Remont trasy kolejowej 207 na odcinku od Grudziądza do Malborka przeciąga się niemiłosiernie.
Przypomnijmy, że modernizacja odcinka linii kolejowej 207 Malbork-Gardeja rozpoczęła się jesienią 2017 roku. I miała zostać zakończona po dwóch latach - jesienią 2019. Termin - jak na liczący ok. 70 km odcinek - wydawał się długi, ale i tak nie został dotrzymany. Później kilka razy ogłaszano nowe terminy zakończenia robót, aby następnie przekładać je na jeszcze bardziej odległą przyszłość.
Do teraz udało się zakończyć prace i przywrócić komunikację kolejową na odcinku między Kwidzynem a Malborkiem.
Natomiast między Gardeją a Kwidzynem roboty trwają. Pasażerowie z i do Grudziądza zamiast pociągiem wożeni są autobusami komunikacji zastępczej.
Przeciągające się prace to temat interpelacji z żądaniami wyjaśnień Ministra Infrastruktury, której złożenie przed kilkoma dniami zapowiedzieli w Grudziądzu parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej. Pisaliśmy: Pociągi z Grudziądza do Malborka nie kursują już ponad pięć lat. Politycy KO żądają wyjaśnień od Ministra Infrastruktury
Na jakim etapie są w tej chwili prace na odcinku linii kolejowej 207 Gardeja Kwidzyn?
Jak informuje nas Przemysław Zieliński, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
- trwają prace wykończeniowe na peronie nr 1 i placu przydworcowym na stacji Gardeja,
- gotowa jest konstrukcja peronu na przystanku Dziwno oraz na stacji Sadlinki, gdzie realizowane są prace w nastawni.
- zakończono prace związane z dobudową nasypów, stabilizacją podtorza,
- na ukończeniu są prace związane z remontem obiektów inżynieryjnych mostów, wiaduktów i przepustów,
- wykonawca przystąpił do realizacji prac torowych budowana jest konstrukcja toru.
- PLK S.A. planują zakończenie prac do sierpnia br., co umożliwiałoby wznowienie ruchu pociągów na odcinku Kwidzyn-Grudziądz we wrześniu bieżącego roku - informuje Przemysław Zieliński, rzecznik tej spółki.
Co z karami umownymi za spóźnioną modernizację na trasie kolejowej Gardeja-Malbork?
O to, czy takie kary były zagwarantowane w kontrakcie i czy zostały wyegzekwowane, pytają politycy Platformy Obywatelskiej w swojej interpelacji złożonej do Ministra Infrastruktury.
Spółka kolejowa, która jest inwestorem odpowiada:
PLK S.A. procedują z wykonawcą aneks do umowy ze względu na realizację odcinka Kwidzyn-Gardeja z terminem zakończenia prac w sierpniu br. Zarówno Spółce, jak i Wykonawcy zależy na tym, aby roboty zakończyły się w III kwartale br., w przeciwnym razie jako Inwestor podejmiemy dalsze kroki wynikające z niedotrzymania ustaleń, w tym nie wykluczamy nałożenia kar umownych.
Dotychczas wykonawca ukarany finansowo nie został.
A kiedy remont odcinka trasy kolejowej między Grudziądzem a granicą województwa i Gardeją?
Przypomnijmy, że modernizacja tego odcinka linii kolejowej 207 jest jeszcze na deskach kreślarskich. Przygotowanie dokumentacji kwotą ponad 40 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansował Urząd Marszałkowski w Toruniu. A czy inwestycja ta będzie realizowana, czy też trafi na półkę?
- Zakończenie prac nad dokumentacją planowane jest w 2023 r. Realizacja inwestycji będzie możliwa w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2021-2027, po zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel - mówi Przemysław Zieliński z PKP PLK.
Po zakończeniu wszystkich prac przejazd pociągiem między Malborkiem a Grudziądzem ma być krótszy o około 15 minut.
