Modernizacja linii kolejowej 207 między Gardeją a Malborkiem
Roboty modernizujące linię kolejową 207 na odcinku Malbork-Gardeja rozpoczęły się jesienią 2017 roku. I miały zostać zakończone po dwóch latach - jesienią 2019. Termin - jak na liczący ok. 70 km odcinek - wydawał się długi, ale i tak nie został dotrzymany. Później kilka razy ogłaszano nowe terminy zakończenia robót, aby następnie przekładać je na jeszcze bardziej odległą przyszłość.
Do teraz - z dużym spóźnieniem - udało się zakończyć modernizację trasy na odcinku Malbork-Kwidzyn i na tym fragmencie przywrócono komunikację kolejową. Na pozostałym odcinku zamiast pociągów z i do Grudziądza kursują autobusy komunikacji zastępczej.
Prace trwają jeszcze na fragmencie między Kwidzynem a Gardeją i granicą województwa pomorskiego z kujawsko-pomorskim. Według ostatnich deklaracji wykonawcy, roboty te mają się zakończyć w sierpniu, a ruch pociągów ma zostać przywrócony we wrześniu.
Od czasu rozpoczęcia robót w 2017 roku grudziądzanie nie mają bezpośredniego połączenia kolejowego z Kwidzynem i Malborkiem. Nie kursuje też wcześniej jeżdżący tą trasą bezpośredni pociąg łączący Grudziądz z Trójmiastem.
Inwestycję prowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.
Parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej żądają wyjaśnień od Ministra Infrastruktury
Przeciągająca się modernizacja linii kolejowej to jeden z problemów, które podnieśli parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej podczas serii poniedziałkowych spotkań z mieszkańcami Grudziądza oraz dziennikarzami.
- Kto za to odpowiada? Oczywiście, nadzór nad PKP PLK pełni Minister Infrastruktury - mówi Tomasz Szymański, poseł KO z Grudziądza. I dodaje: - Oczywiście, problemy są na każdej inwestycji, pojawiają się zawsze, ale to rząd powinien z nimi walczyć i je rozwiązywać.
Podczas konferencji prasowej w Grudziądzu parlamentarzyści Koalicji Obywatelskiej zapowiedzieli złożenie interpelacji w tej sprawie do Ministra Infrastruktury.
- Skierujemy do Ministra Infrastruktury interpelację, w której zadajemy szereg pytań o sposób przygotowania tej inwestycji, o proces realizacji, o przyczyny zerwania kontraktu przez jednego z głównych wykonawców, chcemy też zapytać o odpowiedzialność - zapowiedział Cezary Grabarczyk, poseł KO, były minister infrastruktury. - Chcemy dowiedzieć się czy kary umowne zastrzeżone w kontrakcie zostały przez PKP PLK wyegzekwowane, czy też w trakcie zmian - bo wiemy że zmienił się wykonawca - zmieniły się postanowienia tej umowy.
Leszek Czarnobaj, senator KO z Kwidzyna przekonywał: - To nie jest problem tylko mieszkańców Grudziądza czy powiatu grudziądzkiego. To jest również problem powiatu kwidzyńskiego, bo mieszkańcy Kwidzyna w dużej mierze zawsze korzystali z szeroko rozumianych usług komunalnych w Grudziądzu: jak szpital czy fantastycznie rozwinięta sieć sklepów, a kiedyś dużego przemysłu.
Sprawa jest o tyle istotna, że modernizacja tego fragmentu linii kolejowej została dofinansowana z funduszy unijnych i aby projekt rozliczyć w terminie, inwestycja musi zostać zakończona jeszcze w tym roku.
A co z remontem linii 207 najbliżej Grudziądza?
Remontu wymaga też kolejny odcinek trasy 207 między granicami województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego a Grudziądzem. Na te prace dopiero powstaje dokumentacja, która ma być gotowa w drugim kwartale bieżącego roku. Przygotowanie tej dokumentacji kwotą ponad 40 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dofinansował Urząd Marszałkowski w Toruniu.
- Czy ta dokumentacja zostanie "pułkownikiem" w Ministerstwie Infrastruktury? Czy będzie podstawą do tego aby wyłonić wykonawcę i rozpocząć roboty? - pyta z kolei Michał Czepek, radny Sejmiku Wojewódzkiego. I stawia kolejne pytanie: - Dlaczego przebudowa tego odcinka nie była zintegrowana z odcinkiem pomorskim?
Te pytania również znalazły się w interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury.
O modernizację linii kolejowej z Grudziądza do Malborka, już w piątek podczas pobytu w naszym mieście związanego z remontem linii kolejowej na moście nad Wisłą, pytany był Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
- Wykonawca intensyfikuje prace - odpowiedział Andrzej Bittel, ale przyznał, że szczegółów opóźnionej inwestycji nie zna i na pytania dziennikarzy szczegółowo odpowie biuro prasowe PKP PLK.
Pytania na temat postępów prac na modernizowanej linii "Pomorska" skierowała do biura prasowego PKP PLK. Czekamy na odpowiedź.
