- Na podstawie dotychczasowych doświadczeń, opinii mieszkańców utwardzonych ulic oraz spotkań z przedstawicielami rad osiedli decydujemy się na kontynuację programu - oświadczyli bydgoscy drogowcy.
Jak dodają, pozytywnie oceniane są m.in. estetyka, funkcjonalność i krótki czasu prowadzenia prac.
https://pomorska.pl/azurowe-plyty-na-kolejnych-ulicach-znamy-wykonawce/ar/c1-14031963
Według danych z 2016 roku, na terenie Bydgoszczy znajdowało się 175 kilometrów dróg z nieutwardzoną nawierzchnią. Ich mieszkańcy mają już dosyć piachu i błota, marzą o twardej nawierzchni.
Jednak miasto ze względów finansowych nie jest w stanie nadążyć za ich oczekiwaniami. Dlatego w 2018 roku zdecydowano o wprowadzeniu pilotażowego programu utwardzania gruntówek płytami ażurowymi. - Koszty budowy tego typu dróg są niższe niż w przypadku nawierzchni asfalto-betonowych, a samo układanie płyt też trwa krócej - tłumaczył wtedy Jacek Witkowski, dyrektor zarządu dróg miejskich.
W tym roku ażurowymi płytami utwardzono następujące ulice: Władysława Warneńczyka (cz. północna); W. Pola (odcinek bez przejazdu); Spadochroniarzy; Pelikanową; Laskowicką; Osadę (sięgacz); Letniskową (fragment do szkoły), prace są na ukończeniu.
W ubiegłym roku tego typu prace prowadzono na: Łuckiej (część zachodnia); Przyłubskiej (część północna); Pelikanowej; Okopowej (sięgacz); Sybiraków; Władysława Warneńczyka (część południowa); Karasińskiej; Borowiackiej; Ornej (wraz z sięgaczami); Liściastej.
W przyszłym roku na stabilizacje ulic płytami ażurowymi zgodnie z projektem budżetu trafić może kwota około 3 milionów złotych. Na razie jednak nie wiadomo, na których konkretnie ulicach gruntowych się pojawią. - Listę ulic opracujemy w pierwszej połowie nowego roku po rozmowach z radami osiedli - informują w zarządzie dróg miejskich.
- Ważne jest też zachowanie ciągłości z innymi drogami o twardej nawierzchni i zachowanie warunków technicznych. Chodzi między innymi o przepuszczalność gruntu, brak ruchu ciężkiego.
Płyty ażurowe są zawsze stabilizowane krawężnikami, a część utwardzanej ulicy przeznaczonej dla pieszych, jest wykładana kostką betonową. Przed ułożeniem przygotowywana jest 20-centymetrowa podbudowa.
Flesz - wypadki drogowe. Jak udzielić pierwszej pomocy?
