Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Protest w Polregio. "Nie stać nas na 700 zł podwyżki". Ile mogą dać?

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
20 kwietnia na Kujawach i Pomorzu nie pojechało co najmniej 20 pociągów Polregio, na trasach: Toruń - Bydgoszcz, Bydgoszcz - Toruń, Bydgoszcz - Piła, Toruń - Włocławek.
20 kwietnia na Kujawach i Pomorzu nie pojechało co najmniej 20 pociągów Polregio, na trasach: Toruń - Bydgoszcz, Bydgoszcz - Toruń, Bydgoszcz - Piła, Toruń - Włocławek. Wa/zdjęcie ilustracyjne
20 kwietnia na Kujawach i Pomorzu nie pojechało co najmniej 20 pociągów przewoźnika regionalnego Polregio. To trudny czas dla pasażerów podróżujących kolejami regionalnymi Polregio - nie każdy pociąg przyjeżdża na stację. Pracownicy protestują. Przewoźnik: - Nie stać nas na 700 zł podwyżki!

20 kwietnia na Kujawach i Pomorzu nie pojechało co najmniej 20 pociągów Polregio, na trasach: Toruń - Bydgoszcz, Bydgoszcz - Toruń, Bydgoszcz - Piła, Toruń - Włocławek.

Protest. Do kiedy potrwa?

Jak długo jeszcze potrwa protest?

- To, kiedy zakończy się zależy od marszałka - stwierdza Grzegorz Młotkowski, przewodniczący Międzyzakładowego Związku Zawodowego Maszynistów w Toruniu.

Młotkowski podkreśla , że to wciąż nie jest strajk, ale taki będzie niedługo - generalny. Wtedy staną wszystkie pociągi Polregio w kraju.

Przypomnijmy, pracownicy tej spółki chcą zarabiać więcej. Wielu dostaje minimalną krajową. Związkowcy apelują o 700 zł podwyżki.

- Pracownicy uciekają do konkurencji, która płaci nawet 1500 zł brutto więcej. Zatrudnieni w Polregio to najgorzej opłacani pracownicy kolejowi w kraju. A mówimy przecież o największym, polskim przewoźniku regionalnym. To jeszcze nie jest strajk, po prostu nie ma komu wozić pasażerów - komentuje Leszek Miętek, szef Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

12 kwietnia odbyło się ostatnie spotkanie zarządu Polregio ze związkami zawodowymi i mediatorem w sprawie sporu zbiorowego.

- Wobec braku możliwości zawarcia porozumienia płacowego, zakończyło się ono podpisaniem protokołu rozbieżności - odpowiedziało nam wczoraj biuro prasowe Polregio. - Związki podtrzymały żądania podwyżki wynagrodzeń o 700 zł w uposażeniu zasadniczym, z wyrównaniem od 1 grudnia 2021 roku dla każdego pracownika. Ze względu na brak zabezpieczenia finansowego na podwyżki, spółka nie może spełnić tych postulatów.

W odpowiedzi czytamy też, że zarząd Polregio rozumie oczekiwania strony społecznej odnośnie podwyżek wynagrodzeń, jednak przede wszystkim musi dbać o bezpieczeństwo finansowe spółki: - Podwyżki w oczekiwanej przez związki wysokości to roczny koszt ok. 124 mln zł. Oznaczałoby to stratę finansową dla spółki i utratę jej rentowności.

Polregio zaproponowało podniesienie wynagrodzenia zasadniczego o 400 złotych od 1 stycznia 2022 roku oraz 500 złotych jednorazowej gratyfikacji, przy czym wypłata byłaby uwarunkowana podpisaniem aneksów z marszałkami wszystkich województw.

Zapłacą za usługi, których nie ma?

Do tej pory Polregio podpisało aneks do umowy z województwem świętokrzyskim, w którym zabezpieczono dodatkowe pieniądze na wynagrodzenia dla pracowników, a w planach są kolejne aneksy. Podwyższenie wynagrodzeń odbędzie się więc tak szybko, jak to możliwe, po zabezpieczeniu finansowania na ich wdrożenie.

Zapytaliśmy kujawsko-pomorski urząd marszałkowski, czy w związku z tym, że nie są realizowane niektóre połączenia wyciągnie konsekwencje i nie zapłaci za niezrealizowaną usługę. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Wcześniej Piotr Całbecki odpowiedział nam m.in.: "Zwołamy pilne posiedzenie konwentu marszałków województw. Problemy dotyczą podróżnych w całym kraju, pogotowie strajkowe obowiązuję we wszystkich regionach. Na konwent zaprosimy oczywiście prezesa Polregio. Zaproponuję, aby konwent marszałków zwrócił się o wsparcie do rządu, ponieważ ta sytuacja dotyczy bezpieczeństwa polskich podróżnych. Oczekuję, że rząd pomoże. Zaproponujemy dwa rozwiązania. Pierwsze to pilnie dokapitalizowanie spółki, przez państwową Agencję Rozwoju Przemysłu, która jest właścicielem większości akcji Polregio. Drugim rozwiązaniem jest przekazanie marszałkom województw środków na pokrycie oczekiwań płacowych związków zawodowych w formie funduszu kolejowego".

O komentarz poprosiliśmy też Agencję Rozwoju Przemysłu, która jest większościowym właścicielem Polregio. Czekamy na odpowiedź.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska