https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi dużej prędkości przejadą przez... wąbrzeski hotel Rondo? Miasto protestuje. Trwają konsultacje!

Karina Knorps-Tuszyńska
Wstępny projekt pokazuje, przez które miejsca w Wąbrzeźnie miałaby przebiegać szybka kolej
Wstępny projekt pokazuje, przez które miejsca w Wąbrzeźnie miałaby przebiegać szybka kolej Nadesłane/UM Wąbrzeźno
Wąbrzeźno sprzeciwia się wstępnemu projektowi zbudowania szybkiej kolei przez miasto. Tomasz Zygnarowski, burmistrz Wąbrzeźna nie chce się zgodzić na zaproponowany obecnie przebieg torów, bo konieczne byłoby wyburzenie budynków, zlikwidowanie ważnych przedsiębiorstw i zbyt duża ingerencja w krajobraz. Projekt ma charakter wstępny i podlega konsultacjom z samorządami i mieszkańcami.

Wąbrzeźno protestuje przeciwko obecnemu projektowi budowy szybkiej kolei od granicy Polski z Czechami do Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie pod Warszawą. Nowa linia kolejowa na odcinku nr 5 (CPK Płock – Grudziądz – Gdańsk) miałaby - zgodnie z założeniami obecnego, wstępnego projektu - przebiegać przez teren naszego miasta w okolicy takich firm jak Reflex-Polska, Worwo czy PPHU Dariusz Dziewięcki.

- To jedne z większych przedsiębiorstw w Wąbrzeźnie i obawiam się, że lokalizacja trasy szybkiej kolei w tak bliskiej odległości od ich siedzib nie tylko zakłóci ich funkcjonowanie, ale może też wpłynąć na decyzję o ich likwidacji lub przeniesieniu w inne miejsce - mówi Tomasz Zygnarowski, burmistrz Wąbrzeźna. Swój protest uzasadnia związaną z tym likwidacją miejsc pracy mieszkańców Wąbrzeźna i powiatu wąbrzeskiego, a co za tym idzie, znaczącym wzrostem bezrobocia na lokalnym rynku.

Jak podkreśla burmistrz, w przypadku budowy linii według obecnego pomysłu, zlikwidowany musiałby być 5-letni hotel Rondo. Trasa kolei przebiega bowiem bezpośrednio przez ten hotel, który jest miejscem spotkań towarzyskich i biznesowych, a zarazem jednym z nielicznych miejsc zapewniających w naszym mieście noclegi. Dodatkowo, jest to miejsce do wypoczynku dla mieszkańców, bo mieści się w nim także restauracja, sala bankietowa, grillownia, spa, siłownia, fitness, klub rozrywkowy i kręgielnia.

Tomasz Zygnarowski zaznacza także, że przez budowę linii i związanym z nią hałasem inwestycja ta nie ucieszy z pewnością osób, które miałyby mieszkać na wyznaczonych już terenach do budowy domów jednorodzinnych. Działki te także znajdują się w sąsiedztwie nowej kolei.

Nowa trasa kolejowa miałby przebiegać przy jeziorach Frydek i Zamkowym, przy którym zaplanowano w najbliższych latach rewitalizację mającą przyciągnąć turystów. Powstać mają m.in. miejsca do zabaw dla dzieci, uprawiania sportów czy przystań żeglarska. - Obawiam się, że realizacja budowy linii kolejowej w tej okolicy w istotny sposób obniży również atrakcyjność tego terenu - podkreśla burmistrz.

Czytaj także:
Plany na zamknięcie firm w Wąbrzeźnie przez koronawirusa? Sprawdzamy

Negatywny wpływ kolejowa inwestycja może mieć również na przyrodę. W bliskim sąsiedztwie planowanej inwestycji znajduje się obszar chronionego krajobrazu.

- Przedstawiona koncepcja jest nie do przyjęcia - mówi burmistrz o obecnym projekcie linii kolejowej.

Swoje uwagi miasto przekazało w ramach konsultacji społecznych do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mieszkańcy i samorządowcy mogli zgłaszać swoje uwagi dotyczące wstępnie ustalonych korytarzy dla linii kolejowych i dróg szybkiego ruchu do 10 marca.

Jak informują przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, obecnie analizują uwagi zebrane w konsultacjach. Mają zostać zebrane w raporcie, którego publikacja planowana jest na czerwiec. W ciągu kolejnych miesięcy CPK planuje rozpocząć kolejny etap konsultacji, czyli spotkania w gminach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

A tak w ogóle to dlaczego Burmistrz nie chce nowej linii kolejowej ? Mielibyśmy nowe bezpośrednie połączenie z Grudziądzem, Gdańskiem , Warszawą , można by zrezygnować z transportu ciężarowego na rzecz kolejowego itd itd ... same plusy, a w Rondzie ich tak pustki i straty....

y
yaro
19 marca, 20:00, gen:

Debilny pomysł na Centralny Port Komunikacyjny. Przepustowość samego Okęcia można zwiększyć o 20%, a przecież wiele innych lokalnych lotnisk może zwiększyć ilość odprawianych pasażerów o kolejne miliony. CPK to wizja "Kurdupla" nic poza tym...

Kulawy gnom ma jakiś w tym interes.

g
gen

Debilny pomysł na Centralny Port Komunikacyjny. Przepustowość samego Okęcia można zwiększyć o 20%, a przecież wiele innych lokalnych lotnisk może zwiększyć ilość odprawianych pasażerów o kolejne miliony. CPK to wizja "Kurdupla" nic poza tym...

G
Gość
19 marca, 06:35, Marek:

Mam gdzieś Rondo na moje mogą to zlikwidować

19 marca, 9:32, Gość:

To może niech przejadą przez twoje podwórko, będziesz miał atrakcję...

Rolnik z wąsem

G
Gość
19 marca, 06:35, Marek:

Mam gdzieś Rondo na moje mogą to zlikwidować

To może niech przejadą przez twoje podwórko, będziesz miał atrakcję...

M
Marek

Mam gdzieś Rondo na moje mogą to zlikwidować

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska