Pomysł na duże zmiany w komunikacji miejskiej w Bydgoszczy

Mateusz Mazur
Koncepcja dwójki bydgoszczan zakłada poprowadzenie czterech linii tramwajowych do Fordonu
Koncepcja dwójki bydgoszczan zakłada poprowadzenie czterech linii tramwajowych do Fordonu Dariusz Bloch
Alternatywna koncepcja komunikacji miejskiej po zakończeniu prac przy linii tramwajowej do Fordonu nie podoba się ZDMiKP

O czwartej koncepcji, którą przygotowali Tomasz Taczkowski i Kamil Jeliński pisaliśmy już w poniedziałkowej "Pomorskiej". Dwójka bydgoszczan w swojej propozycji skupiła się przede wszystkim na liniach tramwajowych. Podobnie, jak drogowcy chcą poprowadzić do Fordonu cztery linie tramwajowe.
Nie oznacza to jednak, że w ich pomyśle nie ma zmian w komunikacji autobusowej. Pojawił się między innymi pomysł na utworzenie bezpośredniego kursu np. z Osowej Góry do Błonia i z Czyżkówka do Szwederowa.

- Nasz projekt zakłada w głównych korytarzach transportowych bez transportu szynowego utworzenie silnych połączeń autobusowych z możliwie najmniejszą liczbą linii. Niewielka liczba linii kursujących z dużą częstotliwością powoduje, że system jest bardziej odporny na zakłócenia i bardziej "czytelny" dla pasażera - uważa Tomasz Taczkowski.

Czytaj: < ahref="http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20150629/BYDGOSZCZ01/150629279">Gdzie pojadą tramwaje? Dotarliśmy do alternatywnej koncepcji [interaktywna mapa]

Dwójka bydgoszczan proponuje, aby po naszych ulicach kursowały 32 dzienne linie autobusowe. Pierwszą zmianą, jaką proponuję twórcy projektu, to poprowadzenie linii 51 z Czyżkówka do Inowrocławskiej przez ulice Nad Torem, Grunwaldzką, Kruszwicką i Wały Jagiellońskie. Według Taczkowskiego i Jelińskiego linia zapewni obsługę południowej części Szwederowa z centrum miasta.

Linie 52 i 54 miałaby kursować bez zmian, natomiast już 53 poprowadzono od Kapuścisk do osiedla Błonie przez ulicę Stawową.
Autobusy linii 55 miałyby pojechać trasą od Inowrocławskiej do Kapuścisk. W ten sposób miałoby nastąpić połączenie obecnych linii 55 i 59. Jak uzasadniają projektanci średnie obecne napełnienie na obu liniach wynosi ok. 25%, a połączenie linii pozwoli na wykorzystanie ich bardziej ekonomicznie.
Kolejna zmiana miałaby nastąpić na linii 57, która kursowałaby z Dworca Głównego na osiedle Tatrzańskie.
- Połączenie północnych osiedli Fordonu z Dworcem Głównym, dzięki skierowaniu autobusów przez ul. Curie-Skłodowskiej łączymy bezpośrednio Leśne z Bartodziejami, tworzymy też połączenie tej dzielnicy z Fordońską i Brdyujściem. Linia łączy też osiedle Leśne z nowym Fordonem i zapewnia komunikację na ul. Kaliskiego - uzasadniają projektanci.

Linie 58 twórcy projektu chcieliby skrócić do Chmurnej i pokierować na Błonie. W to miejsce utworzona miałaby zostać linia 82 z osiedla Piaski do pętli na Garbarach, która kursowałaby przez Opławiec i Smukałę.
Po połączeniu linii 55 i 59 nowa linia 59 miałaby połączyć osiedle Prądy z Garbarami. A linia 69 z węzła przy Królowej Jadwigi prowadziłaby aż do ulicy Niklowej.

Bydgoszczanie proponują także utworzenie nowej linii 62 z Osowej Góry do osiedla Błonie. Miałaby ona przede wszystkim dowozić mieszkańców Osowej Góry, Flisów i Jarów do tramwaju przy Nakielskiej.

Zmian jest jeszcze dużo więcej. Między innymi linia 70 miałaby połączyć Leśne ze Starym Fordonem, linia 74 osiedle Eskulapa z osiedlem Nad Wisłą, linia 77 Las Gdański z Przylesiem, linia 78 pętlę przy Wyścigowej z Łęgnowem, a linia 79 Bocianowo z Glinkami.

Poza tym projektanci proponują utworzenie sześciu linii nocnych (obecnie jest ich pięć). Połączyłyby one Leśne z Łęgnowem, Błonie i Osową Górę z pętlą Łoskoń oraz plac Kościeleckich ze Smukałą, Prądami i Piaskami.

Drogowcom proponowane zmiany nie spodobały się. Ich zdaniem doszłoby do zbyt dużej rewolucji w bydgoskiej komunikacji miejskiej.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Michał

Mieszkam na czyzkowku, mnie też pomysl zmian obu lini 51, i 58 zdecydowanie sie nie podoba, jedna np. 51 byłaby do przemyslenia,i jakie to niby w zamian 58 lonia 82, zupelnie inna trasa, na bloniu autobusów nie brakuje.Ponadto za tak kosztowny tramwaj do fordonu, linie autobusowe w kierunku centrum powinny zostać zlikwidowane, aby tramwaje nie świeciły pustkami jak to ma miejsce na odcinku garbary-rycerska!!!

T
Trollbyd

Drogowcy z chęcią ograniczyliby liczbę linii i częstotliwość kursowania autobusów i tramwajów. Chodzi o to, żeby ludzie jeździli samochodami. Nie po to poszerza się ciągle ulice i buduje nowe "miejskie autostrady", żeby jeździć komunikacją.

B
BDG33

"Drogowcom proponowane zmiany nie spodobały się".

Pewnie, najlepiej nic nie robić i co miesiąc brać kasę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3