Audyt trwa od ubiegłego roku i zakończy się w przyszłym. W pierwszym etapie poddano mu 682 miejsca na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg. Sieć dróg krajowych w Kujawsko-Pomorskiem ma łącznie 1142 km i kilka tys. przejść.
Jest bardzo niebezpiecznie
- Zdajemy sobie sprawę, że wciąż dochodzi do zbyt dużej liczby wypadków z udziałem pieszych na oznakowanych przejściach - mówi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - W 2018 roku na zarządzanych przez nas drogach wypadki z udziałem pieszych stanowiły 14 procent wszystkich zdarzeń. Co więcej, piesi którzy w nich zginęli, stanowili aż 25,8 procent wszystkich zabitych. Chcemy zmniejszyć te liczby, a celem jest zero ofiar śmiertelnych.
Audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnieni w GDDKiA skontrolowali pierwszą pulę przejść. Zwracali uwagę na ich prawidłową lokalizację i geometrię, widoczność w dzień i w nocy, stan oświetlenia, prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego, stan nawierzchni przejścia i przed przejściem, możliwość dojścia do pasów i stan miejsc oczekiwania na przejście.
Brak udogodnień
Najczęściej pojawiającym się zastrzeżeniem był brak lub niewystarczające udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących (chodzi zwłaszcza o tzw. płytki naprowadzające wyposażone w wypustki). Dotyczyło to aż 70 proc. przejść.
Uwagi co do oznakowania poziomego przejść (czyli namalowanego na jezdni) stanowiły 24 proc. z badanych miejsc.
W 22 proc. przejść audytorzy wskazywali na konieczność zastosowania rozwiązań ograniczających prędkość pojazdów, a w 16 proc. na konieczność zwiększenia ochrony pieszych czekających na krawędzi przejścia.
Ranking przejść
Każde przejście oceniono w skali od 0 do 5 i w efekcie powstał ich ranking.
Na 9 proc. skontrolowanych przejść (61 sztuk) stwierdzono duże lub bardzo duże zagrożenie bezpieczeństwa pieszych. Gdyby doszło do potrącenia, mogłoby się skończyć śmiercią pieszego na miejscu. Na tych przejściach konieczne są kompleksowe zmiany opisane w zaleceniach dla każdego z nich.
Na tych drogach jest najwięcej fotoradarów - nawet co 13 kil...
W przypadku 36 proc. przejść (245 sztuk) stwierdzono niskie lub bardzo niskie ryzyko dla pieszych. Tam zmiany nie są konieczne.
Dwujezdniowy problem
Audytorzy przyjrzeli się bacznie przejściom na drogach dwujezdniowych, które zawsze są bardzo niebezpieczne. Tak się dzieje, bo z reguły prędkość aut jest duża i istnieje ryzyko wyprzedzania pojazdu, który zatrzymuje się lub już zatrzymał, by przepuścić pieszego.
GDDKiA przyznaje, że w tym przypadku sformułowanie zaleceń poprawy bezpieczeństwa jest bardzo trudne i wymaga ustalenia zasad obowiązujących dla całego kraju, a możliwe środki poprawy mają wady i zalety. Likwidacja takiego przejścia będzie budzić protest społeczny, sygnalizacja świetlna często okazuje się nieskuteczna, a budowa przejścia bezkolizyjnego w niektórych przypadkach jest nieefektywna ekonomicznie.
Proponowane rozwiązania
- Nasi audytorzy w przypadku 13 przejść zlokalizowanych w miejscach niebezpiecznych, o ograniczonej widoczności, gdzie kierowcy rozwijają duże prędkości, zaproponowali jako rozwiązanie zalecane lub alternatywne likwidację tych przejść – kontynuuje Jan Krynicki. - Z kolei dla 97 przejść wskazano konieczność ich doświetlenia. Jednak spełnienie tego będzie możliwe dopiero przy zaangażowaniu się w poprawę bezpieczeństwa również władz lokalnych.
Jak wyjaśnia nam Krynicki, wynika to z rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz z Prawa energetycznego. Wynika z nich, że do zadań własnych gminy zalicza się również doświetlenie przejść dla pieszych na znajdujących się na jej terenie drogach krajowych.
Zdajesz egzamin na prawo jazdy? To musisz wiedzieć! Takie są...
- Tam gdzie poprawa bezpieczeństwa pieszych uzależniona jest tylko od nas, będziemy sukcesywnie wprowadzać zmiany - zapewnia nasz rozmówca. - Dotyczy to realizacji, uzupełnienia lub odtworzenia oznakowania poziomego i pionowego czy też zmian lokalizacji przystanków w pobliżu przejść dla pieszych. Będziemy również poprawiać widoczność oznakowania pionowego oraz usuwać zieleń ograniczającą widoczność.
Tragiczna statystyka
- W całym ubiegłym roku na kujawsko-pomorskich drogach zginęło 44 pieszych, a rannych zostało 234. Na oznakowanych przejściach śmierć poniosło 15 osób, zaś 140 trafiło pod opiekę lekarzy – informuje mł. Insp. Monika Chlebicz, rzecznik komendanta wojewódzkiego policji w Bydgoszczy.
