Od kwietnia zeszłego roku do "Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej" przystąpiło 1600 urzędów. Prowadzony jest on przez KIR i MPiT, a jego partnerem jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Program okazał się sukcesem, a tempo jego wdrażania jest szybsze niż pierwotnie zakładano. Jeszcze w 2017 r. tylko 10 proc. urzędów akceptowało płatności bezgotówkowe. Dziś taką możliwość oferuje już ponad 60 proc. z nich. Od momentu uruchomienia tego programu Polacy zrealizowali w urzędach przeszło 800 tys. transakcji bezgotówkowych o łącznej wartości ponad 104 mln zł.
Przeczytaj też: Klient płacąc kartą, kupuje i wydaje więcej
Ponad rok temu, kiedy został uruchomiony program, był to pionierski projekt promujący obrót bezgotówkowy w sektorze publicznym. Fundacja Polska Bezgotówkowa – wspólna inicjatywa banków, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych, została utworzona w celu promowania płatności bezgotówkowych wśród przedsiębiorców. W ramach uruchomionego przez Fundację Programu Polska Bezgotówkowa do przedsiębiorców trafiło już blisko 60 tys. terminali płatniczych.
– Prace nad przygotowaniem programu dla urzędów rozpoczęliśmy dwa lata temu - przypomina Piotr Alicki, prezes zarządu KIR. - Był to ważny krok w kierunku nowoczesnej, przyjaznej obywatelom administracji, dlatego cieszy nas, że spotkał się z tak pozytywnym odbiorem po stronie urzędów i Polaków. Połączenie sił Fundacji Polska Bezgotówkowa z KIR oraz Fundacją Cyberium zapewni możliwość szerszego dotarcia z ofertą w sektorze publicznym.
Czytaj również: Rewolucja bezgotówkowa wkracza do urzędów. Zamiast portfela - karta płatnicza lub smartfon
Program Polska Bezgotówkowa od 1 września br. będzie rozszerzony między innymi o podmioty sektora publicznego i obejmie również urzędy uczestniczące w "Programie upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej". 1 września br. rozpocznie się proces migracji urzędów do Programu Polska Bezgotówkowa i potrwa do 31 marca 2019 r.
Istotną korzyścią dla urzędów wynikającą z tej zmiany będzie wydłużenie do 31 sierpnia 2021 r. okresu, w którym urzędy będą mogły akceptować płatności bezgotówkowe bez ponoszenia kosztów terminali POS i obsługi transakcji, a także możliwość zainstalowania terminali płatniczych w każdym punkcie kasowym urzędu. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie będą ponosić również klienci urzędów. Urzędy i ich klienci, poza Programem Polska Bezgotówkowa, nadal będą mogli korzystać z oferowanej przez KIR usługi WebPOS Paybynet, umożliwiającej akceptację płatności bezgotówkowych z użyciem bankowych aplikacji mobilnych, która będzie świadczona bezpłatnie.
- W związku z sukcesem Programu Polska Bezgotówkowa, który dotychczas skierowany był tylko do przedsiębiorców, zdecydowaliśmy o znaczącym rozszerzeniu formuły Programu. Jedną z nowych grup objętych od września br. programem jest szeroko rozumiany sektor publiczny. Włączenie się Fundacji Polska Bezgotówkowa w inicjatywę prowadzoną przez KIR i MPiT zaowocuje jeszcze szybszym rozwojem płatności bezgotówkowych w Polsce – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa. – Naszym celem jest bowiem to, aby można było płacić bezgotówkowo w każdym punkcie przyjmującym płatności bez względu na to, czy prowadzony jest przez podmiot sektora prywatnego czy publicznego.
Wideo - Chcemy płacić kartą, ale nie zawsze możemy
Źródło: X-news/Agencja Informacyjna Polska Press
