Na ostatniej sesji grupa radnych złożyła projekt uchwały o wygaśnięciu mandatu burmistrza, pisaliśmy o tym w sobotę.
Samorządowcy przedstawili opinię prawną, z której wynika, że burmistrz Wacław Derlicki nie powinien pobierać diety za zasiadanie w radzie nadzorczej Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Ponadto nie wiadomo kto nominował gospodarza miasta do rady nadzorczej. - Sam siebie nie może, a rada tego nie zrobiła - mówił po sesji Piotr Grążawski, rzecznik Rady Miejskiej. Właśnie z tych powodów, zdaniem rady, wygasł mandat burmistrza.
Marek Hildebrandt, przewodniczący brodnickiego samorządu, jest przekonany, że radni są
zobowiązani do przyjęcia uchwały.
- Ustawa jest jednoznaczna - stwierdza. - Głosowanie przeciw będzie naruszeniem prawa, co grozi pociągnięciem do odpowiedzialności karnej - dodaje.
Z drugiej strony burmistrz dysponuje wykładnią ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby publiczne sporządzoną przez wydział prawny kujawsko-pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Z pisma wynika, że "osoby pełniące funkcje publiczne mogą zasiadać w radach nadzorczych spółek komunalnych i otrzymywać wynagrodzenie".
Obie strony są zatem przekonane o swojej racji.
Jednak to dopiero początek batalii o diety pracowników magistratu w radach nadzorczych.
- _Dzwoniłem do kilku ościennych miast. Pracownicy urzędów zasiadają w radach nadzorczych, ale
**_nie pobierają
za to żadnego wynagrodzenia. Brodnica jest ewenementem - kwituje Marek Hildebrandt.
Spośród urzędników magistratu
w radach zasiadają:
**Marek Kinal (Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji), Kazimierz Tuptyński (Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej), Anna Kupczyk (PGK), Jarosław Radacz (Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej), Elwira Kempczyńska (PEC), Małgorzata Lubaczewska (Brodnickie Towarzystwo Budownictwa Społecznego) i Ewa Sokalska (BTBS).
Radni chcą zawieszenia wypłat diet za zasiadanie w spółkach. W przeciwnym razie skierują sprawę do sądu rejestrowego.
Uchwała o wygaśnięciu mandatu burmistrza stanie na sesji, 2 sierpnia.
