- Od naszego przystąpienia do Unii Europejskiej produkcja żywności wzrosła w Polsce o 40%. To powód do dumy i satysfakcji dla całego sektora. Dziękuję rolnikom, przedsiębiorcom, eksporterom, agencjom rolnym oraz naszym służbom weterynaryjnym i fitosanitarnym, dzięki którym polskie produkty trafiają na ponad 70 rynków zbytu - mówił Sawicki. W 2014 roku wartość naszego eksportu rolnego wyniosła prawie 22 mld euro.
- Z powodu rosyjskiego embarga nastąpił spadek eksportu na rynek unijny w sektorze produktów mleczarskich, owoców i warzyw. Wprawdzie odnotowaliśmy 40% wzrost eksportu w sektorze drobiu, ale nastąpił jednocześnie 10% spadek eksportu na rynek UE - przyznał minister.
Stad nacisk na dotarcie do innych odbiorców. Polskie produkty mają sprobować przebić się na rynkach takich państw, jak: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Singapur, Indie, Japonia, Chiny, Kanada, Algieria, Republika Południowej Afryki, Stany Zjednoczone, Arabia Saudyjska, Egipt, Wietnam i Iran. To kraje wybrane do szczególnej promocji na specyficznych, nowych rynkach. - To nasze priorytety na rok 2016 i lata najbliższe - zapowiedział minister.
Dynamika eksportu w 2014 roku wyniosła 4,5%, w I półroczu 2015 r. to 6,4% - podał Marek Sawicki
Szef resortu rolnictwa mówił m.in. o czterokrotnym wzroście eksportu naszej żywnością w ostatniej dekadzie. - To dobry wynik - komentował, ale zaraz potem dodawał, że wiele jeszcze można zdziałać. Marek Sawicki chciałby, aby powstał wspólny narodowy koszyk polskich produktów, co miałoby przyczynić się do współpracy i uniknięcia konkurencji polsko-polskiej.
Nowa strategia "szczęśliwa trzynastka" to wynik współpracy ministerstwa z agencjali, insytutami i szeregiem przedstawicieli branży rolno-spożywczej. Mają być wspóne stoiska, reklamy, misje przyjazdowe importerów oraz szkolenia dla naszych przedsiębiorów.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zarezerwowało na ten cel 5 mln zł, poza tym w funduszach promocji jest ok. 12 mln. Minister Sawicki wspomniał też o zapowiadanych pieniądzach Komisji Europejskiej na promocję - 120 mln euro, z czego 40 mln na produkty mleczarskie i trzodę chlewną. W konferencji wzięli udział także prezes Agencji Rynku Rolnego Radosław Szatkowski oraz przedstawiciele 11 organizacji branżowych zaangażowanych w promocję polskiej żywności.