https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przeprawiali się na drugi brzeg łodziami. Potem we Włocławku zbudowali mosty

Jolanta Młodecka
Przez pewien czas  brzegi Wisły łączyły dwa mosty: drewniany i stalowy.
Przez pewien czas brzegi Wisły łączyły dwa mosty: drewniany i stalowy. Rys. Jolanta Młodecka
Wisła od wieków była dogodnym szlakiem handlowym. Dzięki niej rozwijały się miasta leżące nad brzegiem rzeki, wśród nich Włocławek.

Ale miasto rozwijało się w zasadzie tylko po jednej, lewej jej stronie. Drugi, wyższy brzeg był mniej zaludniony. Jednakże prowadziły tam szlaki na ziemię dobrzyńską, do Lipna, Dobrzynia nad Wisłą. Przeprawa przez Wisłę odbywała się łodziami.

W XIX w., gdy we Włocławku coraz licznej powstawały manufaktury, rozwijał się handel, szukano lokalnych rynków zbytu, zaczęto myśleć o budowie mostu. Miasto, otoczone lasami, nie miało możliwości sprowadzania żywności ze wsi położonych na tym samym brzegu.

W 1843 r. magistrat włocławski przedstawił w tej sprawie wniosek do Komisji Rządowej w Warszawie. W 1864 roku inspektor Zarządu Okręgu Komunikacji Grzegorz Czerniawski przygotował projekt mostu łyżwowego wraz z regulacją rzeki w tym miejscu. Jego uroczyste otwarcie i poświęcenie odbyło się 29 października 1865 r.

Służył do lat 30. XX w., kiedy to postanowiono zbudować nowy, stalowy most. Wybudowany został w 1937r. Wysadzony we wrześniu 1939 r. przez wojsko polskie. Został odbudowany przez niemieckie władze okupacyjne w 1944 r., a następnie znów wysadzony podczas wycofywania się Niemców z miasta w 1945 r. Ponownie odbudowany w 1948 r.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska