Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP zapłaci pasażerom za spóźniające się pociągi

(RAV)
Od grudnia spółki kolejowe będą bardziej szanować pasażerów. W przypadku opóźnienia pociągu - zwrot za bilet, odszkodowanie, darmowy nocleg w hotelu. Niestety nie dotyczy to tras krajowych.

Do tej pory osoby chcące uzyskać odszkodowanie za opóźnienie pociągu musiały udowodnić przed sądem, że poniosły przez to straty. Od 4 grudnia się to zmieni. Wchodzi wówczas w życie unijne rozporządzenie, które wprowadza sztywne kwoty odszkodowań.

Za opóźnienie powyżej godziny przysługiwać będzie 25 proc. wartości biletu, a powyżej dwóch - 50 proc. - Jednak odszkodowania na razie dotyczyć będą tylko przewozów międzynarodowych, na trasach krajowych te standardy będziemy stosować od 2011 roku (przewoźnikowi przysługuje dwuletnia karencja -red.) - zaznacza Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity i dodaje, że odszkodowania będą wypłacane tylko w przypadkach, kiedy opóźnienie powstanie z winy przewoźnika (wykluczone są wypadki, klęski żywiołowe itp.).

Na wypłacenie pieniędzy, na podstawie wniosku pasażera, przewoźnik będzie miał miesiąc czasu.

Wspomniana wcześniej karencja we wprowadzaniu odszkodowań nie oznacza, że pasażerowie tras krajowych nie mogą liczyć przez dwa lata na jakiekolwiek zadośćuczynienie za opóźnienia. - Postanowiliśmy, że od października będziemy rekompensować takie utrudnienia zniżkami przy zakupie kolejnych biletów (25 proc. zniżki za opóźnienie pow. 1h, 50 proc - pow. 2h - red.) - zapowiada przedstawicielka przewoźnika. Będą to vouchery lub bony na tzw. "Podróż przyszłości".

Od grudnia tego roku w przypadku opóźnień jakichkolwiek pociągów PKP IC można będzie także żądać natychmiastowego zwrotu pełnej wartości biletu w gotówce (dotychczas rekompensowano to bonami). - Jeśli pasażer się na to nie zdecyduje, to będzie mógł zmienić trasę lub wybrać inny termin wyjazdu, a my będziemy zobowiązani przebukować mu bilet - wskazuje Beata czemerajda. - Natomiast, jeśli opóźnienie nastąpi w podróży i pasażer nie będzie chciał jechać dalej, musimy go dowieźć do stacji, z której wyruszył.

Kolejną innowacją jest zobowiązanie przewoźnika do zapewnienia pasażerom noclegu w hotelu, jeśli pociąg nie będzie mógł kontynuowć jazdy i nie będzie można zorganizować transportu zastępczego. Na trasach międzynarodowych ta zmiana wejdzie w życie od grudnia, a na krajowych w 2011 r.

W przypadku przymusowych postojów pasażerom przysługiwać będą także darmowe posiłki w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania. - To rozwiązanie stosujemy już od jakiegoś czasu, bo przecież nie zostawimy pasażerów samym sobie w stojącym pociągu - podkreśla przedstawicielka PKP IC.

Niestety, zmiany nie dotyczą wszystkich pociągów jeżdżących po polskich torach. - Rozporządzenie nie obejmuje tras miejskich, podmiejskich i regionalnych - informuje Piotr Olszewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.

Oznacza to, że nawet za opóźnienia międzywojewódzkich pociągów InterRegio odszkodowanie z klucza przysługiwać nie będzie. - Oczywiście każdy klient ma prawo do reklamacji, którą rzetelnie rozpatrzymy - zuważa Piotr Olszewski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska