https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem na bydgoskie lotnisko? Tak, ale... z opóźnieniem

(ak)
na lotnisko pociągiem na razie nie dojedziemy...
na lotnisko pociągiem na razie nie dojedziemy... Jarosław Pruss / arcchiwum GP
Pociąg przez Trzciniec na bydgoskie lotnisko nie pojedzie. Przynajmniej przez najbliższe 5 lat. W zamian będziemy mieli nowe przystanki.

Budowa linii kolejowej z bydgoskiego dworca głównego na lotnisko miała kosztować około 63 mln złotych. Miała mieć od 4,3 do 5 kilometrów długości w zależności od wariantu przebiegu trasy. Przystanek na Błoniu i w Trzcińcu i piękny, nowoczesny terminal przy bydgoskim lotnisku.

Przeczytaj również: Król jest nagi

Do dziś na przygotowania do tej inwestycji wydano już 600 tysięcy zł. Za te pieniądze przygotowano Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe i raport Oceny Oddziaływania na Środowisko.

Linia po 2015 roku

I z inwestycji trzeba zrezygnować. Przynajmniej na razie. - Samorząd nie zrezygnował z budowy połączenia kolejowego na lotnisko - prostuje Agnieszka Gołębiowska, kierownik biura BiT i infrastruktury kolejowej w marszałkowskim departamencie transportu publicznego. - Jedynie przesuwa go w czasie na kolejny okres finansowania unijnego, czyli od 2015 roku.

Dlaczego? Eksperci Inicjatywy Jaspers, którzy monitorują przygotowanie projektu, zasugerowali, że lepiej przeznaczyć pieniądze na "usprawnienie komunikacji w całej aglomeracji".

beta.pomorska.pl w zupełnie nowej odsłonie. Czekamy na opinie

Szkoda, że dopiero teraz po przygotowaniu części dokumentacji i konsultacjach społecznych wyliczyli, że ruch na lotnisku jest za mały, by budować linię kolejową do tego miejsca.

Ale, jak zaznacza Gołębiowska, wydane już na tę inwestycję 600 tys. zł, nie zmarnuje się.

Pieniądze zostaną na BiT City

Nie mają się też zmarnować miliony przeznaczone na samą budowę linii kolejowej. Przeznaczone będą na inne inwestycje w ramach BiT City.

Czegóż zatem możemy się spodziewać jeszcze do 2015 roku, w ramach - jak to określono - usprawnienia komunikacji w całej aglomeracji?

- Nie podjęto jeszcze decyzji, co do planów inwestycyjnych. Mają one lepiej przygotować region do skomunikowania z portem lotniczym - twierdzi urzędniczka.

A zatem: stare przystanki na trasie między Bydgoszczą a Toruniem będą remontowane, powstaną też, jak to określiła Gołębiowska: - Nowoczesne platformy przesiadkowe i węzły komunikacyjne. Dzięki nim za kilka lat ma być więcej podróżnych chętnych skorzystać z pociągu na lotnisko.

Budowa przystanków ma przebiegać jednocześnie z przewidzianym przez Polskie Linie Kolejowe PKP remontem linii kolejowej pomiędzy stolicami województwa, formalnie określanej jako nr 18.

Przeczytaj również: Będą lepsze połączenia lotnicze z Warszawą

Nowe przystanki

Nowe stacje, według wstępnych propozycji, mają powstać na bydgoskim Błoniu i w Nieszawce. Przystanek w Cierpicach będzie przesunięty.

To na razie plany. Jak podkreśla urząd marszałkowski najpierw trzeba zdecydować o przeznaczeniu pieniędzy na przystanki, potem będzie czas na konsultacje społeczne, następnie kosztorys, podział pieniędzy na te inwestycje, a dopiero potem budowa.

Czyli kiedy? - Nowe przystanki kolejowe mogłyby powstać do 2015 roku, ale dopiero po zatwierdzeniu zmian przez Ministerstwo Regionu Regionalnego wraz z Ministerstwem Infrastruktury - podaje Gołębiowska.

Więcej informacji z Bydgoszczy znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/bydgoszcz

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Artur
No a co z tą deklaracją polityków z Bydzi na rzecz metropolii bydgoskiej. Wybory się skończyły i co dalej? w toruniewie już ruch i kopanie dołków pod Bydzią się znowu zaczęło Calbuś i paczuszka już działają. Moze by tak wreszcie spełnić obietnice składane bydgoszczanom. Nie wstyd tym ludziom czy co?
S
Sław
A co do rolowania przez Toruń, jak taki mikrus może rolować giganta, chyba, że gigant jest opóźniony umysłowo.
s
sŁAW
Dyskusja o linii kolejowej z Torunia do Bydgoszczy to szczyt idiotyzmu, przy dzisiejszym ruchu na lotnisku starczy jeden busik z Torunia na każdy lot, 60 000 000 złp starczy na 60 lat kursów. Jeśli budować komunikację między miastami to szybki tramwaj przez Złą Wieś i drugie pasma ruchu na 10 i 80.
B
BYLU
Jak zwykle, gadka szmatka a Bydgoszcz notorycznie rolowana. Toruń pragnie metropolii z Bydgoszczą tylko po to, żeby znowu oszukiwać, rolować Bydgoszcz, tym razem z kasy metropolitalnej. Tak też tam postrzegana jest "współpraca" pomiędzy tymi miastami. Ponadto wkurza mnie bezczelne postrzeganie, przez toruńskich polityków, bydgoszczan jako stado baranów,niezbędne zaplecze ludnościowe, które zawsze można "ulepić" na własne potrzeby. Ale jeszcze bardziej wkurzają bydgoscy politycy, którzy godzą się na to. Ci, którzy się nie godzą, niech się pokażą i walczą o Bydgoszcz. Są tacy?! I nie gadka a czyny, Panie i Panowie. Jedyna szansa, to Metropolia Bydgoska. To trzeba powtarzać jak mantrę. I wreszcie najważniejsze, dobro zawsze zwycięży zło, prędzej czy później. O to można być spokojnym...
M
Marek
Calbecki roluje Bydgoszcz poraz kolejny na potege. Poczekal tylko jeden dzien na wyniki wyborcze i "dal z grubej rury" pokaz swoich mozliwosci. To ze budowa polaczenia kolejowego na lotnisko jest ze wzgledow ekonomicznych malo uzasadniona w porownaniu do tak niewielkiego ruchu lotniczego, jest sprawa jasna. Pytanie tylko, czy Calbecki o tym nie wiedzial przed dwoma laty, rozszerzajac projekt BiT o odcinek Bydgoszcz Gl. - Port Lotniczy?. Otoz wiedzial doskonale i nie sugestie expertow UE byly tutaj decydujace, chodzi o cos innego a mianowicie o uzyskanie srodkow na przejecie i modernizacje dworcow torunskich. Jak kazdy wie, na odcinek poponowanego polaczenia kolejowego, lacznie z przystankiem na Bloniu, przewidziana byla kwota okolo 63 mln. zl. Teraz Calbecki proponuje w zamian, wybudowanie dwoch przystankow kolejowych, ktorych koszty nie przekrocza ca. 10 mln. zl plus modernizacje i odnowe kilku przystankow kolejowych na trasie Bydgoszcz- Torun. Laczne wydatki zamkna sie kwota okolo 20-25 mln. zl. W ten sposob Calbecki wygospodarowuje kwote rzedu ca 40 mln zl, z przeznaczeniem na przejecie od PKP i remonty dworcow kolejowych w Toruniu. Tak to drodzy Bydgoszczanie, zostaliscie w podziekowaniu za oddane glosy na PO, wyrolowani bez mydla przez pazernego marszalka torunskiego. Odstapienie od budowy tej linii mialoby sens, jezeli te same srodki przeznaczono by na inne bydgoskie inwestycje kolejowe jak na przyklad modernizacja dworca glownego w Bydgoszczy. Ale takie rozwiazanie, nie da tak potrzebnych srodkow na tylko sluszne torunskie inwestycje i oto tu chodzi.
q
qwerty
Tak to PO roluje Bydgoszcz. No ale motłoch dalej będzie nanich głosował. Brawo.
G
Gość
Jakies przystanki chcą stawiać zamiast konkretnej inwestycji! Gratuluję ambicji urzednikom!
B
Bromberg
Dokładnie tu chodzi o transport do powstającego Cargo na lotnisko , a nie pasażerów. Znów 5 lat w plecy dla regionalnego portu. Ludzie obudzcie sie!!! Marszałek nas roluje...
Brak autostrady , szybkich dróg, KDP, a na dodatek Grudziadz bedzie miał za rok bezposredni zjazd na autostrade.
A my?
Wystarczy ze poprawia drogi z Włocławka i Inowrocławia do Torunia i reszta jest chyba oczywista.
Ale to chyba powinni widziec zarzadajacy miastem a nie obywatele, jest demokracja wiec prosze sie wsłuchac w głos obywatelski i działać. Chyba ze przez historie chcecie byc osadzeni jako nieudacznicy.
Na pominik moga liczyc tylko prezydenci Bydgoszczy , którzy coś dla niej zrobili. Zacznijcie działać. Moze za 70 lat wasze wnuki beda chodzic po ulicach z waszymi nazwiskami albo skwerami, albo slad po was zniknie.

CZY NASI POLITYCY I RADCY MIEJSCY SA TAK SŁABI CZY SA SLEPI?
u
ula
Zgadzam się,że Bydgoszcz chociaż duże miasto to inwestycyjnie zacofane, proszę spojrzeć na Lublin i nieopodal leżący Chełm w woj.lubelskim, ścieżki rowerowe nad rzekami i w centrum miasta,w Chełmie,który jest 2 razy mniejszy niż Bydgoszcz deptak i pięknie zrobiony rynek,są od dawna.Wstyd Bydgoszcz!
f
fred
" ruch na lotnisku jest za mały, by budować linię kolejową do tego miejsca"-zdaje sie ,ze jednym z argumentow byla rozbudowa cargo na lotnisku ?????
a
ania
- NO TAK! LOTNISKO PADA, NIKT NIE CHCE TAM LATAĆ, BO BRAK INWESTYCJI, ŻADNYCH NOWYCH POŁĄCZEŃ;
- S -5 ? TOTALNA KLAPA; DWORZEC? GORZEJ NIŻ W XIX WIEKU, TRAMWAJ DO FORDONU Z POŚLIZGIEM, BYDGOSZCZ TO JEDYNE W POLSCE TAK ZACOFANE INWESTYCYJNIE MIASTO; NASI POLITYCY REGIONALNI NIC NIE WYWALCZYLI DLA BYDGOSZCZY, ZAJMUJĄ SIĘ BZDURAMI, A WSZYSTKO LEŻY, JUŻ W PRZYSZŁYM ROKU KAŻDE WIĘKSZE POLSKIE MIASTO BĘDZIE MIAŁO DOSTĘP DO DOBRYCH DRÓG OPRÓCZ BYDGOSZCZY,
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska