https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ponad 5,8 mln zł kary dla znanej firmy spedycyjnej! „Postanowienia nieuczciwe wobec klientów". Firma odpowiada

Maciej Badowski
PAP
Opracowanie:
Zdaniem UOKiK spółka Epaka od 2 marca 2018 do 3 sierpnia 2023 r. stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień.
Zdaniem UOKiK spółka Epaka od 2 marca 2018 do 3 sierpnia 2023 r. stosowała we wzorcach umów z konsumentami szereg niedozwolonych postanowień. Unsplash/Claudio Schwarz
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zakwestionował 9 klauzul abuzywnych stosowanych przez spółkę spedycyjną Epaka. Prezes UOKiK nałożył na spółkę ponad 5,8 mln zł kary. – Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów – stwierdził Chróstny. – Od wydanej decyzji Spółka złożyła już odwołanie, w którym decyzja została zaskarżona w całości – czytamy w oświadczeniu firmy.

Spis treści

Ponad 5,8 mln zł dla spółki Epaka

Jak poinformował we wtorkowym komunikacie UOKiK, prowadząca działalność spedycyjną spółka Epaka od 2 marca 2018 do 3 sierpnia 2023 r. stosowała we wzorcach umów z konsumentami "szereg niedozwolonych postanowień". Dodano, że Prezes UOKiK w wydanej decyzji zakwestionował dziewięć abuzywnych klauzul, zawierających różne naruszenia i nałożył na spółkę ponad 5,8 mln zł kary.

Epaka stosowała liczne postanowienia, które były nieuczciwe wobec jej klientów, dezinformowały ich, bezpodstawnie obarczały ich dodatkowymi obowiązkami, a także utrudniały proces reklamacyjny. Ponadto spółka stosowała klauzule dające jej swobodę modyfikacji umowy o prowadzenie indywidualnego konta w swoim serwisie, co jest niedopuszczalne – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Czego dotyczą zarzuty dla spółki Epaka?

Po dokonaniu analizy wzorców umów, UOKiK ustalił, że Epaka m.in.:

  • zobowiązywała klientów do akceptacji regulaminu wybranego przewoźnika, ale nie zapewniała dostępu do tych dokumentów, co jest niezbędne, aby konsumenci byli związani zamieszczonymi tam postanowieniami,
  • nakładała na odbiorców paczek niepoparty przepisami prawa obowiązek bezzwłocznej reakcji w przypadku uszkodzonej przesyłki i zdobycia podpisu kuriera pod protokołem szkody,
  • stwierdzała, że nie ponosi odpowiedzialności za legalność działania przewoźnika, w tym posiadanie wymaganych zezwoleń i innych warunków formalnych. Przy czym oczywiste jest, że spedytor powinien zweryfikować uprawnienia i dane firm, których usługi oferuje,
  • skracała termin na złożenie reklamacji, a jednocześnie dopuszczała możliwość przekroczenia ustawowych 30 dni na udzielenie odpowiedzi na roszczenia,
  • utrudniała złożenie reklamacji nakładając wymogi odnośnie załączenia dodatkowych dowodów i dokumentów,
  • zastrzegała sobie prawo do zmiany regulaminu, nie precyzując podstawy ani zakresu takich działań. Tymczasem zmiany zobowiązań ciągłych zawartych na czas nieokreślony, a taki charakter mają umowy o prowadzenie konta w serwisie epaka.pl, uwarunkowane są odpowiednimi precyzyjnymi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem kontraktu. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do takich działań.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie.

Firma odpowiada: Od wydanej decyzji spółka złożyła odwołanie

– Zarząd epaka.pl S.A. nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK z dnia 20 grudnia 2023 r. Od wydanej decyzji Spółka złożyła już odwołanie, w którym decyzja została zaskarżona w całości – czytamy w oświadczeniu firmy. – Wydana decyzja jest dla Spółki niezwykle krzywdząca i nie do zaakceptowania – dodano.

– Wskazane w niej zarzuty dotyczące postanowień regulaminu nigdy nie stanowiły podstaw działań lub decyzji, które naruszałyby interesy Konsumentów – podkreślono.

W dalszej części wskazano, że spółka „niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia o wszczęciu postępowania, zdecydowała o dobrowolnym zaprzestaniu stosowania kwestionowanych postanowień, mając na względzie z jednej strony dobro interesów Klienta a z drugiej lojalną i niekonfrontacyjną postawę wobec UOKiK". – Pomimo takiej postawy, przejawiającej się dołożeniem wszelkich starań, by nasz regulamin był zgodny z założeniami UOKiK, zostaliśmy ukarani nieproporcjonalnie wysoką karą – czytamy.

Spółka odwołała się od decyzji i będzie podejmować dalsze kroki prawne. dodano.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska