Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomysł na nowy most nad Brdą w Bydgoszczy. Czy dobry?

Mateusz Mazur
Mateusz Mazur
W sąsiedztwie ulicy Kazimierza Wielkiego ma powstać nowa przeprawa tramwajowa. To decyzja większości wnioskujących.
W sąsiedztwie ulicy Kazimierza Wielkiego ma powstać nowa przeprawa tramwajowa. To decyzja większości wnioskujących. Tomasz Czachorowski
Nowy most nad Brdą powstanie w sąsiedztwie ul. Kazimierza Wielkiego. Propozycja ma swoich zwolenników, ale też przeciwników.

Nowa przeprawa tramwajowa połączy ulice Toruńską i Fordońską. Inwestycja w planach miasta znajduje się od kilku lat i znalazła się w tzw. „projektach szynowych”. Dziś już wiemy, że powstanie ona wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego. Za takim pomysłem w czasie konsultacji społecznych miała opowiedzieć się większość wnioskujących. Temat wydłużenia ulicy Perłowej na razie zatem nie wchodzi w grę.

Pod uwagę przy wyborze projektu brano kilka czynników. Oceniane były m.in. oszczędności w pracy przewozowej, koszty wykupu nieruchomości, liczba obiektów do wyburzenia oraz wspomniane konsultacje społeczne, w czasie których do drogowców wpłynęło aż 900 wniosków.

- Nigdy prowadzone przez nas konsultacje nie miały aż takiego odbioru - mówi Krzysztof Kosiedowski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej. - W zeszłym tygodniu na rozmowy z wnioskodawcami trzeba było poświęcić aż trzy dni - dodaje.

Przeczytaj także: Mają pozwolenie na wielką inwestycję w Bydgoszczy

Propozycja budowy przeprawy w sąsiedztwie ulicy Kazimierza Wielkiego zyskała wielu zwolenników, ale też przeciwników. Paweł Górny - społecznik, który zajmuje się zrównoważonym transportem twierdzi, że przedłużenie ulicy Perłowej było zdecydowanie lepszym pomysłem.

- Nowy most przy ulicy Kazimierza Wielkiego dla tramwajów z górnego tarasu miasta w obecnej siatce połączeń będzie pełnił swoją funkcję tylko dla linii nr 7, której swobodniej będzie dojechać do Fordonu. Dla pozostałych linii trasa do centrum się wydłuży, więc i tak będą musiały korzystać z mostu Pomorskiego - wyjaśnia Górny. Jego zdaniem miasto traci świetną okazję, by przez przedłużenie ulicy Perłowej w najkrótszy możliwy sposób połączyć Wyżyny z Bartodziejami.

- Tracimy odwagę na budowę trasy, która w znaczny sposób ułatwiłaby przebieg komunikacji publicznej oraz ciągów pieszo-rowerowych - dodaje Paweł Górny.

Jest jeszcze jeden argument. W momencie gdy tramwaje zostaną skierowane na nowy most będą miały do pokonania aż trzy spore skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, w tym newralgiczne punkty jakimi są zbiegi ulic Kazimierza Wielkiego z Toruńską i Fordońską. Oczywiście tutaj na pomoc może przyjść system ITS, jednak nie wszyscy uważają za zasadne pokładanie w nim nadziei.

Drogowcy zgadzają się, że niektóre argumenty mają uzasadnienie, ale wskazują też na pozytywne aspekty budowy mostu właśnie w tym miejscu. Inwestycja stworzy długi, alternatywny odcinek od r. Jagiellonów do Kazimierza Wielkiego.

- Ułatwi on przebieg tymczasowej organizacji ruchu w przypadku awarii lub prac remontowych - uważa Kosiedowski.

W dalszym ciągu będą jednak prowadzone analizy projektu i dyskusje na ten temat. Drogowcy chcą jeszcze raz przyjrzeć się wszystkim argumentom.

***
Sprawdź prognozę pogody - kujawsko-pomorskie

źródło: TVN Meteo Active /x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska