Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Parlament Unii Europejskiej przyjął we wtorek przepisy bezpieczeństwa dla dronów

Oprac. (tik)
Obecnie drony lżejsze niż 150 kg podlegają jurysdykcji organów krajowych, a zatem producenci i operatorzy podlegają różnym wymogom w zakresie ich projektowania oraz zapewnienia bezpieczeństwa. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat technologie dronów dla lotnictwa cywilnego będą stanowić około 10 % unijnego rynku lotniczego (tj. około 15 mld euro rocznie). Według komisji do 2050 r. przemysł związany z samolotami bezzałogowymi mógłby stworzyć w UE około 150 000 miejsc pracy.
Obecnie drony lżejsze niż 150 kg podlegają jurysdykcji organów krajowych, a zatem producenci i operatorzy podlegają różnym wymogom w zakresie ich projektowania oraz zapewnienia bezpieczeństwa. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 10 lat technologie dronów dla lotnictwa cywilnego będą stanowić około 10 % unijnego rynku lotniczego (tj. około 15 mld euro rocznie). Według komisji do 2050 r. przemysł związany z samolotami bezzałogowymi mógłby stworzyć w UE około 150 000 miejsc pracy. Pixabay.com
Posłowie poparli przepisy dla całej Unii Europejskiej, zapewniające bezpieczne używanie dronów oraz aktualizujące zasady bezpieczeństwa dla lotnictwa.

We wtorek posłowie przyjęli projekt przepisów, uzgodnionych już nieformalnie z radą, w listopadzie 2017 roku, dotyczących zasad UE dla dronów oraz ich operatorów, zapewniających bezpieczeństwo oraz przewidywalne przepisy, pozwalające na rozwój produktów i usług. Obecnie rozwój rynku zahamowany jest przez nieskoordynowane przepisy krajowe dla dronów.

Przeczytaj też: Drony na UTP. Nowy kierunek na bydgoskiej uczelni

- Zgodnie z nowymi przepisami drony będą musiały być projektowane w sposób wykluczający ryzyko dla ludzi. Zależnie od przewidywanego ryzyka, wagi lub obszaru użytkowania, drony będą musiały być wyposażone w takie urządzenia jak wysokościomierz, możliwość określenia zmiany strefy geograficznej oraz maksymalne dopuszczalne odległości operacyjne, funkcje unikania kolizji i automatycznego lądowania - wymienia Dorota Kolińskaz serwisu prasowego Parlamentu Europejskiego.

Znajomość wszystkich przepisów dotyczących dronów oraz umiejętność ich bezpiecznego obsługiwania stanie się obowiązkiem operatorów samolotów bezzałogowych. Oznacza to, że niektórzy z nich będą musieli przejść szkolenie zanim wolno im będzie sterować dronem.

Czytaj: Drony mają tropić nie czołgi, lecz chore dziki. Pomysł OPZZ na walkę z ASF

W celu ułatwienia identyfikacji, w przypadku kolizji, operatorzy powinni być zarejestrowani a ich drony powinny mieć oznaczenie umożliwiające ich identyfikację. Z przepisów tych wyłączone będą najmniejsze jednostki.

W oparciu o najistotniejsze zasady Komisja Europejska ma opracować bardziej szczegółowe przepisy obowiązujące w całej UE, takie jak maksymalne limity lotów i odległości dla lotów bezzałogowych oraz zasady certyfikacji operacji i samolotów bezzałogowych w zależności od stwarzanego przez nie zagrożenia. Przepisy określałyby też, którzy operatorzy potrzebują dodatkowego przeszkolenia i rejestracji oraz jakie rodzaje dronów powinny mieć dodatkowe zabezpieczenia.

Oprócz ustanowienia przepisów UE dotyczących samolotów bezzałogowych, zaktualizowane zostały także unijne przepisy bezpieczeństwa w sektorze lotnictwa.

Nowe przepisy muszą zostać formalnie jeszcze przyjęte przez unijnych ministrów.

Drony, czyli jak realizować marzenia latając bezpiecznie

Wideo: Agencja Informacyjna Polska Press

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska