https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Praca czeka w autobusach

MAŁGORZATA GOŹDZIALSKA
- Jestem kierowcą od trzech lat i nie  zamierzam zmieniać pracy - zapewnia  Damian Ocibski z włocławskiego MPK
- Jestem kierowcą od trzech lat i nie zamierzam zmieniać pracy - zapewnia Damian Ocibski z włocławskiego MPK Fot. Wojciech Alabrudziński
Włocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma kłopot - kierowcy wyjeżdżają za granicę albo przechodzą do prywatnych firm.

We włocławskim MPK pracuje 156 kierowców. Do obsady wszystkich linii potrzeba 163 szoferów z uprawnieniami. Szefostwo MPK robi co może, żeby wszystkie autobusy wyjeżdżały na trasę. Zbliża się jednak sezon urlopowy. Czy pasażerów będzie miał kto wozić? To problem, który spędza sen z powiek szefostwu firmy.

- Obecnie mamy osiem wakatów - mówi prezes Marek Krygier. Dlaczego pracownicy odchodzą? - Bo wyjeżdżają za granicę, gdzie zarabiają więcej lub są podkupo-wani przez prywatne firmy transportowe - odpowiada.

Średnia płaca kierowcy we włocławskim MPK to 2,5 tysiąca złotych. Zatrudnieni w prywatnych firmach transportowych, zwłaszcza tych, które mają siedziby w dużych miastach, zarabiają nawet dwa razy więcej.

W tej sytuacji szefostwo MPK myśli nawet o zatrudnieniu "zwykłych" kierowców z kategorią B, którym zafunduje bezpłatne szkolenie. Takie szkolenie, dające uprawnienia to koszt do 5 tysięcy złotych. Oczywiście, największe szanse na pracę mają ci, którzy wcześniej zdobyli uprawnienia kierowcy autobusowego.

Na brak kierowców nie narzeka Andrzej Kozłowski, zarządca Państwowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej we Włocławku.

- Mam starą, solidną, sprawdzoną kadrę - podkreśla A. Kozłowski. - Większość kierowców pracuje w tej firmie po kilkanaście, kilkadziesiąt lat.

Zarządca przyznaje jednak, że i z filii PPKS w Aleksandrowie odeszło sporo kierowców, którzy zdecydowali się za pośrednictwem firm toruńskich wyjechać za granicę. W PPKS we Włocławku są wakaty, gdyż zwiększane jest zatrudnienie, ale też nie brakuje ofert. Ile kierowcy zarabiają w tym przedsiębiorstwie? - Nie powiem, bo mi wstyd - powiedział zarządca. - Chciałbym płacić zdecydowanie więcej.

Mitem są, według zarządcy, twierdzenia, że prywatne firmy transportowe świetnie płacą. Do PPKS-u przychodzą bowiem do pracy często kierowcy z tych firm. Ruchy kadrowe to zapowiedź, że idą lepsze czasy dla przedstawicieli tego zawodu.


Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska