Do przetargu na montaż i obsługę parkometrów ogłoszonego przez Miejski Zarząd Dróg na początku stycznia br. wystartowały dwa konsorcja: Kolejowe Zakłady Łączności z Bydgoszczy i Cool Ar z Grudziądza zaproponowały 3,64 mln zł, a Cale Polska z Poznania i Stadtraum z Berlina - 3,85 mln zł. Konkurs został rozstrzygnięty 19 marca. Drogowcy wybrali tańszą ofertę.
Konsorcjum dało za wygraną
Konkurencyjne firmy nie zgodziły się z tym werdyktem i złożyły protest do MZD. Zarzuciły bydgosko-toruńskiemu konsorcjum, że skłamało, pisząc w oświadczeniu, że prowadzi seryjną produkcję urządzeń. A taki był wymóg w specyfikacji przetargowej.
Drogowcy odrzucili protest. - Nie mamy środków i możliwości, aby sprawdzić takie zarzuty - usłyszeliśmy kilkanaście dni temu od Mariana Arendta, kierownika biura obsługi pasa drogowego w MZD. Cale Polska i Stadtraum do końca ubiegłego tygodnia miały czas na odwołanie się od tej decyzji do Urzędu Zamówień Publicznych. Nie skorzystały jednak z tej możliwości. Oznacza to, że drogowcy mogą już podpisać umowę ze zwycięską firmą. Stanie się to 28 kwietnia. O miesiąc może się jednak opóźnić uruchomienie parkometrów.
- Urządzenia zostaną wprowadzone od sierpnia, a nie od lipca, jak wcześniej planowaliśmy - mówi Arendt. - Firmy - zgodnie ze specyfikacją przetargową - mają na to trzy miesiące od podpisania umowy. Oczywiście, mogą zamontować parkometry wcześniej lub w kilku turach. To wszystko zależy od dobrej woli wykonawcy. My nie możemy mu niczego narzucać.
Przetestują na nas prototypy
Arendt nie jest jednak zadowolony z wyniku przetargu. - Urządzenia produkowane przez te firmy są prototypami, które nigdy i nigdzie nie pracowały jako parkometry w mrozy, upały czy deszcze - mówi urzędnik. - Firmy będą więc przeprowadzać eksperyment w naszym mieście. Przetarg został jednak rozstrzygnięty zgodnie z przepisami.
W strefie płatnego parkowania, która obejmuje Starówkę i sąsiednie ulice m.in. Uniwersytecką, fragment Mickiewicza czy Dąbrowskiego pojawi się 53 tradycyjnych parkometrów, 12 z dotykowym panelem LCD i siedem terminali informacyjnych - bez funkcji parkometru. Konsorcjum będzie je obsługiwać przez pięć lat. Za postój będziemy płacić bilonem lub za pomocą specjalnej karty bezstykowej.
