Spis treści
Zaktualizowane wymagania sprzętowe
Projekt rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, opublikowany w Rządowym Centrum Legislacji, przewiduje szereg zmian mających na celu dostosowanie polskich szkół do szybko zmieniającej się rzeczywistości technologicznej. Jednym z kluczowych założeń jest aktualizacja minimalnych wymagań dla sprzętu komputerowego, uwzględniająca postęp technologiczny, który nastąpił od ostatniej nowelizacji w 2022 roku. Zmiany te mają zapewnić uczniom i nauczycielom dostęp do nowoczesnych narzędzi dydaktycznych oraz umożliwić realizację programów nauczania przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych.

W projekcie zwrócono uwagę na konieczność skrócenia minimalnego okresu gwarancyjnego dla sprzętu komputerowego z 36 do 24 miesięcy. Decyzja ta ma na celu lepsze dostosowanie warunków gwarancji do szybkiego tempa rozwoju technologicznego oraz cyklu życia nowoczesnego sprzętu.
Dodatkowo projekt uwzględnia potrzebę uzupełnienia wymagań o regulacje dotyczące realizacji usług w zakresie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), co jest odpowiedzią na potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami.
Przeczytaj też: Łatwy arkusz – kiepski wynik. Dlaczego matura z polskiego wypadła tak słabo? „Zdający traktują język polski po macoszemu”
Technologia w edukacji
Zgodnie z uzasadnieniem projektu, zmiany te są odpowiedzią na rosnące potrzeby edukacyjne oraz są częścią realizacji założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Ministerstwo podkreśla, że aktualizacja wymagań jest niezbędna do zapewnienia, że szkoły będą wyposażone w sprzęt zgodny z najnowszymi standardami technologicznymi, co ma bezpośredni wpływ na jakość kształcenia.
Dodatkowo, aby zapewnić standardy wyposażenia szkół w infrastrukturę cyfrową, jest konieczne określenie minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych wspierających realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Projekt zakłada, że wszystkie szkoły, niezależnie od typu i rodzaju, będą musiały zapewnić odpowiednie warunki oraz sprzęt specjalistyczny dla uczniów kształcenia specjalnego. Podkreślono, że postęp technologiczny ma ogromne znaczenie również w pracy z uczniami niepełnosprawnymi, umożliwiając wykorzystanie nowoczesnego sprzętu komputerowego do wspomagania komunikacji.
Wprowadzenie nowych standardów
Projekt rozporządzenia przewiduje wprowadzenie szczegółowych wymagań dla sprzętu komputerowego i technologii informacyjno-komunikacyjnych, które mają obowiązywać od roku szkolnego 2026/27. Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe będą musiały dysponować m.in. szerokopasmowym dostępem do internetu, interaktywnymi monitorami dotykowymi, drukarkami 3D oraz sprzętem umożliwiającym realizację nagrań i zajęć praktycznych.
W uzasadnieniu do projektu wskazano, że szkoły przy planowaniu wyposażenia będą musiały dokonać analizy posiadanych już środków, w tym zakupionych ze środków Unii Europejskiej, aby zapewnić komplementarność działań między Krajowym Planem Odbudowy a funduszami strukturalnymi UE.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał zastosowania w szkołach dla dorosłych oraz w branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, co odzwierciedla specyfikę kształcenia w tych typach placówek. Rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem zapisów dotyczących minimalnych wymagań dla technologii informacyjno-komunikacyjnych, które zostaną wprowadzone od 1 września 2026 roku.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: