- Coraz więcej rzeczy kupuję przez internet - przyznaje Sylwia Karczewskaz Torunia. - Głównie ubrania, buty, torebki i upominki. Lubię korzystać z szybszych przelewów, które udostępniają sklepy i portale z aukcjami. Pieniądze przechodzą prędzej, więc i wysyłka jest szybciej nadawana.
- Zamawiam w sieci książki, sprzęt i prezenty. A płacę szybkimi przelewami, ale też coraz częściej kartą - mówi pan Wojciechz Bydgoszczy. - Raz się już naciąłem na nierzetelnego sprzedawcę i udało się cofnąć pieniądze.
Przeczytaj: Bezpieczne bankowanie - bezpieczne zakupy w sieci
Jak wynika z ostatniego raportu „Płatności cyfrowe 2016”, opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, Polacy korzystają coraz chętniej z takich możliwości. Aż 46 proc. z nas zadeklarowało, że dokonuje płatności elektronicznych.
Najpopularniejszym produktem finansowym i transakcyjnym używanym przez naszych rodaków jest internetowe konto bankowe. Wskazało na nie 36 proc. pytanych. Drugim najpopularniejszym produktem finansowym z wynikiem 35 proc. jest karta płatnicza. Konta typu PayU bądź PayPal wykorzystuje w realizacji płatności 29 proc. osób. 1/5 ankietowanych w raporcie wskazało na aplikację mobilną w stylu BLIK, IKO, PeoPay.
Natomiast najpopularniejszymi produktami wykorzystywanymi przy płatnościach mobilnych w ciągu ostatnich sześciu miesięcy są: płatności mobilne oparte o jednokliknięcie (np. PayU), prepaid (np. SkyCash, mPay, CallPay), zbliżeniowo smartfonem Visa lubMasterCard, za pomocą kodów jednorazowych (np. Blik), płatność SMS, mobilny pay-by-link i QR kod.
Chcemy nowości, ale praktycznych
- Płatności cyfrowe są szybko przyjmowane przez rynek - zauważa Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej. - Rośnie liczba smart konsumentów, którzy korzystają z dobrodziejstw technologii nie tylko do realizacji zakupów, ale także do dokonania za nie płatności. Polacy są otwarci na innowacje w obszarze płatności, a to z kolei oznacza, że dostawcy produktów i usług finansowych oraz transakcyjnych muszą dziś, bardziej niż kiedykolwiek, myśleć cyfrowo.
Przeczytaj również: Zakupy internetowe. Ile osób czyta regulaminy sklepów? Tylko 9 procent
- Dzisiejszy konsument poszukuje rozwiązań praktycznych, także w dziedzinie dokonywania płatności - dodaje Adam Tochmański, dyrektor departamentu systemu płatniczego Narodowego Banku Polskiego. - Robiąc zakupy w polskich lub zagranicznych sklepach internetowych, preferuje on płatności szybkie i wygodne w użyciu. Dla większości polskich internautów szybkość i wygoda oznacza korzystanie z coraz bogatszej oferty, a przy tym coraz bardziej nowoczesnych elektronicznych form płatności. Rozwojowi płatności cyfrowych sprzyjają: istniejące w Polsce otoczenie regulacyjne oraz zwiększający się poziom innowacyjności i zakres dostępności infrastruktury płatniczej.
Liczy się bezpieczeństwo zakupu
- Badanie pokazuje, że polscy internauci cenią wysoko również pewność otrzymania zakupów, na co wskazuje nadal stosunkowo wysoki udział płatności gotówkowych przy odbiorze zakupionych produktów - zauważa Tochmański. - Rozwój bezgotówkowych form płacenia za zakupy internetowe zapewniających bezpieczeństwo płatnika zarówno w przypadku płatności realizowanej w momencie zakupu, jak i przy odbiorze produktu, będzie sprzyjał zmniejszaniu udziału płatności gotówkowych w e-commerce i m-commerce.
Czytaj też: Zakupy przez internet. Od lutego 2015 roku inne zasady płacenia kartą w sieci. Jakie?
Warto wiedzieć. Możesz odzyskać pieniądze
A Proces obciążenia zwrotnego, czyli chargeback, polega na zwrocie środków za transakcję zrealizowaną przy pomocy karty płatniczej (debetowej lub kredytowej).
- Jest to rodzaj reklamacji, którą klient może stosować w określonych sytuacjach, domagając się zwrotu pieniędzy od sprzedawcy – wyjaśnia Marta Siekierskaz PayU. - Chargeback jest narzędziem, które przede wszystkim chroni konsumenta - kiedy np. sprzedawca pomyli się lub nastąpi błąd techniczny w trakcie transakcji. Niestety bywa i ono czasami nadużywane przez oszustów.
A Kupujący mogą domagać się zwrotu środków. Kiedy?#W przypadku nieotrzymania zamówionej rzeczy. Gdy klient otrzyma produkt niezgodny z opisem albo uszkodzony. Kiedy dojdzie do zduplikowania transakcji (np. przy przypadkowym złożeniu więcej niż jednego zamówienia na ten sam produkt lub usługę). W przypadku dokonania transakcji przez nieuprawnioną osobę. Gdy klient nie otrzyma zwrotu środków, choć transakcję anulował lub towar zwrócił. Gdy posiadacz karty nie rozpoznaje płatności i nie przypomina sobie, aby jej dokonał i zgłosi to do banku.
