy poradni, powtarzają się, NFZ przeprowadza również kontrolę. Od jej wyników zależy dalsze postępowanie urzędników.

Pisemne skargi można składać do siedziby sekcji przy Al. Mickiewicza 15. Więcej informacji otrzymają Państwo pod numerem telefonu 52 32-52-737 lub 52 32-52-713.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska